Gelin de şu soruyu çözün bakalım!

Mavi Gül

ѕση_¢ıqℓıк
Özel üye
Türkçem fena değildir. Bulmaca tecrübem de...
Üniversiteye girişte dershaneye gitmiş, test çözme alışkanlığı da edinmiştim.
Buna rağmen aşağıdaki soruyu çözmekte hayli zorlandım.
Soru, Cumartesi günkü 8. Sınıf Seviye Belirleme Sınavı’nda (SBS) soruldu.
Kendinize güveniyorsanız, bir de siz deneyin. Bakalım bir seferde (bırakın cevabın ne olduğunu) neyin sorulduğunu anlayabilecek misiniz?

* * *

“Aşağıda bazı kelimelerin anlamları ve bu kelimelerin bu anlamda kullanıldıkları cümleler verilmiştir. Bu kelimeleri cümlelerin içinden bularak bulmacanın satırlarına yazınız.
7482.jpg


ANLAMLAR:
Soldan Sağa
1. Bir işi sağlamak veya bozmak için girişilen gizli çalışma.
2. Bir konuyu yazılı veya sözlü olarak açıklamaya yarayan kelime dizisi.
3. Önemli, yararlı, değerli şey.

CÜMLELER:
• Devlet; tarih, kültür ve tabiat varlıklarının korunmasını sağlar.
• Hiçbir zaman onların oyununa kanmış değildir.
• Bu yazıda çoğu türküde rastladığımız basmakalıp sözler vardır.
Buna göre bulmacanın 3. sütununda yer alan harfler aşağıdakilerden hangisidir?
A) Z-R-L B) B-S-V C) U-Z-R D) L-K-B

* * *

Nasıl? İçinden çıkabildiniz mi?
Ben ancak 3-5 kere okuduktan sonra “işi sağlamak veya bozmak için girişilen gizli çalışma”nın, 2. cümledeki “OYUN” olduğunu anladım.
Bulmacanın 3. sütununa (dikey sütun mu yatay sütun mu, o da belli değil ya) “U” denk geldiği için “C” şıkkını işaretledim.
Bu kadar kazık bir soruyla başedebilen tüm öğrenci arkadaşlarımın alnından öpmek istedim.
Ergenliğimin dershane zulmünü çocuğumuz yaşamadığı, bu saçma yarışa girmeyi baştan reddettiği için de gururlandım.

* * *

Malum, bu hafta sınav haftası...
3 milyon öğrenci için dönüm noktası...
“Seviye Belirleme Sınavı”, geçen yılki gibi 100’e yakın
sınav birincisi çıkarmasın, daha çok aday elenebilsin diye sorular güçleştirilmiş.
Zaten yüreği ağzında hayatının sınavına giren ergenlik çağında çocukların sanki iyice acı çekmeleri hedeflenmiş.
Sınav sonrası röportajlardan, bu amaca ulaşıldığı anlaşılıyor.
8 öğrenciden ancak 1’inin iyi bir liseye yerleştirilebileceği bu sınavın artık dershanelere ihtiyaç bırakmayacak bir yönelişin ürünü olduğu söyleniyordu. Oysa ilköğretim son sınıfların kapısından içeri gözatan herkes, sınıfların haftalardır bomboş olduğunu, eş dost doktorların nicedir dershaneye giden çocuklara rapor uydurmakla uğraştığını biliyor.
Daha önemlisi Milli Eğitim Bakanı da bunu biliyor.
Ancak bunca yıldır siyaset kurumu, bu çocukları dershanelerden kurtaracak, onlara çocukluklarını bağışlayacak bir çözüm üretemiyor.
“Liseye, üniversiteye girişte dershanelerin verdiği eğitim geçerli olacaksa, devletin ilkokuluna, lisesine ne gerek var” sorusuna cevap veremiyor.
Fiilen paralı eğitim anlamı taşıyan ve yoksul çocuklarını eğitim hakkından uzaklaştıran bu haksızlığa çare bulamıyor.
Haftasonu öğrenciler sınavları protesto için yürüdüler. “Sınava inat, yaşasın hayat” sloganı attılar.
Çocukları dershanelerden kurtarıp “hayat”a kazandıracak çözüm, en başta okulda verilen eğitimle öğrenci seçme sınavının uyumlu olmasından geçiyor.
Bunu sağlamak o kadar mı zor?



Can DÜNDAR
 
Top