Standart nedir? Standartlaşma nedir?

Suskun

V.I.P
V.I.P
Standart nedir?

Standart;
bir ürünün gerçek değerini ortaya çıkaran tüm özellikleri örneğin; üretim yöntemleri, sembol, etiket, görünüş, bileşim ve ambalajının bir örnek haline getirilmesidir.


Standartlaşma nedir?

Standartlaşma;
standartlaştırılacak mal veya hizmet için benimsenecek temel ölçü ve niteliklerin belirlemesiyle; madde, mamul, metot ve hizmetleri saptanan ölçü ve sınırlara uygun olarak bir örnek hale getirme işlemidir. Standartlaştırma için temel ölçü ve kurallar; şekil, görünüş, boyut, hacim, tat, renk, sertlik, direnç, kimyasal bileşim gibi öğelerdir. Standartlaşma, değer elamanlarının karşılaştırılabileceği belirli fiziksel nitelikler ve kimyasal bileşimlerin saptanması ve sadeleştirme sürecidir.


Standartlaşmanın sağladığı yararlar nelerdir?

Standartlaşma tüketiciye, üreticiye ve ulusal ekonomiye aşağıda belirtilen yararları sağlar:
Tüketicinin can ve mal güvenliğini korur.
Karşılaştırma ve seçim yapma kolaylığı sağlar.
Fiyat ve kalite bakımından aldanma olasılığını azaltır.
Ambalajlama, taşıma ve depolama kolaylaşır.
iş bölümü ve organizasyonu geliştirir.
Kusurlu malı iade etmeyi kolaylaştırır.
Küreselleşmeye uyum sağlamaya yardımcı olur.
Üretimin belli bir plan ve programa göre yapılmasına yardımcı olur.
Seri üretimi sağlar ve verimliliği artırır.
Maliyetleri düştüğü için ucuzluğa yol açar.
İhracat kolaylığı sağlar.

Standartlaşma ve kalite kavramları arasındaki ilişki nedir?


Standartlaşma ve kalite kavramları birbirinden farklıdır. Kalite, standardizasyonun içinde yer alır. Girişimcilerin amacı müşterilerinin kullanımına en uygun, kalite seviyesi yüksek ve ucuz mallar sağlamak olmalıdır. Günümüzde tüketiciler yüksek kaliteli ve güvenilir malları ucuz fiyata almak istemektedirler. Tüketicilerin eğitim ve bilinç düzeylerinin gelişmesi, işletmelerin standartlara uygun ürünler üretmeye zorlamıştır. Mamul üretimine başlamak isteyen ya da halen üretim yapan bir girişimcinin, kalite standardına başarılı olmak veya başarısını artırmak için kendisine sormak zorunda olduğu bazı sorular vardır. Bunların bazıları şunlardır:
Ürünün veya hizmetin kalitesini artırmak neye bağlıdır?
Daha iyi bir düzenleme ve planlama nasıl yapılmalıdır?
Üretim için en iyi ham madde nasıl sağlanır?
Müşteriye en iyi hizmet ve dağıtım nasıl yapılır?
Daha iyi araçlar ve eğitim görmüş elamanlar nasıl temin edilir?
 
Top