Türkiye Break Dans Tarihi

ZeyNoO

V.I.P
V.I.P
1970'li yılların başında Amerika'da başlayan ve bir fırtına gibi bütün dünya gençliğini etkisi altına alan break dance Türkiye'de 1993 yıllarında kendini etkin olarak göstermeye başladıktan bir süre sonra bir anda gözden kayboldu. Bugün bildiğimiz sitiliyle break dance ise(sosyal kültürel ve ekonomik yapısı gereği break dance'nin ortaya çıkışı için en uygun koşulların oluştuğu) İstanbul'da Almanya'dan gelen ‘İstanbul City Breakers'ın tetiklemesiyle yayıldı yurdun dört bir yanına. İstanbul City Breakers'ın efsanevi danslarıyla suladıkları topraklardan Bakırköy'de ‘Lords Of İstanbul' ve ‘Takım 34' Kadıköy'de ‘İstanbul Street B-Boys' yeşerdi. Hemen ardından İzmir'de Young Energy B-Boys Ankara'da Devil Dogs Bursa'da Bursa City B-Boys esen bu rüzgarı Anadolu'ya taşıyan öncüler oldular. İstanbul'da ise Özellikle "İstanbul Street B-Boys"un Kadıköy yakasında peşi sıra düzenlediği ve genellikle Dj Turbo Dj Arda ve Dj Double MT'nin dj.liklerini yaptığı partilerde b-boylar biraya gelerek kendilerine yeni yaşam alanları yaratıyordu. Türkiye'ye ilk olarak "İstanbul Street B-Boys"un partisine Flying Steps'den Crok ve Vartak geldi. Bu başarıyla geçen büyük partiden güç bulan Takım 34 ve S2K 1998 yılında Türkiye'nin gelmiş geçmiş en büyük partisi olan "Kıyamet Günü"nü düzenlediler. South Side Rockers grubu ve yurt dışından bir çok b-boy ve graffitici'nin yanı sıra 1500 kişinin katıldığı ‘Kıyamet Günü' ile break dance'nin yakaladığı muhteşem rüzgar bir anda tüm Türkiye'de break dance'ın gençliğin arasında salgın gibi yayılmasını sağladı. Bu rüzgarda elbette aynı yılarda Dj Arda'nın yaptığı ve efsane b-boy Storm'un yanı sıra Flying Steps'den ayrılan Crok'unda katıldığı büyük partinin ve yılarca Blue Jean dergisindeki köşesinde yazdığı yazılarla yurt genelinde tüm breaker'lar arasında iletişimi sağlayan Turbo'nun payı büyük oldu. Birbiri ardına kurulan yüzlerce grup arasında bugün adı en çok duyulan Takım 34 Young Energy B-Boys Lord Of İstanbul Devil Dogs Bursa Sky-B Crew Dream Night Breakers İnfaz Apache B-Boys Bağcılar B-Boys Breakkers Famılly C4 Crew Deprem Kayseri B-Boys İstanbul Street B-Boys L.O.İ. Pendik B-Boys Poison Of Spider B-Boys Samsun Stars Breakers Trabzon Free Young bu gruplardan sadece bazıları.

Dünyada ‘Break Dance'ın doğuşuna dair birden fazla öykü dolaşmakta ortalıkta. Afrika Bambaata'nın Newyork'da sokak kavgalarına son vermek gençler arasında çıkan sorunlara barışçıl bir çözüm bulmak amacıyla break dance'ı ortaya çıkardığını söyleyenlere karşılık Los Angeles'dan Sugarpop'un bu dansı ortaya ilk kez çıkardığını söyleyenlerde bulunuyor. Ortaya çıkış şekli nasıl olursa olsun break dans'ın en büyük özelliğinin onun fiziğe çevikliğe ve akrobasiye dayanan bir sokak dansı olarak rakiplerin aynı anda karşı karşıya gelerek tüm hünerlerini kapışma yoluyla ortaya koyarak çıkabilecek kavgalara son vermesi olduğunu rahatlıkla söyleyebiliriz.

Bugün birkaç yıl gibi çok kısa bir süre içinde Türkiye'nin dört bir yanında çalışmalarını sürdüren pek çok grubunun ortaya çıkması hiphop kültürünün en temel unsurlarından biri olan break dance'ının önlenemez yükselişini açıkça göstermektedir. Üstelik özelikle Avrupa'da resmen devlet eliyle desteklenmesine karşın ülkemizde devletin kolluk kuvvetlerinden radikal siyasi akımların alt temsilcilerinenihayetinde eğitimsiz halkın genelinin tüm engellemelerine rağmen break dance gençler arasında büyük bir hızla yayılarak yurdun dört bir yanında mahallelere kadar girmiştir. Bu yayılmada elden ele dolaşan video kasetleri hiphop partileri break dance'ın estetik görünümü ve en önemlisi de gençlerin pek çok temel ihtiyacını karşılıyor olması çok etkili olmuştur.

Break dance aracılığıyla günümüz gençliği pek çok temel ihtiyaçlarını karşılamaktadır: bulunduğu baskıcı çevreden kopup yeni bir arkadaş grubuna üye olma kendisini geliştirme ifade etme çevresine kabul ettirme ve biriken enerjilerini bu güç çeviklik gerektiren bu sportif dans aracılığıyla açığa çıkarma....

Buna karşılık daha çok alt ve orta sınıfa mensup ailelerin çocukları olan breaker'ları bekleyen pek çok temel sorun bulunmaktadır. Bu temel sorunlardan biri çalışabilecekleri yeterli alanların bulunmaması. Avrupa'da ve Amerika'da toplumun sosyal ve kültürel gelişmişliği nedeniyle gençlerin çalışabilmeleri için pek çok kurumların kurulmasına sosyal kültürel ve sportif alanların açılmasına karşılık Türkiye'de çalışabilecekleri kapalı bir alanı bulunmayan ve bu nedenle dışarıda sokak ortalarında çalışmak zorunda kalan gençlerin mekan sorunu çözülmesi gereken en temel sorunlardan biridir. Belki de en büyük temel sorunlardan biride Türk toplumunun kendilerine karşı gösterdikleri yoğun baskı ve dışlamışlık. Temel bir sorun olan mekan sorunu yaz kış demeden dışarılarda bulunabilecek iyi veya kötü alanlarla kendileri için çözülebilecek bir sorun olmasına karşın ailelerinin ve toplumun kendilerine karşı gösterdiği baskı şiddet ve aşağılanma önlerinde bir duvar gibi duran daha büyük bir sorundur. Bu sorun aşıldığında ise break dance'ın bir sel gibi akmasını durdurabilecek hiçbir güç kalmayacaktır önünde. / Historical of Turaaa Break Dance
 
Top