• Merhaba Ziyaretçi.
    "Yapay Zeka Objektif " Fotoğraf Yarışması başladı. İlgili konuya  BURADAN  ulaşabilirsiniz. Sizi de bu yarışmada görmek isteriz...

EXCEL Hakkında Herşey..( Tanım,Kullanım,Dersler )

yesim434

Hırçın Karadeniz Kızı Biricik Yeşim
AdminE
Ders-9 : Yazdırmak

Çalışma Sayfasını Yazdırmak

Çalışma yaprağını yazdırmak için kısayol düğmelerinden Print düğmesini ya da File menüsünden PRINT komutu kullanılır.Print düğmesine tıkladığınızda, çalışma yaprağınız o anki yazdırma ve sayfa ayarlarıyla, varsayılan yazıcıya gönderilir
Print komutu kullanılırsa, yazdırmadan önce bazı değişiklikler yapılabilir. Kopya sayısı ve kaç sayfa yazdırılacağı gibi. Seçilen bir hücre erimi, çalışma yaprağı yada tüm çalışma defteri yazdırılabilir. Sayfaların bir çok kopyasının alınabileceği gibi, sayfaların yalnızca belirli kısmının çıktısıda alınabilir



Çalışma Sayfalarında Girişleri Tekrarlama

Çeşitli çalışma sayfalarını birbirlerine bağlamak oldukça kullanışlı bir yöntem. Fakat belirli kalıpları ve formları her sefer yeniden yazmak zorunda kalabiliriz. Bunu yerine çalışmakta olduğunuz tablonun çerçevesine tıklayın. Daha sonra SHIFT basılı durumda iken en son tablonun çerçevesini seçin. Etiketinizi, başlıklarınızı ve formüllerinizi yazdığınızda diğer tüm tablolarda da otomatik olarak belirecektir.



Çalışma Sayfasında Gezinti

Sayfanızda üzerinde sıkça değişiklik yaptığınız veya gözlemlediğiniz bölümleri isimlendirerek kolayca ulaşabilirsiniz. Bunun için istediğiniz bölgeyi seçtikten sonra Insert menüsünden Name'i seçip Define'a girin. Buradan istediğiniz ismi vererek bölgenizi tanımlayabilirsiniz. Daha sonra çalışma sırasında F5 tuşuyla Goto kutusunu ekrana getirebilir ve isim verdiğiniz bölgelerin listesinden seçim yapabilirsiniz. Bu kutu daha evvel gitmek istediğiniz bölümleri hatırlayabildiği için kimi zaman daha kolay bir şekilde erişim sağlayabilirsiniz. Başka bir Excel dökümanında tanımladığınız bölgeye gitmek için belgenin adını takiben bir ünlem işareti ve bölgenin ismini yazmalısınız.

Eğer birden çok sayfa ile aynı anda çalışıyorsanız, ekranın alt kısmında bulunan bölümdeki ok tuşları ile sayfalar arasında gezmek hem zahmetli hem de yavaş olur. Eğer bu ok tuşlarından herhangi birine sağ tıklarsanız tüm sayfaların listesi açılacak ve istediğiniz sayafaya direkt olarak ulaşabileceksiniz.
 

yesim434

Hırçın Karadeniz Kızı Biricik Yeşim
AdminE
Ders-10:Hesaplamak ve Grafik Eklemek

ıÜüSatır ve Sütunları Otomatik Olarak Toplamak

Standart araç çubuğundaki otomatik toplam düğmesine tıklayarak satır ve sütunları toplayan formül oluşturulur. Otomatik toplam 3 şekilde kullanılabilir: etkin hücreye en yakın satır ya da sütundaki verileri toplamak; seçilmiş olan herhangi bir erimdeki verileri toplamak ve diğer toplamları içeren hücrelerin toplamını (genel toplamlar) almak. En yakın hücre erimindeki verileri otomatik olarak toplamak için, Otomatik Toplam düğmesine çift tıklamak yeterlidir.



Aritmetik İşlemler

Excel’de formül kullanımı sırasında dikkat edilmesi gereken hususlar :

Yazılan her formül ‘‘=’’ ile başlar
Verilerin başına ‘‘=’’ işareti konmaz. Bu durumda yazılan aynen hücre içinde görünür.
Formül içeren hücrelere veri girişi yapılmamalıdır. Bu alanların sonuçları Excel tarafından hesaplanarak yazılır. Bilgi girişi yapıldığı an formül silinir.



İşlev Sihirbazı Yardımıyla Formül Yazmak

Hesaplama yapılacak olan hücre seçildikten sonra Standart araç çubuğunun üzerindeki İşlev Sihirbazı düğmesinden formüllere ulaşılır. İşlev kategorisini ve işlevin adını seçtikten sonra gerekli argümanların girilmesi ile formül kolaylıkla yazılabilmektedir.






Mantıksal Fonksiyonlar



Fonksiyon Adı

Açıklama

SUM

Toplam (=A1+A2+A3) ya da (=A1:A3)

IF

Eğer (Şart;doğruysa_değer;yanlışsa_değer)

MAX

İstenen aralıklardaki en büyük sayı değerini bulur

MIN

A1:A3 İstenen aralıklardaki en küçük sayı değerini bulur

RANDOM

Rasgele Sayı Üret

NOW

Bulunulan hücreye günün tarih ve saatini yazar

AVERAGE

Ortalamayı bulur

COUNT

Belirtilen aralıklarda kaç tane rakam olduğu sayısını bulur.

COUNTBLANK

Belirtilen aralıklardaki boşluk değerlerinin sayısını bulur.




Grafik Oluşturma

Grafikte görünmesi istenen dataların bulunduğu hücreler seçilir. Satır ya da sütun başlıklarının da gösterilmesi isteniyor ise bunların bulunduğu hücreler de seçim alanının içinde yer almalıdır. Grafik sihirbazı olarak da adlandırılan kısayol düğmesi ile grafik hazırlanır.



1. Adım: Standart Types ve Custom Types pencerelerinde grafiğin şekli belirlenir

2. Adım: Verilerin satır yada sütun bazında işleneceği seçilir.

TITLES

Chart Title : Grafiğe Başlık yazılır.

Category (X) axis : X eksenine alt başlık yazar

Category (Y) axis : Y eksenine alt başlık yazar

GRIDLINES

Category (X) axis ve Category (Y) axis seçenekleri grafikteki yatay ve dikey çizgileri belirler.

Major Gridlines : Aralıkları tam olarak alır.

Minor Gridlines : Aralıkları bölünmüş olarak belirler.

LEGEND

Show Legend : Grafiği istenen verilerin isimlerini ya da başlıklarını gösterir.

Placement : Legend’
ın yerini belirler.

DATA LABELS

None : Grafikteki değerleri, isimleri göstermez.

Show Value : Değerleri grafiğe ekler.

Show Label : Başlıkları grafikte gösterir.

DATA TABLES

Show Data Tables : Grafiğin hemen altına verilerin girildiği tabloyu yerleştirir

Show Legend Keys :Grafikte bulunan verilerin ayrılmasını sağlıyan LegendKeyleri gösterir.


As New Sheet ile yeni bir sayfada, As Object in ile aynı sayfada oluşacak grafiğin çizimi tamamlanır.



Grafiğe Data Eklemek

Grafik Yaprağına data eklemenin en kolay yolu, çalışma yaprağındaki datayı kopyalayarak grafiğe yapıştırmaktır. Bir diğer yolu ise Chart menüsünden ADD DATA komutunu uygulamaktır. Eklenmek istenen datalar bloklanmak suretiyle seçilir



Grafiğin Başlığını, Değerlerini Değiştirmek

Kategori başlıklarını değiştirmek için çalışma sayfasında başlıkların bulunduğu hücreler seçilir ve yeni bilgisi yazılır. Başlıkları grafikten değiştirmek için ise; rafik seçildikten sonra Chart menüsünden Source Data seçilir. Category axis Labels kutusunun Series sekmesinde yeni aralık tanımlanması suretiyle değiştirilir. Aynı zamanda Name kutusuna yeni başlık girilmesi sureti ile de değiştirme yapılır yalnız bu şekilde değiştirme yapıldığı taktirde çalışma sayfası ile olan bağlantısı ortadan kalkacaktır.Değerler ise çalışma sayfasına yeni değerlerin girilmesi ile değiştirilir. Grafik başlığı, Eksen Başlıkları ise text boxlardan değiştirilebilir.



Grafiğin Çalışma Sayfasından Yeni Sayfaya Taşınması

Yeri değiştirmek istenen grafik seçildikten sonra CHART menüsünden LOCATION komutu uygulanır. Çalışma yaprağı içindeki grafiği yeni bir grafik sayfasına taşınmak için AS New Sheet kutucuğu seçilir. Başka bir sayfada yerleşmiş olan grafiği çalışma yaprağına taşımak için ise As Object In kutucuğu seçilir.



Grafiğin Rengini, Yazı Tiplerini Değiştirme

Kısayol menüsünden Format Plot Area komutu ile grafik üstünde her türlü düzenleme işlemi yapılır. Aynı menüye Format -à Selected Plot Area ile de ulaşılabilir.

Grafik Serilerinin Yeniden Düzenlenmesi

Grafikte değişlik yapmak istenen seri seçildikten sonra kısayol menüsünden Format Data Series seçilir.
 

yesim434

Hırçın Karadeniz Kızı Biricik Yeşim
AdminE
Ders-11:Hazır Fonksiyonları Kullanma

Fonksiyonlar, bağımsız değişken adı verilen belirli değerleri, sözdizimi adı verilen belli bir sırayla kullanarak hesaplamalar yapan önceden tanımlanmış formüllerdir.



Topla Fonksiyonu

Bir sütunda bulunan birden fazla hücrenin içeriğini toplamak üzere formül hazırlarken yukarıdaki örnekte yapıldığı gibi formül çubuğuna içerikleri toplanacak hücrelerin adlarını tek tek yazmak yerine, Excel'in hazır TOPLA() fonksiyonundan yararlanabilirsiniz.

Bu amaçla formül yazmak üzere formül çubuğuna "=" karakterini yazdıktan sonra büyük harflerle TOPLA yazılır. Fonksiyonlara parametre olarak verilen bilgiler parantez içine yazılır. Formülde aynı hat üzerindeki hücreleri toplamak için bütün hücre adlarını fonksiyona parametre olarak vermek pratik değildir. Bu gibi durumlarda içerikleri aynı işleme tabi tutulacak hücreler, Hücre Erimi olarak belirtilir. Hücre erimlerinde, işleme tabi tutulacak ilk hücre ile son hücrenin adı arasına iki nokta ":" karakteri konulur.


Eğer kullanmak istediğiniz hazır fonksiyonun özelliklerini biliyorsanız formül çubuğuna formülü doğrudan yazabilirsiniz, bilmiyorsanız "Ekle" menüsündeki "İşlev" komutundan yararlanabilirsiniz. Komutu vermeden önce kendisi için formül hazırlamak istediğiniz hücreyi aktif hücre durumuna getirmeniz gerekir.

"Ekle-İşlev" Komutu verdikten sonra ekrana "İşlev Yapıştır" diyalog kutusu gelir. Bu pencerede "İşlev Kategorisi" ve "İşlev Adı" adında iki liste kutusu bulunmaktadır. Ayrıca "En Son Kullanılan" adında bir kategori daha vardır. "Topla" işlevi bu listede de yer alabilir.

Otomatik Toplama:Excel, TOPLA() işlevi dışında otomatik toplama adıyla bir kolaylık daha sunmaktadır Otomatik toplama işlemi için araç çubuğunda yanda görülen düğme bulunmaktadır.

Otomatik toplama imkanından yararlanmak için, sonucu bulunacak değerin yazılacağı hücre önce aktif hücre durumuna getirilmelidir. Ancak bu hücrenin söz konusu sütun veya satırda içeriği toplanacak en son hücreden hemen sonraki hücre olmasına dikkat etmelisiniz. Yukarıda verilen örneği şimdi de otomatik toplama özelliği ile yapalım.

Bu amaçla, sonucun yazılacağı B8 hücresini aktif hücre durumuna getirelim. Daha sonra araç çubuğu üzerindeki otomatik toplama düğmesini tıklarsanız, Excel, B sütununda bulunan ve sayısal değer içeren hücrelerin erim olarak kullanıldığı bir formülü otomatik olarak hazırlar. Excel, sizden hazırlanan bu formülü onaylamanızı ister (Enter'a basınız). Aşağıda verilen ekran görüntüsünü inceleyiniz.

Eğer içeriklerini toplamak istediğiniz hücrelerin Excel tarafından tespit edilmesini istemiyorsanız, söz konusu hücreleri seçili duruma getirip ondan sonra araç çubuğundaki "Otomatik Topla"
düğmesine tıklayın. Aşağıdaki ekran görüntülerini inceleyin.

Eğer Fonksiyonu

Değerler ve formüller üzerinde koşula bağlı testler yapmak için "Eğer" fonksiyonunu kullanırız. Belirlediğiniz koşulun sonucu "Doğru" ise bir değeri, "Yanlış" ise başka bir değeri verir. Bu fonksiyon dışarıdan parametre olarak üç bilgi almaktadır. İlk parametrede bir karşılaştırma bulunmaktadır. Karşılaştırmanın sonucu doğru değerini içeriyorsa "Eğer" fonksiyonu geriye kendisine 2. parametre olarak verilen bilgiyi, karşılaştırmanın sonucu yanlış ise "Eğer" fonksiyonu bu kez 3.parametreyi geriye döndürür.


EXCEL'de mantıksal bir koşulu sınamak için aşağıdaki işlemciler kullanılır.

< &a mp;n bsp; küçük

<= & amp; nbsp; küçük veya eşit

= ; ; eşit

>= & amp; nbsp; büyük veya eşit

> &a mp;n bsp; büyük

<> & ;nbs p; eşit değil

EXCEL'DE işlemlerde işlem önceliği şu şekildedir:

1. parantez içi

2. * veya /

3. + veya -



Bu fonksiyonun nasıl çalıştığını görmek amacıyla aşağıdaki ekran görüntüsünü inceleyiniz.

Bu örnekte her satırda bir müşteriye ait toplam alım ve ödemeler tutarı yer almaktadır. Söz konusu müşterinin satın aldığı malların fatura değeri yaptığı ödemelerden fazla ise D sütununa "Borçlu", yaptığı ödemeler daha fazla ise bu kez D sütunundaki ilgili hücreye "Alacaklı" bilgisi yazılacaktır. D sütunundaki hücrelerin içeriklerini belirlemek için yazılacak IF fonksiyonu ekranda görülmektedir.


D2 hücresine yazdığınız formülü D3 hücresine kopyalayınız.


İç İçe Eğer Kullanımı

=EĞER(A2<20;"SOĞUK";EĞER(A2<70;"ILIK";"SICAK"))

Dikkat:

1. Açılan ve kapatılan parantez sayıları birbirine eşit olmalıdır.

2. Karakterler çift tırnak içinde gösterilmelidir. Sayılar çift tırnak içine alınmazlar.

3. Doğru ya da yanlış değer verilmeyecekse noktalı virgül mutlaka konulmalıdır.

Örnek;

"EĞERSAY"

B9 HÜCRESİNDEKİ FORMÜL: =EĞERSAY(C2:C8;1) formülünün anlamı: C2 ile C8 arasındaki hücrelerden değeri 1 olanları say.

"EĞER" ile "VE" nin birlikte kullanımı

B2 HÜCRESİNDEKİ FORMÜL: =EĞER(VE(B2=1 ; C2=2) ; 1;0) formülünün anlamı: B2 hücresindeki değer 1'eşit ve C2 hücresindeki değer 2'ye eşit ise sonucu 1 yaz, değilse 0 yaz.

"EĞER" ile "YADA" nın birlikte kullanımı

C2 HÜCRESİNDEKİ FORMÜL: =EĞER(YADA(B2=1 ; C2=2) ; 1;0) formülünün anlamı: B2 hücresindeki değer 1'eşit yada C2 hücresindeki değer 2'ye eşit ise sonucu 1 yaz, değilse 0 yaz.

ORTALAMA FONKSİYONU

"ORTALAMA" fonksiyonu, değerlerin toplamını değer sayısına bölerek ortalamayı hesaplar.

Bu fonksiyonun en büyük avantajı, uzun formüller yazmak zorunda olmamanızdır. Örneğin, 13 tane hücre içerisinde yer alan sayıların ortalamasını hesaplamak için uzun bir formül hazırlamanız gerekir:

=(C1+C2+C3+C4+C5+C6+C7+C8+C9+C10+C11+C12+C13)/13

Ancak bu uzun formülün yerine " ORTALAMA " fonksiyonunu kullanmanız yararınıza olacaktır:

= ORTALAMA (C1:C13)

E2 HÜCRESİNDEKİ FORMÜL: =ORTALAMA(B22)

F2 HÜCRESİNDEKİ FORMÜL: =EĞER(E2<45;"KALDI";"GEÇTİ")

G2 HÜCRESİNDEKİ FORMÜL: EĞER(E2<25;0;EĞER(E2<45;1;EĞER(E2<55;2;EĞER(E2<7 0;3;EĞER(E2<85;4;5)))))

B2 ile B8 arasındaki 1'lerin sayısını bulmak için "=EĞERSAY(B2:B8;1)"; 2'lerin sayısını bulmak için =EĞERSAY(B2:B8;2) formülü kullanılır.

Karma Adres:

Örnek Çarpım Tablosu

$A3: A 3'deki değerler sabit kalsın.

B$2: 2. Satırdaki değerler sabit kalsın.

1. Sayfanın A1 adresindeki değer ile 2. Sayfadaki A1 adresindeki değeri topla.

3.sayfanın A1 hücresinde iken: "=Sayfa1!A1+Sayfa2!A1"

=ENÇOK_OLAN(A1:A8) : A1 ile A8 arasındaki hücrelerde en çok yinelenen değerleri bulur.

=MAK(A1:A8) & amp; nbsp; & amp; nbsp; : A1 ile A8 arasındaki hücrelerde "En Büyük" sayıyı bulur.

=MİN(A1:A() & amp; nbsp; & amp; nbsp; : A1 ile A8 arasındaki hücrelerde "En Küçük" sayıyı bulur.

=EĞERSAY(A1:A8;"<3") : A1 ile A8 arasındaki hücrelerde 3'ten küçük olan sayıları sayar.

=TOPLA(A5:A10 ; B5:B10 ) : A5 ile A10 arasındaki hücrelerin değeri ile B5 ile B10 arasındaki hücrelerin değerlerini topla.

Yüzde Bulma

=ETOPLA(C3:C9;"< 10 " ; C3:C9) : C3 ile C9 hücreleri (mantıksal koşulun sınanacağı bölge) arasindaki sayılar eğer 10 dan küçükse C3 ile C9 (toplama işleminin yapılacağı bölge) hücrelerindeki sayıları topla. A8 hücresindeki değer, A1 ile A7 hücreleri arasındaki sayıların toplamıdır.
 

yesim434

Hırçın Karadeniz Kızı Biricik Yeşim
AdminE
Yukarıda bahsedilen herşey eğer her seferinde tekrar tekrar vakit kaybı yaratıyorsa. Vısual basıc edıtor yardımı ıle tüm bu yapılan işlemleri bir kere planlayıp otomatik hale getirdikten sonra. Xls dosyasını her açtığımızda bizi karşılayan bir pencere ve seçenekleri içerin diyalog menüsü tasarlayabiliriz. Sonra saatlerce yaptığımız işleri sadece tıklama ile halledebilir....
 

YoRuMSuZ

Biz işimize bakalım...
Teşekkürler. Gerçekten güzel bir doküman olmuş.

Bazı konularda karakterlerle Smile kısyaolları çakıştığından gülümsemeler çakışıyor, bu konuda olduğu gibi. Bu durmun önüne geçmek için bu tür konularda en altta "Smileleri gösterme" seçeneğini işaretlersek sorunsuz şekilde konumuz eklenir.
 
Top