Bir web sitesi tasarımındaki ilk adım web sitenizle neyi ifade etmek istediğinizden emin olmaktır. Dikkatli planlama ve amacın açık anlatımı web sitelerini oluşturmada başarının anahtarıdır.
Ana başlıkların içeriği ile ilgili bilgi ve birikime sahip olmalısınız. Ayrıca web sitenize konulacak belgeler ve grafik kaynaklarını arşivlemelisiniz.
Bir web sitesi oluşturmak durağan bilgilerle bir kerelik bir sunum değil, devamlı gelişen bir işlemdir. Bunu dikkate almadığınızda sizin siteniz geniş bir görüşe sahip olmayan, sadece haber niteliğinde birkaç yazıdan farksız olacaktır.
Ziyaretçilerinizi Tanıtmak
Tasarımdaki bir sonraki aşama, sizin web sitenizin potansiyel ziyaretçilerini belirlemektir. Böylece onların ihtiyaçlarını ve beklentilerini karşılayacak web tasarım yapısını oluşturabilirsiniz. Bilgi, birikim, kullanıcıların ilgileri ve ihtiyaçları, grafik tasarımı "zor ziyaretçiler" olarak adlandırabileceğimiz, en ufak bir gecikmeye, aksamaya sinirlenen, dikkatli planlanmış tanıtımlara ihtiyaçları olanları bile bilgilendirmek açısından önemlidir. İyi tasarlanmış bir site, belirli bir alandaki ziyaretçilerin ihtiyaçlarını ve isteklerini karşılayabilmelidir.
Web Gezginleri
Hazırladığınız sayfa magazin kapaklarına benzer bir şekilde ve yapıda olmalıdır. Bu benzetmedeki neden, çarpıcı grafik tasarımının ve kuvvetli içeriğin ziyaretçiyi her zaman etkilediğidir. Ana sayfanızdaki bütün bağlantılar, sitenizdeki bütün sayfalara içten dışa ve dıştan içe geçişli olmalıdır. Sitenizdeki ziyaretçilerin ilgisini çekecek sayfaları anlaşılır, az ve öz biçimde vermelisiniz.
Dikkatli ve Belirli Bir Amacı Olunca Uğrayan Ziyaretçiler
Bu ziyaretçiler, anlaşılabilir yapı ve sayfanızda sunulan belgelere kolay ulaşılabilirliliğe dikkat ederler. Ana sayfanızın grafiksel açıdan çekici ve anlaşılabilir olmasına, karmaşık belgeler ve site de derinlemesine uzanan sayfalar içermemesine dikkat etmelisiniz...
Web okuyucularının %10'undan daha azı her zaman ana sayfanın altındaki sayfaları da inceliyor. Pek sık uğramayan ziyaretçiler, genel görünümden, hiyerarşik haritalardan, tasarım grafiklerinden ve bilgilerin nerede olduğunu gösteren yardım sayfalarından yararlanırlar. Sık sık sorulan soruların listesi, teknik terimlerin, kısaltmaların açıklamaları sayfanıza ilk kez veya nadiren girenleri bilgilendirmek açısından önemlidir.
Bilgili Olan ve Sık Sık Uğrayan Ziyaretçiler
Bu ziyaretçiler, sitenizde sunulan bilgileri çabuk ve sorunsuz olarak almak isteyenlerdir. Bilgili kullanıcılar oldukça sabırsızdırlar ve grafik içeriği düşük, bir anda 2-6 seçenek sunan sayfaları tercih ederler. Zor kullanıcılar, sade, öz ve çabuk alışılabilen sayfaları tercih ederler. Bilgili olan ve sık sık uğrayan kullanıcılar genellikle belirli görüşlere sahiptirler ve hızlı ulaşılabilen detaylı belgelerle, site yapı bağlantılarıyla veya geniş site içerikleriyle ilgilenirler.
Uluslararası Ziyaretçiler
World Wide Web için tasarım yaptığınızı unutmamalısınız. Sizin ziyaretçileriniz, yoldan geçerken gördüğünüz herhangi biri olabileceği gibi Avustralya'dan İtalya'dan yani yurtdışından biri de olabilir. Diğer ülkelerdeki yüksek sayıda ziyaretçilere ulaşabilmek için en azından anahtar menü sayfalarında çevirileri sağlamanız gerekmektedir. Her okuyucunun sizin yöresel tarihinizi ve saatinizi takip ettiğini unutmayın. Web sayfanızdaki tarihi kısaltmayın. Sizin "3 Nisan 2007"yi "3/4/07" şeklinde yazmanız, bir Amerikalının onu "March 4,2007 (Mart 4, 2007)" olarak algılamasına neden olur.
Şimdi Tasarım Zamanı…
1. Bir konu, bir fikir düşünün.
Ne hakkında bir site yapmayı düşünüyorsunuz? Bunu yaptığınız zaman, şöyle bir ziyaretçi olarak düşünün, sitenize niçin gelirdiniz? İnsanlara istedikleri ve ihtiyaç duydukları bir şeyler sunmalısınız. Siteyi hangi konuda yapacağınıza dair bir sıkıntınız yoksa diğer adıma geçebilirsiniz.
2. Siteniz için bir fikriniz var…
Bir site için bu yeterli mi peki? Tabi ki Hayır. Şimdi bir taslak oluşturmalı, renkler, içerik gibi hususları düşünmelisiniz. Renkler çok önemlidir, çünkü yanlış bir renk yüzünden berbat edebilirsiniz, içeriği okumak ziyaretçi için işkence olur, ziyaretçinin şevki kaybolur ve siteden ayrılır. Neden? Çünkü konusunda tek site değilsinizdir, ziyaretçi de biliyor ki, internette o konuda binlerce site vardır. Bu nedenle içerik konusunda bir kâğıt parçasına bir taslak yapmanız ya da bir resim dosyasında bunu çalışmanız önerilir.
3. Bir host (sitenizi barındıracak alan) bulun.
Eğer bu konuda para harcamak istemiyorsanız, bedava alan sağlayan sitelere artık eskisi kadar itibar edilmediğini bilmelisiniz. Bu bedava hizmeti sağlayan firma tarafından ya sayfanıza bir banner yerleştirilir, ya da sayfanızda bir pop-up açılır. Bu çoğu zaman profesyonellik dışı olarak kabul edilecektir. Eğer işiniz için kullanacaksanız
4. İlk sayfanızı yazarak başlayın.
Kaliteli bir site oluşturabilmeniz için en azından HTML’nin temellerini bilmeniz lazım. Bütün tag’leri ve formatları bilmeniz gerekmiyor ama HTML’nin ne olduğunu, nasıl bir şey olduğunu bilmenizde yarar var. Bununla birlikte yüzlerce editör vardır ki bunlar temel HTML bilgisi ile iyi bir site oluşturmanıza imkân verirler. Temel bilgi edinmek için bu konuda hazırlanmış birçok site var, bunları ziyaret edebilirsiniz.
5. Sayfanıza bir göz atın.
Şu faktörleri kesinlikle unutmayın: 1. Sayfanız hızlı yükleniyor mu? 2. Siteniz basit bir ara yüze sahip mi? 3. Kelime ve dilbilgisi hataları, yazım yanlışları olmadan yazılmış mı? 4. Sitenizde insanların ihtiyacı olan ve faydalı buldukları birçok şeye sahip misiniz? Her bir sitede aslında bu faktörlerden birçoğu az çok vardır. İnsanların çoğu bunları unutur ve siteleri utanılacak bir hale gelir. Sayfanız web’de tek olsa bile, bu, yanlış bilgiler verebileceğiniz ve içeriğinizi dayatabileceğiniz anlamına gelmez.
6. Sayfanızı tekrar yapın!
İnsanların %90’ı ilk çalışmalarının hemen akabinde bakar ve taslaklarında birçok hatalar bulur. Sayfasını tekrar düzenler ve ona tekrar bakar. Sayfanızı arkadaşlarınıza ve aile fertlerinize göstererek onların düşüncelerini de almak fevkalade faydalı olacaktır. Onların fark ettikleri bir şeyi siz fark edemeyebilirsiniz. Eğer Yahoo gibi net ortamında kulüp, dostluk, sohbet ortamlarınız varsa, oradaki deneyimli insanların da sayfanızı incelerek eleştirilerini ifade etmesini sağlayın. Buna Web Bilirkişileri de diyebilirsiniz. Yapacaklarınızı yaptıktan sonra kendi kendinize sorun: “Gördüğün şeyi beğeniyor musun?”
7. Sitenize bir göz atın.
Şimdi sitenizi hosting firmanızın verdiği alana yükleyin. Bundan sonra sitenizi sürekli geliştireceksiniz. Diğer yandan, insanlar sitenizi nasıl bulacaklar, aradıklarına siteniz üzerinden nasıl ulaşacaklar? Bunları düşünmeye başlayın.
Şimdi ziyaretçilerinizin gelmesi için bekliyorsunuz. Bu web sitenizi tamamladığınız anlamına mı gelir? Siz artık gerisini ziyaretçilere mi bırakın demektir? Tabiî ki hayır. Web sitesi bir döngüdür. İnsanlar sitenize bir süre için gelmeye devam edecekler, fakat belli bir zaman sonra var olan şeyler yeterli olmayacak, artık gelmeyeceklerdir. Nasıl önüne geçilir? Sitenizi en az iki haftada bir güncelleyin, sitenize yeni, faydalı ve daha ilgi çekici materyaller, dokümanlar ekleyin.
Ana başlıkların içeriği ile ilgili bilgi ve birikime sahip olmalısınız. Ayrıca web sitenize konulacak belgeler ve grafik kaynaklarını arşivlemelisiniz.
Bir web sitesi oluşturmak durağan bilgilerle bir kerelik bir sunum değil, devamlı gelişen bir işlemdir. Bunu dikkate almadığınızda sizin siteniz geniş bir görüşe sahip olmayan, sadece haber niteliğinde birkaç yazıdan farksız olacaktır.
Ziyaretçilerinizi Tanıtmak
Tasarımdaki bir sonraki aşama, sizin web sitenizin potansiyel ziyaretçilerini belirlemektir. Böylece onların ihtiyaçlarını ve beklentilerini karşılayacak web tasarım yapısını oluşturabilirsiniz. Bilgi, birikim, kullanıcıların ilgileri ve ihtiyaçları, grafik tasarımı "zor ziyaretçiler" olarak adlandırabileceğimiz, en ufak bir gecikmeye, aksamaya sinirlenen, dikkatli planlanmış tanıtımlara ihtiyaçları olanları bile bilgilendirmek açısından önemlidir. İyi tasarlanmış bir site, belirli bir alandaki ziyaretçilerin ihtiyaçlarını ve isteklerini karşılayabilmelidir.
Web Gezginleri
Hazırladığınız sayfa magazin kapaklarına benzer bir şekilde ve yapıda olmalıdır. Bu benzetmedeki neden, çarpıcı grafik tasarımının ve kuvvetli içeriğin ziyaretçiyi her zaman etkilediğidir. Ana sayfanızdaki bütün bağlantılar, sitenizdeki bütün sayfalara içten dışa ve dıştan içe geçişli olmalıdır. Sitenizdeki ziyaretçilerin ilgisini çekecek sayfaları anlaşılır, az ve öz biçimde vermelisiniz.
Dikkatli ve Belirli Bir Amacı Olunca Uğrayan Ziyaretçiler
Bu ziyaretçiler, anlaşılabilir yapı ve sayfanızda sunulan belgelere kolay ulaşılabilirliliğe dikkat ederler. Ana sayfanızın grafiksel açıdan çekici ve anlaşılabilir olmasına, karmaşık belgeler ve site de derinlemesine uzanan sayfalar içermemesine dikkat etmelisiniz...
Web okuyucularının %10'undan daha azı her zaman ana sayfanın altındaki sayfaları da inceliyor. Pek sık uğramayan ziyaretçiler, genel görünümden, hiyerarşik haritalardan, tasarım grafiklerinden ve bilgilerin nerede olduğunu gösteren yardım sayfalarından yararlanırlar. Sık sık sorulan soruların listesi, teknik terimlerin, kısaltmaların açıklamaları sayfanıza ilk kez veya nadiren girenleri bilgilendirmek açısından önemlidir.
Bilgili Olan ve Sık Sık Uğrayan Ziyaretçiler
Bu ziyaretçiler, sitenizde sunulan bilgileri çabuk ve sorunsuz olarak almak isteyenlerdir. Bilgili kullanıcılar oldukça sabırsızdırlar ve grafik içeriği düşük, bir anda 2-6 seçenek sunan sayfaları tercih ederler. Zor kullanıcılar, sade, öz ve çabuk alışılabilen sayfaları tercih ederler. Bilgili olan ve sık sık uğrayan kullanıcılar genellikle belirli görüşlere sahiptirler ve hızlı ulaşılabilen detaylı belgelerle, site yapı bağlantılarıyla veya geniş site içerikleriyle ilgilenirler.
Uluslararası Ziyaretçiler
World Wide Web için tasarım yaptığınızı unutmamalısınız. Sizin ziyaretçileriniz, yoldan geçerken gördüğünüz herhangi biri olabileceği gibi Avustralya'dan İtalya'dan yani yurtdışından biri de olabilir. Diğer ülkelerdeki yüksek sayıda ziyaretçilere ulaşabilmek için en azından anahtar menü sayfalarında çevirileri sağlamanız gerekmektedir. Her okuyucunun sizin yöresel tarihinizi ve saatinizi takip ettiğini unutmayın. Web sayfanızdaki tarihi kısaltmayın. Sizin "3 Nisan 2007"yi "3/4/07" şeklinde yazmanız, bir Amerikalının onu "March 4,2007 (Mart 4, 2007)" olarak algılamasına neden olur.
Şimdi Tasarım Zamanı…
1. Bir konu, bir fikir düşünün.
Ne hakkında bir site yapmayı düşünüyorsunuz? Bunu yaptığınız zaman, şöyle bir ziyaretçi olarak düşünün, sitenize niçin gelirdiniz? İnsanlara istedikleri ve ihtiyaç duydukları bir şeyler sunmalısınız. Siteyi hangi konuda yapacağınıza dair bir sıkıntınız yoksa diğer adıma geçebilirsiniz.
2. Siteniz için bir fikriniz var…
Bir site için bu yeterli mi peki? Tabi ki Hayır. Şimdi bir taslak oluşturmalı, renkler, içerik gibi hususları düşünmelisiniz. Renkler çok önemlidir, çünkü yanlış bir renk yüzünden berbat edebilirsiniz, içeriği okumak ziyaretçi için işkence olur, ziyaretçinin şevki kaybolur ve siteden ayrılır. Neden? Çünkü konusunda tek site değilsinizdir, ziyaretçi de biliyor ki, internette o konuda binlerce site vardır. Bu nedenle içerik konusunda bir kâğıt parçasına bir taslak yapmanız ya da bir resim dosyasında bunu çalışmanız önerilir.
3. Bir host (sitenizi barındıracak alan) bulun.
Eğer bu konuda para harcamak istemiyorsanız, bedava alan sağlayan sitelere artık eskisi kadar itibar edilmediğini bilmelisiniz. Bu bedava hizmeti sağlayan firma tarafından ya sayfanıza bir banner yerleştirilir, ya da sayfanızda bir pop-up açılır. Bu çoğu zaman profesyonellik dışı olarak kabul edilecektir. Eğer işiniz için kullanacaksanız
Bağlantıyı görüntüleme izniniz yok, görüntülemek için:
Giriş yapın veya üye olun.
domain adı ile almaktan başka seçeneğiniz olmadığını bilmelisiniz. Artık eskisi gibi de değil, çok düşük fiyatlarla bu imkânlara sahip olmanız mümkündür. Hem böyle bir yatırıma giren biri için senelik 50–60 $ hiç bir şeydir.4. İlk sayfanızı yazarak başlayın.
Kaliteli bir site oluşturabilmeniz için en azından HTML’nin temellerini bilmeniz lazım. Bütün tag’leri ve formatları bilmeniz gerekmiyor ama HTML’nin ne olduğunu, nasıl bir şey olduğunu bilmenizde yarar var. Bununla birlikte yüzlerce editör vardır ki bunlar temel HTML bilgisi ile iyi bir site oluşturmanıza imkân verirler. Temel bilgi edinmek için bu konuda hazırlanmış birçok site var, bunları ziyaret edebilirsiniz.
5. Sayfanıza bir göz atın.
Şu faktörleri kesinlikle unutmayın: 1. Sayfanız hızlı yükleniyor mu? 2. Siteniz basit bir ara yüze sahip mi? 3. Kelime ve dilbilgisi hataları, yazım yanlışları olmadan yazılmış mı? 4. Sitenizde insanların ihtiyacı olan ve faydalı buldukları birçok şeye sahip misiniz? Her bir sitede aslında bu faktörlerden birçoğu az çok vardır. İnsanların çoğu bunları unutur ve siteleri utanılacak bir hale gelir. Sayfanız web’de tek olsa bile, bu, yanlış bilgiler verebileceğiniz ve içeriğinizi dayatabileceğiniz anlamına gelmez.
6. Sayfanızı tekrar yapın!
İnsanların %90’ı ilk çalışmalarının hemen akabinde bakar ve taslaklarında birçok hatalar bulur. Sayfasını tekrar düzenler ve ona tekrar bakar. Sayfanızı arkadaşlarınıza ve aile fertlerinize göstererek onların düşüncelerini de almak fevkalade faydalı olacaktır. Onların fark ettikleri bir şeyi siz fark edemeyebilirsiniz. Eğer Yahoo gibi net ortamında kulüp, dostluk, sohbet ortamlarınız varsa, oradaki deneyimli insanların da sayfanızı incelerek eleştirilerini ifade etmesini sağlayın. Buna Web Bilirkişileri de diyebilirsiniz. Yapacaklarınızı yaptıktan sonra kendi kendinize sorun: “Gördüğün şeyi beğeniyor musun?”
7. Sitenize bir göz atın.
Şimdi sitenizi hosting firmanızın verdiği alana yükleyin. Bundan sonra sitenizi sürekli geliştireceksiniz. Diğer yandan, insanlar sitenizi nasıl bulacaklar, aradıklarına siteniz üzerinden nasıl ulaşacaklar? Bunları düşünmeye başlayın.
Şimdi ziyaretçilerinizin gelmesi için bekliyorsunuz. Bu web sitenizi tamamladığınız anlamına mı gelir? Siz artık gerisini ziyaretçilere mi bırakın demektir? Tabiî ki hayır. Web sitesi bir döngüdür. İnsanlar sitenize bir süre için gelmeye devam edecekler, fakat belli bir zaman sonra var olan şeyler yeterli olmayacak, artık gelmeyeceklerdir. Nasıl önüne geçilir? Sitenizi en az iki haftada bir güncelleyin, sitenize yeni, faydalı ve daha ilgi çekici materyaller, dokümanlar ekleyin.