Eğitim felsefesi

EĞİTİM FELSEFESİ

Eğitimde en önemli ve ilk sorun nasıl bir insan yetiştirileceği sorunudur. Yani eğitimde amaçlar nelerdir? Yetiştirilecek insanın nitelikleri neler olacaktır? Eğitimde genel olarak “iyi insan, iyi yurttaş” yetiştirmekten bahsedilir. Fakat “iyi” nedir? iyi insan ve yurttaşın nitelikleri evrensel midir, yoksa ulusal-yerel midir? İyi insanın yetiştirilmesine kim veya kimler karar verecektir? Örneği eğitimde dindar insanlar mı yetiştirelim veya dinsel bilgi ve davranışlara hiç önem vermeyelim mi? Materyalist kuşaklar mı yetiştirelim, idealist kuşaklar mı? Demokrat bireyler mi, otokrat bireyler mi yetiştirelim? Tüm bu somlar eğitim sistemi, programlar düzenlenirken sorulup cevaplandırılır. Bu soru ve cevaplar o ülkedeki eğitimin kuramsal temellerini, felsefi boyutunu oluşturur. Bu sorular bir dünya görüşünü yansıtır. Eğitim sistemlerinin kaynağında belirli bir felsefe, bir dünya görüşü dolayısıyla bir insan tipi bulunmaktadır. Eğitim bu toplumsal ve bireysel amaçlara, ideallere, ilkelere göre planlanıp, yürütülür.
SVygtQR.jpg
Her insan eyleminin, etkinliğinin felsefesi yapılabilir. İnsan ve kültürle ilgili olarak örneğin dinsel konular felsefenin konusu yapılırsa, buna din felsefesi, devlet, siyası konular felsefi açıdan ele alınır tartışılırsa buna da devlet felsefesi denir. Eğitim felsefesi, eğitimin kuramsal, düşünsel boyutu ile ilgilidir. Eğitim amaçlarının, eğitimde içeriğin, uygulanacak ilke ve yöntemlerin, disiplin anlayışının vb. konuların sistematik bir bütünlük içinde, kuramsal olarak incelenmesi, eğitim felsefesinin başlıca alanını oluşturmaktadır Eğitim "felsefesi, eğitime dönük bir insan felsefesidir,
Eğitim felsefesinde ayrıca eğitimle ilgili sorunların analizi sapılır, politikalar projeler geliştirilir, makro düzeyde toplumun ihtiyaç duyduğu insan kaynaklan ve nitelikleri tartışılır, değerlendirilir.
Aydın YAKA
İzmir 2012
 
Top