Forumlar
Yeni Mesajlar
CerezExtra
EĞLENCE ↓
Şans Kurabiyesi
Renk Falınız
ÇerezRADYO
Sevgiliye Özel
ÇerezDERGİ
Hızlı Okuma Testleri
Pratik Çözümler
Yeniler
Yeni Mesajlar
Yeni ürünler
Yeni kaynaklar
Son Aktiviteler
İndir
En son incelemeler
Dükkan
Giriş
Kayıt
Yeniler
Yeni Mesajlar
Menu
Giriş
Kayıt
Uygulamayı yükle
Yükle
Forumlar
Güncel
Felsefe / Psikoloji
Sosyoloji
Birey ve Toplum
JavaScript devre dışı bırakıldı. Daha iyi bir deneyim için, devam etmeden önce lütfen tarayıcınızda JavaScript'i etkinleştirin.
You are using an out of date browser. It may not display this or other websites correctly.
You should upgrade or use an
alternative browser
.
Konuya cevap yaz
Mesaj
<blockquote data-quote="KıRMıZı" data-source="post: 349402" data-attributes="member: 7618"><p><strong><p style="text-align: center"><span style="color: #FF0000">BİREY VE TOPLUM</span></p></strong></p><p style="text-align: center"><strong><span style="color: #FF0000"></span></p><p></strong></p><p><strong>1. Toplumsal Gruplar</strong></p><p><strong></strong></p><p><strong></strong>İnsan, yaşamak için fiziksel ve ekonomik ihtiyaçlarının giderilmesi bakımından</p><p>olduğu kadar, kişisel gelişmesi ve doyumu bakımından da diğer insanlara bağımlıdır.</p><p>İnsanlar gibi hayvanlar da gruplar halinde yaşar, yardımlaşma ve işbirliği yaparlar. Ancak</p><p>toplum ve toplumsal grup kavramları insanlar için kullanılır.</p><p></p><p><strong><u>1.1. Aile Grupları</u></strong></p><p><strong><u></u></strong>Aile; içinde insan türünün üretildiği, toplumsallaşma</p><p>sürecinin ilk ve en etkili biçimde yer aldığı, ana-babalar ile</p><p>çocuklar arasıda birincil ilişkilerin kurulduğu, ekonomik</p><p>etkinliklerin yer aldığı bir toplumsal kurumdur.</p><p></p><p><strong><u>1.2. Aile Biçimleri</u></strong></p><p><strong><u></u></strong></p><p><strong><u></u></strong><u>Üye Sayısı Bakımından;</u></p><p><u></u><u>Aile:</u> Karı-koca ve evlenmemiş çocuklardan oluşur.</p><p><u>Geniş Aile:</u> Kan bağı olanlardan ve onların çekirdek ailelerinden oluşur.</p><p></p><p><u>Aile Üyeleri Arasında Otoritenin Dağılımı Bakımından</u></p><p><u></u><u>Ataerkil Aile </u>: Babanın egemenliğine dayalı aile.</p><p><u>Anaerkil Aile :</u> Annenin egemen olduğu aile.</p><p><u>Eşitlikçi Aile :</u> Baba ve annenin eşit otoriteye sahip olduğu aile.</p><p></p><p><u>Evlenme Biçimleri Bakımından, Eşlerin Sayısına Göre:</u></p><p><u></u><u>Tek eşli aile (Monogami) : </u>Bir erkek ve bir kadının evlenmesiyle oluşan aile.</p><p><u>Çok eşli aile (Poligami)</u></p><p><u>Çok karılılık (Polyandri) :</u> Erkeğin, birden çok kadınla aynı zamanda evli olduğu aile.</p><p><u>Çok kocalılık (Polijini) : </u>Bir kadının birden çok erkekle aynı zamanda evli olduğu</p><p>aile.</p><p></p><p><u>Soyun Belirleniş Biçimine Göre</u></p><p><u></u><u>Baba soyluluk :</u> Çocukların, torunların ayrıcalık ve ödevlerinin baba soyundan geldiği</p><p>aile.</p><p><u>Ana soyluluk :</u> Çocukların, torunların ayrıcalık ve ödevlerinin ana soyundan geldiği</p><p>aile.</p><p><u>İki soyluluk :</u> Çocukların, torunların ayrıcalık ve ödevlerinin ana ve baba soyundan</p><p>geldiği aile.</p><p></p><p><u>Evli Çiftin Oturma Yerine Göre</u></p><p><u></u><u>Babayerlilik (Patrilokalite) :</u> Evlenen çift, kocanın ailesiyle oturur.</p><p><u>Anayerlilik (Matrilokalite) : </u>Evlenen çift, kadının ailesiyle oturur.</p><p><u>Ev açma (Neolokalite) : </u>Evlenen çift kendi başlarına oturur.</p><p></p><p><u>Eşlerin Toplumsal Üyeliği Bakımından</u></p><p><u>İçten Evlenme (Endogami) :</u>Aynı boy, köy, kabile vb. toplumsal kümenin üyeleri</p><p>arasında evlenmelere izin verme.</p><p><u>Dıştan Evlenme (Exogami) :</u>Aynı topluluk üyeleri arasında evlenmelerin yasaklanması.</p><p></p><p></p><p><strong><p style="text-align: center"><span style="color: #FF0000">Paylaşmak</span></p></strong></p><p style="text-align: center"><strong><span style="color: #FF0000"></span></p><p></strong><strong><em>Yaşam, yaşamayı Mutluluk, gülümsemeyi Sevgi, hak etmeyi Vefa,</em></strong></p><p><strong><em>anımsamayı Dostluk paylaşmayı bilenler için vardır sanılmasına karşın gerçekte bu,</em></strong></p><p><strong><em>bildiklerini uygulayabilenler için vardır.</em></strong></p><p></p><p><u><strong>1.3. Komşular</strong></u></p><p><u><strong></strong></u>İnsan ilişkilerinin gerçekleştiği bir diğer</p><p>ortam, komşuluktur. Aile ortamı nasıl</p><p>zorunluluk ortamı ise komşuluk da zorunlu</p><p>beraberliği gerektiren bir ortamdır. Öncelikle</p><p>apartman komşuluğu yakın beraberliğin tipik bir</p><p>örneğidir. Zorunlu olarak yüz yüze gelmenin</p><p>gerektiği insan ilişkilerinin sağlıklı olması,</p><p>huzurlu yaşamın şartıdır.</p><p>Acil bir durumda komşusunun yardımı</p><p>herkes için gerekebilir. Ev alma komşu al</p><p>atasözü, Komşusu açken, kendisi tok yatan bizden değildir. Hadisi, komşuluk haklarını ve</p><p>ilişkilerini vurgulayan değerlerimizdir.</p><p></p><p><strong><u>1.4. Arkadaş Grupları</u></strong></p><p><strong><u></u></strong>Arkadaşlık ilişkileri, kişileri olgunlaştıran ve onları</p><p>sosyal varlıklar haline getiren önemli bir olgudur.</p><p>İnsanlar arası iletişim kurulduktan sonra ilişkilerin</p><p>daha yoğun olması beklenir. Bu yoğun ilişkiler döneminde</p><p>(arkadaşlık grubunda) kişilerin öncelikle kendi kendilerini</p><p>sonra da karşıdaki arkadaşını tanımaları sağlıklı ilişkiler</p><p>açısından önemlidir.</p><p>Arkadaşlık ilişkileri çocuğun evinde karşılanmayan önemli gereksinimlerdendir.</p><p>Arkadaş edinmek ve ilişkiyi sürdürmek, belli bir olgunluk ister. Bu bakımdan bir insanın</p><p>sosyal ve ruhsal olgunluğunu, arkadaşlarına bakarak tahmin ederiz. Atalarımızın Bana</p><p>arkadaşını söyle, sana kim olduğunu söyleyeyim. sözü arkadaşlık etkileşimine işaret</p><p>etmektedir.</p><p></p><p><strong><u>1.5. Meslek Grupları</u></strong></p><p><strong><u></u></strong>Her mesleğin üyeleri kendi çıkarlarını ve</p><p>haklarını korumak, sorunlarını dile getirmek</p><p>amacıyla örgütlenir. Günümüzde aynı meslek</p><p>üyelerinin bir araya gelerek örgütlenmeleri,</p><p>demokratik yaşantının da bir gereği olarak kabul</p><p>edilmektedir.</p><p>Meslek grupları, grubun gerektirdiği</p><p>sağlıklı insan ilişkilerine özen gösterdikleri gibi,</p><p>mesleki örgütlenmenin şartlarına da dikkat</p><p>etmelidir. Bu şartlar, meslek sahibinin mesleki</p><p>bilgisi (teorik ve pratik), mesleğe giriş denetimi</p><p>(üyelik sertifikası), meslek ahlakı ve çalışma özgürlüğüdür. Ayrıca her mesleğin, meslek</p><p>grubu olarak özellikleri vardır.</p><p>Çeşitli yollarla çok para kazanmak, statüsü yüksek bir meslek sahibi olmak, mutluluk</p><p>için yeterli olmamaktadır. Bunun örneklerini toplumda görüyoruz.</p><p>Meslektaşının kazanmasını istemeyen ve meslek arkadaşlarıyla işbirliğinden kaçınan</p><p>bir insanın mutlu ve huzurlu olduğu söylenemez. Bu nedenle, aynı meslek elemanlarının bir</p><p>araya gelerek oluşturdukları meslek grupları, insan ilişkilerinin geliştirileceği ortamlar olarak</p><p>değerlendirilmeli ve desteklenmelidir.</p><p></p><p><u><strong>1.6. Baskı Grupları (Sendika, dernek, siyasi parti vb.)</strong></u></p><p><u><strong></strong></u>Sendikalar, çalışanların haklarını korumak, geliştirmek, eğitim ve verim düzeylerini</p><p>yükseltmek amacıyla oluşturulan kurumlardır.22</p><p>Sendikalar, üyelerinin sosyal ve ekonomik haklarının korunması ve geliştirilmesini</p><p>amaçlar. Bu en doğal hakkın sağlanması idealine, sağlıklı insan ilişkileriyle ulaşılabilir.</p><p>Dernekler, belli bir amacı gerçekleştirmek üzere kurulan sosyal kurumlardır. Vakıflar</p><p>da benzer amaçla kurulan sosyal kurumlardır. Sosyal yardımlaşma kurumlarının özünde,</p><p>insanlar arasında iyi ilişkiler kurarak, belli amaçların gerçekleşmesi düşüncesi vardır.</p><p>Siyasi partiler, toplumsal ve demokratik yaşantının gereği olarak kurulan siyasi</p><p>gruplardır. Partilerin de amacı sonuçta topluma hizmettir. Partilerin siyasal hizmet araçları</p><p>olduğu, temelde insan mutluluğunun esas alındığı akıldan çıkarılmamalıdır. Hırs, öfke,</p><p>tutarsız iddialar ve yapıcı olmak yerine yıkıcı davranışlar siyasi hareketliliği bozan</p><p>yanlışlıklardır. Her tür ve düzeyde faaliyet gösteren sosyal kurum ve kuruluşlar amaçlarına</p><p>düzenli insan ilişkileriyle ulaşabilirler.</p><p></p><p><u><strong>1.7. Oyun Grupları</strong></u></p><p><u><strong></strong></u>Bazı anne-babalar, çocuğunun yaşıtlarıyla</p><p>oynamasını engeller. Çocuğuna hem anne-baba, hem</p><p>de arkadaş olabileceğini sanırlar. Çocuğuyla yer, içer,</p><p>oynar, gezerler. Böylece çocuklarının yaşıtlarıyla</p><p>ilişkisini ya açıktan ya da dolaylı olarak kısıtlarlar.</p><p>Böyle anne-babalar ya içe dönük bir yaşam</p><p>sürdürdüklerinden, ya da aşırı koruyucu anne-baba</p><p>tutumu gösterdiklerinden bu yolu seçmektedirler.</p><p>Oysa, çocuğun kendi yaşıtları ile oyun gruplarına katılması, kendine güvenmesi,</p><p>kendini kolay ifade edebilmesi sağlıklı bir kişilik geliştirmesi açısından önemlidir.</p><p></p><p><u><strong>1.8. Okul Grupları</strong></u></p><p><u><strong></strong></u>Aileden sonra ikinci temel sosyal grup, çocuğun</p><p>okulu, sınıfı ve arkadaşlarıdır. Bu sosyal çevrede,</p><p>öğrenci-öğretmen ilişkisi çocuğun kişiliğini oluşturan</p><p>temel etkendir.</p><p>Okulda insan ilişkileri çeşitli düzeylerde devam</p><p>eder. Çocuğun sıra arkadaşlarıyla ilişkileri, grup</p><p>üyeleriyle eğitsel kol çalışmalarındaki görev ilişkileri,</p><p>sınıf arkadaşlığı ilişkileri, servis arkadaşlığı ilişkiler ve</p><p>diğer sınıflardaki öğrencilerle ilişkileri okuldaki insan ilişkilerine örneklerdir.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="KıRMıZı, post: 349402, member: 7618"] [B][CENTER][COLOR="#FF0000"]BİREY VE TOPLUM [/COLOR][/CENTER][/B] [B]1. Toplumsal Gruplar [/B]İnsan, yaşamak için fiziksel ve ekonomik ihtiyaçlarının giderilmesi bakımından olduğu kadar, kişisel gelişmesi ve doyumu bakımından da diğer insanlara bağımlıdır. İnsanlar gibi hayvanlar da gruplar halinde yaşar, yardımlaşma ve işbirliği yaparlar. Ancak toplum ve toplumsal grup kavramları insanlar için kullanılır. [B][U]1.1. Aile Grupları [/U][/B]Aile; içinde insan türünün üretildiği, toplumsallaşma sürecinin ilk ve en etkili biçimde yer aldığı, ana-babalar ile çocuklar arasıda birincil ilişkilerin kurulduğu, ekonomik etkinliklerin yer aldığı bir toplumsal kurumdur. [B][U]1.2. Aile Biçimleri [U][/U][/U][/B][U]Üye Sayısı Bakımından; [/U][U]Aile:[/U] Karı-koca ve evlenmemiş çocuklardan oluşur. [U]Geniş Aile:[/U] Kan bağı olanlardan ve onların çekirdek ailelerinden oluşur. [U]Aile Üyeleri Arasında Otoritenin Dağılımı Bakımından [/U][U]Ataerkil Aile [/U]: Babanın egemenliğine dayalı aile. [U]Anaerkil Aile :[/U] Annenin egemen olduğu aile. [U]Eşitlikçi Aile :[/U] Baba ve annenin eşit otoriteye sahip olduğu aile. [U]Evlenme Biçimleri Bakımından, Eşlerin Sayısına Göre: [/U][U]Tek eşli aile (Monogami) : [/U]Bir erkek ve bir kadının evlenmesiyle oluşan aile. [U]Çok eşli aile (Poligami)[/U] [U]Çok karılılık (Polyandri) :[/U] Erkeğin, birden çok kadınla aynı zamanda evli olduğu aile. [U]Çok kocalılık (Polijini) : [/U]Bir kadının birden çok erkekle aynı zamanda evli olduğu aile. [U]Soyun Belirleniş Biçimine Göre [/U][U]Baba soyluluk :[/U] Çocukların, torunların ayrıcalık ve ödevlerinin baba soyundan geldiği aile. [U]Ana soyluluk :[/U] Çocukların, torunların ayrıcalık ve ödevlerinin ana soyundan geldiği aile. [U]İki soyluluk :[/U] Çocukların, torunların ayrıcalık ve ödevlerinin ana ve baba soyundan geldiği aile. [U]Evli Çiftin Oturma Yerine Göre [/U][U]Babayerlilik (Patrilokalite) :[/U] Evlenen çift, kocanın ailesiyle oturur. [U]Anayerlilik (Matrilokalite) : [/U]Evlenen çift, kadının ailesiyle oturur. [U]Ev açma (Neolokalite) : [/U]Evlenen çift kendi başlarına oturur. [U]Eşlerin Toplumsal Üyeliği Bakımından [U][/U]İçten Evlenme (Endogami) :[/U]Aynı boy, köy, kabile vb. toplumsal kümenin üyeleri arasında evlenmelere izin verme. [U]Dıştan Evlenme (Exogami) :[/U]Aynı topluluk üyeleri arasında evlenmelerin yasaklanması. [B][CENTER][COLOR="#FF0000"]Paylaşmak [/COLOR][/CENTER][/B][B][I]Yaşam, yaşamayı Mutluluk, gülümsemeyi Sevgi, hak etmeyi Vefa, anımsamayı Dostluk paylaşmayı bilenler için vardır sanılmasına karşın gerçekte bu, bildiklerini uygulayabilenler için vardır.[/I][/B] [U][B]1.3. Komşular [/B][/U][B][/B]İnsan ilişkilerinin gerçekleştiği bir diğer ortam, komşuluktur. Aile ortamı nasıl zorunluluk ortamı ise komşuluk da zorunlu beraberliği gerektiren bir ortamdır. Öncelikle apartman komşuluğu yakın beraberliğin tipik bir örneğidir. Zorunlu olarak yüz yüze gelmenin gerektiği insan ilişkilerinin sağlıklı olması, huzurlu yaşamın şartıdır. Acil bir durumda komşusunun yardımı herkes için gerekebilir. Ev alma komşu al atasözü, Komşusu açken, kendisi tok yatan bizden değildir. Hadisi, komşuluk haklarını ve ilişkilerini vurgulayan değerlerimizdir. [B][U]1.4. Arkadaş Grupları [/U][/B]Arkadaşlık ilişkileri, kişileri olgunlaştıran ve onları sosyal varlıklar haline getiren önemli bir olgudur. İnsanlar arası iletişim kurulduktan sonra ilişkilerin daha yoğun olması beklenir. Bu yoğun ilişkiler döneminde (arkadaşlık grubunda) kişilerin öncelikle kendi kendilerini sonra da karşıdaki arkadaşını tanımaları sağlıklı ilişkiler açısından önemlidir. Arkadaşlık ilişkileri çocuğun evinde karşılanmayan önemli gereksinimlerdendir. Arkadaş edinmek ve ilişkiyi sürdürmek, belli bir olgunluk ister. Bu bakımdan bir insanın sosyal ve ruhsal olgunluğunu, arkadaşlarına bakarak tahmin ederiz. Atalarımızın Bana arkadaşını söyle, sana kim olduğunu söyleyeyim. sözü arkadaşlık etkileşimine işaret etmektedir. [B][U]1.5. Meslek Grupları [/U][/B]Her mesleğin üyeleri kendi çıkarlarını ve haklarını korumak, sorunlarını dile getirmek amacıyla örgütlenir. Günümüzde aynı meslek üyelerinin bir araya gelerek örgütlenmeleri, demokratik yaşantının da bir gereği olarak kabul edilmektedir. Meslek grupları, grubun gerektirdiği sağlıklı insan ilişkilerine özen gösterdikleri gibi, mesleki örgütlenmenin şartlarına da dikkat etmelidir. Bu şartlar, meslek sahibinin mesleki bilgisi (teorik ve pratik), mesleğe giriş denetimi (üyelik sertifikası), meslek ahlakı ve çalışma özgürlüğüdür. Ayrıca her mesleğin, meslek grubu olarak özellikleri vardır. Çeşitli yollarla çok para kazanmak, statüsü yüksek bir meslek sahibi olmak, mutluluk için yeterli olmamaktadır. Bunun örneklerini toplumda görüyoruz. Meslektaşının kazanmasını istemeyen ve meslek arkadaşlarıyla işbirliğinden kaçınan bir insanın mutlu ve huzurlu olduğu söylenemez. Bu nedenle, aynı meslek elemanlarının bir araya gelerek oluşturdukları meslek grupları, insan ilişkilerinin geliştirileceği ortamlar olarak değerlendirilmeli ve desteklenmelidir. [U][B]1.6. Baskı Grupları (Sendika, dernek, siyasi parti vb.) [/B][/U]Sendikalar, çalışanların haklarını korumak, geliştirmek, eğitim ve verim düzeylerini yükseltmek amacıyla oluşturulan kurumlardır.22 Sendikalar, üyelerinin sosyal ve ekonomik haklarının korunması ve geliştirilmesini amaçlar. Bu en doğal hakkın sağlanması idealine, sağlıklı insan ilişkileriyle ulaşılabilir. Dernekler, belli bir amacı gerçekleştirmek üzere kurulan sosyal kurumlardır. Vakıflar da benzer amaçla kurulan sosyal kurumlardır. Sosyal yardımlaşma kurumlarının özünde, insanlar arasında iyi ilişkiler kurarak, belli amaçların gerçekleşmesi düşüncesi vardır. Siyasi partiler, toplumsal ve demokratik yaşantının gereği olarak kurulan siyasi gruplardır. Partilerin de amacı sonuçta topluma hizmettir. Partilerin siyasal hizmet araçları olduğu, temelde insan mutluluğunun esas alındığı akıldan çıkarılmamalıdır. Hırs, öfke, tutarsız iddialar ve yapıcı olmak yerine yıkıcı davranışlar siyasi hareketliliği bozan yanlışlıklardır. Her tür ve düzeyde faaliyet gösteren sosyal kurum ve kuruluşlar amaçlarına düzenli insan ilişkileriyle ulaşabilirler. [U][B]1.7. Oyun Grupları [/B][/U]Bazı anne-babalar, çocuğunun yaşıtlarıyla oynamasını engeller. Çocuğuna hem anne-baba, hem de arkadaş olabileceğini sanırlar. Çocuğuyla yer, içer, oynar, gezerler. Böylece çocuklarının yaşıtlarıyla ilişkisini ya açıktan ya da dolaylı olarak kısıtlarlar. Böyle anne-babalar ya içe dönük bir yaşam sürdürdüklerinden, ya da aşırı koruyucu anne-baba tutumu gösterdiklerinden bu yolu seçmektedirler. Oysa, çocuğun kendi yaşıtları ile oyun gruplarına katılması, kendine güvenmesi, kendini kolay ifade edebilmesi sağlıklı bir kişilik geliştirmesi açısından önemlidir. [U][B]1.8. Okul Grupları [/B][/U]Aileden sonra ikinci temel sosyal grup, çocuğun okulu, sınıfı ve arkadaşlarıdır. Bu sosyal çevrede, öğrenci-öğretmen ilişkisi çocuğun kişiliğini oluşturan temel etkendir. Okulda insan ilişkileri çeşitli düzeylerde devam eder. Çocuğun sıra arkadaşlarıyla ilişkileri, grup üyeleriyle eğitsel kol çalışmalarındaki görev ilişkileri, sınıf arkadaşlığı ilişkileri, servis arkadaşlığı ilişkiler ve diğer sınıflardaki öğrencilerle ilişkileri okuldaki insan ilişkilerine örneklerdir. [/QUOTE]
Alıntıları ekle...
İsim
Spam kontrolü
En iyi yönetim şekli?
Cevapla
Forumlar
Güncel
Felsefe / Psikoloji
Sosyoloji
Birey ve Toplum
Top