Break Dans

ZeyNoO

V.I.P
V.I.P
1980'li yılların başında Amerika'da başlayan ve bir fırtına gibi bütün dünya gençliğini etkisi altına alan break dance, Türkiye'de 1993 yıllarında kendini etkin olarak göstermeye başladıktan bir süre sonra bir anda gözden kayboldu. Bugün bildiğimiz sitiliyle break dance ise, (sosyal, kültürel ve ekonomik yapısı gereği, break dance'nin ortaya çıkışı için en uygun koşulların oluştuğu) İstanbul'da, Almanya'dan gelen ‘İstanbul City Breakers'ın tetiklemesiyle yayıldı yurdun dört bir yanına. İstanbul City Breakers'ın efsanevi danslarıyla suladıkları topraklardan, Bakırköy'de ‘Lords Of İstanbul' ve ‘Takım 34', Kadıköy'de ‘İstanbul Street B-Boys' yeşerdi. Hemen ardından İzmir'de Young Energy B-Boys, Ankara'da Devil Dogs, Bursa'da Bursa City B-Boys esen bu rüzgarı Anadolu'ya taşıyan öncüler oldular. İstanbul'da ise Özellikle "İstanbul Street B-Boys"un Kadıköy yakasında peşi sıra düzenlediği, ve genellikle Dj Turbo, Dj Arda ve Dj Double MT'nin dj.liklerini yaptığı partilerde b-boylar biraya gelerek kendilerine yeni yaşam alanları yaratıyordu. Türkiye'ye ilk olarak, "İstanbul Street B-Boys"un partisine Flying Steps'den Crok ve Vartak geldi. Bu başarıyla geçen büyük partiden güç bulan Takım 34 ve S2K 1998 yılında Türkiye'nin gelmiş geçmiş en büyük partisi olan "Kıyamet Günü"nü düzenlediler. South Side Rockers grubu ve yurt dışından bir çok b-boy ve graffitici'nin yanı sıra 1500 kişinin katıldığı ‘Kıyamet Günü' ile break dance'nin yakaladığı muhteşem rüzgar, bir anda tüm Türkiye'de break dance'ın gençliğin arasında salgın gibi yayılmasını sağladı. Bu rüzgarda, elbette aynı yılarda, Dj Arda'nın yaptığı ve efsane b-boy Storm'un yanı sıra Flying Steps'den ayrılan Crok'unda katıldığı büyük partinin ve yılarca Blue Jean dergisindeki köşesinde yazdığı yazılarla yurt genelinde tüm breaker'lar arasında iletişimi sağlayan Turbo'nun payı büyük oldu. Birbiri ardına kurulan yüzlerce grup arasında, bugün adı en çok duyulan Takım 34, Young Energy B-Boys, Lord Of İstanbul, Devil Dogs, Bursa Sky-B Crew, Dream Night Breakers, İnfaz Apache B-Boys, Bağcılar B-Boys, Breakkers Famılly, C4 Crew, Deprem, Kayseri B-Boys, İstanbul Street B-Boys, L.O.İ., Pendik B-Boys, Poison Of Spider B-Boys, Samsun Stars Breakers, Trabzon Free Young bu gruplardan sadece bazıları.

Dünyada ‘Break Dance'ın doğuşuna dair birden fazla öykü dolaşmakta ortalıkta. Afrika Bambaata'nın Newyork'da sokak kavgalarına son vermek, gençler arasında çıkan sorunlara barışçıl bir çözüm bulmak amacıyla break dance'ı ortaya çıkardığını söyleyenlere karşılık, Los Angeles'dan Sugarpop'un bu dansı ortaya ilk kez çıkardığını söyleyenlerde bulunuyor. Ortaya çıkış şekli nasıl olursa olsun, break dans'ın en büyük özelliğinin, onun fiziğe, çevikliğe ve akrobasiye dayanan bir sokak dansı olarak, rakiplerin aynı anda karşı karşıya gelerek tüm hünerlerini kapışma yoluyla ortaya koyarak çıkabilecek kavgalara son vermesi olduğunu rahatlıkla söyleyebiliriz.

Bugün, birkaç yıl gibi çok kısa bir süre içinde Türkiye'nin dört bir yanında çalışmalarını sürdüren pek çok grubunun ortaya çıkması, hiphop kültürünün en temel unsurlarından biri olan break dance'ının önlenemez yükselişini açıkça göstermektedir. Üstelik, özelikle Avrupa'da resmen devlet eliyle desteklenmesine karşın, ülkemizde devletin kolluk kuvvetlerinden, radikal siyasi akımların alt temsilcilerine, nihayetinde eğitimsiz halkın genelinin tüm engellemelerine rağmen break dance, gençler arasında büyük bir hızla yayılarak yurdun dört bir yanında mahallelere kadar girmiştir. Bu yayılmada, elden ele dolaşan video kasetleri, hiphop partileri, break dance'ın estetik görünümü ve en önemlisi de gençlerin pek çok temel ihtiyacını karşılıyor olması çok etkili olmuştur.

Break dance aracılığıyla günümüz gençliği pek çok temel ihtiyaçlarını karşılamaktadır: bulunduğu baskıcı çevreden kopup yeni bir arkadaş grubuna üye olma, kendisini geliştirme, ifade etme, çevresine kabul ettirme, ve biriken enerjilerini bu güç, çeviklik gerektiren bu sportif dans aracılığıyla açığa çıkarma....

Buna karşılık, daha çok alt ve orta sınıfa mensup ailelerin çocukları olan breaker'ları bekleyen pek çok temel sorun bulunmaktadır. Bu temel sorunlardan biri, çalışabilecekleri yeterli alanların bulunmaması. Avrupa'da ve Amerika'da toplumun sosyal ve kültürel gelişmişliği nedeniyle, gençlerin çalışabilmeleri için pek çok kurumların kurulmasına, sosyal, kültürel ve sportif alanların açılmasına karşılık, Türkiye'de çalışabilecekleri kapalı bir alanı bulunmayan ve bu nedenle dışarıda, sokak ortalarında çalışmak zorunda kalan gençlerin mekan sorunu çözülmesi gereken en temel sorunlardan biridir. Belki de en büyük temel sorunlardan biride, Türk toplumunun kendilerine karşı gösterdikleri yoğun baskı ve dışlamışlık. Temel bir sorun olan mekan sorunu, yaz kış demeden dışarılarda bulunabilecek iyi veya kötü alanlarla kendileri için çözülebilecek bir sorun olmasına karşın, ailelerinin ve toplumun kendilerine karşı gösterdiği baskı, şiddet ve aşağılanma önlerinde bir duvar gibi duran daha büyük bir sorundur. Bu sorun aşıldığında ise, break dance'ın bir sel gibi akmasını durdurabilecek hiçbir güç kalmayacaktır önünde.


Break Dans'ın Doğuşu
1970'lerin baslari...New York Gettolarinda "Black Spades" adinda bir cete. Butun sehir degisik ceteler tarafindan ele gecirilmis durumda. Issizlik, siddet ve uyusturucular hayata hakim. Her semt neredeyse bir buyuk cetenin kontrolunde. Black Spades'in de her semtte uyeleri bulunmakta ve Bronx'un hakimi onlar. Grubun o zaman ki lideri simdi hepimizin tanidigi "Afrika Bambaata". Cete uyesi olan gencler bir semtten otekine zor gidebiliyorlar ve birbirlerini vuruyorlar. Bambaata, iki yakin arkadasinin olumunden sonra, 1974 senesinde iste boyle bir ortamda kuruyor siddet karsiti Zulu Nation organizasyonunu. Televizyonda gordugu Afrikali Zulu Savascilarindan etkilendiginden olacak ki kurdugu organizasyona Zulu Nation ismini veriyor. Kendi semtindeki ceteleri ve sonra tum New York'ta ki ceteleri baristirmak icin Zulu Nation'cular her hafta sonu Block Party'leri (acik hava partileri ) hazirlamaya basliyorlar. 'Master of Records' lakabini tasiyan Bambaata ve arkadasi "Dj Jazzy Jay" o zamanlar yalnizca breakbeats'ler olmadığı için yalnızca funk plakları çalıyorlardı... İşte break dansın doğuşu böyle.
 

Suskun

V.I.P
V.I.P
[DM]x4c5zt_break-dance-omar-vs-lilou_music[/DM]

Break Dance hareketleri - Break Dance hareketleri nasıl olmalıdır?


Air Flow: Havada takla atarak dönmek.

Air Tracks: Eller yerdeayak ve bacaklari yere degdirmeden dönmek.

Baby: Bebek gibi yerde yuvarlanipziplamak.

Backspeed: Sirtta hizlica dönmek.

Crone: Omuz degmeden kafanin etrafinda dönmek.

Danlock: Özgünserbest hareketler.

Dirsek Nighty: Nighty`den farkli olarak dirsegin üzerinde dönmek.

Egyptian: Eloctro Boogie sitili...

Handglove: Yumruk üzerinde dönmek.

Kafa: Elleri yere degdirmeden kafa üzerinde dönmek.

Kafa Kopter: Kopterden farkli olarakkafa ekseni üzerinde dönmek.

Kamikaze: Vücut dikeller yapi halde havaya sicrayarak yere parelel halde dönmek.

Kopter: Yüz üstü dirseklerin üstüne yatarak 180 derece acik ayaklarini savurarakomuz üstünede dönmek.

Kulplu: Jimnastikte oldugu gibi ellerin yere konularakbacaklari degdirmeden dönmek.

Makas: Amuda kalkarakayaklari ileri geri hareket ettirmek.

Nighty: Amuda kalktiktan sonradiger eli yerden cekerek tek el üzerinde dönmek.

Nighty Night: Amuda kalktiktan sonradiger eli yerden cekerek tek el 4-5 tur dönmek.

Tek el: Yerdeki elin dirseginin karin boslugunda destek vermesiylevücut yere paralel tek el üstü dönmek.

Tek el Jump: Tek el`den farkli olarakdönülen elin üzerinde ziplayarak dönmek.

Scopion: Amuda kalktiktan sonra kafayi icevücütla ayni hizaya cekerek dönmek.

Worum: Yüz üstü uzanarakyere kutucuk gibi hareket etmek.
 
Top