Forumlar
Yeni Mesajlar
CerezExtra
EĞLENCE ↓
Şans Kurabiyesi
Renk Falınız
ÇerezRADYO
Sevgiliye Özel
ÇerezDERGİ
Hızlı Okuma Testleri
Pratik Çözümler
Yeniler
Yeni Mesajlar
Yeni ürünler
Yeni kaynaklar
Son Aktiviteler
İndir
En son incelemeler
Dükkan
Giriş
Kayıt
Yeniler
Yeni Mesajlar
Menu
Giriş
Kayıt
Uygulamayı yükle
Yükle
Forumlar
Eğitim
Öğrenci Salonu
LYS edebiyat çalışma soruları
JavaScript devre dışı bırakıldı. Daha iyi bir deneyim için, devam etmeden önce lütfen tarayıcınızda JavaScript'i etkinleştirin.
You are using an out of date browser. It may not display this or other websites correctly.
You should upgrade or use an
alternative browser
.
Konuya cevap yaz
Mesaj
<blockquote data-quote="dderya" data-source="post: 746748" data-attributes="member: 112565"><p><strong>41. </strong>Edebiyatımızda bugünkü anlamıyla deneme türünde ilk yazılar ancak 20. yüzyılın başlarında görülür. Bu alanda öncülük edenlerin başında —- geldiğini söyleyebiliriz. Onun, “Bize Göre” ve “Gurebahane-i Laklakan” adlı kitaplarında yer alan bazı parçalar birer örneksel deneme yazısıdır.</p><p></p><p><strong>Bu parçada boş bırakılan yere aşağıdakilerden hangisi getirilmelidir?</strong></p><p>A) Ahmet Haşim’in </p><p>B) Suut Kemal Yetkin’in</p><p>C) Nurullah Ataç’ın </p><p>D) Cemil Meriç’in</p><p>E) Salah Birsel’in</p><p></p><p></p><p><strong>42. </strong>• Genellikle dörtlük nazım birimi kullanılmıştır.</p><p></p><p>• Kafiye örgüsünde çapraz ve sarma kafiyeler de yer almıştır.</p><p></p><p>• Hece ölçüsü kullanıldı. Bunun yanında serbest nazım benimsenmeye başlanmıştır.</p><p></p><p>• Şiirler sade, anlaşılır, açık bir dille yazılmıştır.</p><p></p><p><strong>Aşağıdakilerden hangisi özellikleri verilen bu anlayışa uygun şiirleryazmamıştır?</strong></p><p></p><p>A) Faruk Nafiz Çamlıbel</p><p>B) Yusuf Ziya Ortaç</p><p>C) Orhan Seyfi Orhon</p><p>D) Enis Behiç Koryürek</p><p>E) Mehmet Akif Ersoy</p><p></p><p><strong>43. </strong>Edebiyatımıza getirdiği en önemli yenilik, ele aldığı konuları büyük bir sadelikle işlemesidir. Bu konular, yine sıradan insanların yaşamları etrafında gezinir. Öykücülüğe başladığı ilk yıllarda, dilde sadeleşmenin öncüsü olan Ömer Seyfettin’in izinden gider; ustalık dönemine eriştiğinde, hem Ömer Seyfettin’den, hem de kendi çağdaşlarından daha sade ve düzgün bir dille yazmıştır. Üslubunda Çehov’un etkileri açıkça görülür. Ancak, Çehov’un karamsar bakışını tekrarlamaz. Kendi deyişiyle; insanlara yaşamak için ümit, kuvvet ve neşe veren yazılardan hoşlanır, insanları karamsarlığa düşüren yazılardan hoşlanmaz.</p><p></p><p><strong>Bu parçada tanıtılan öykücü, aşağıdakilerden hangisidir?</strong></p><p></p><p>A) Hüseyin Cahit Yalçın</p><p></p><p>B) Sabahattin Ali</p><p></p><p>C) Refik Halit Karay</p><p></p><p>D) Memduh Şevket Esendal</p><p></p><p>E) Haldun Taner</p><p></p><p></p><p><strong>44. Aşağıdakilerin hangisinde, yazar hakkında yanlış bilgi verilmiştir?</strong></p><p></p><p>A) Kemal Tahir: Konularını cezaevi yaşantılarından, Kurtuluş Savaşı’ndan, eşkıya menkıbelerinden aldı. Gerçek bir Anadolu romanı oluşturdu. Eserleri: Yorgun Savaşçı, Devlet Ana …</p><p></p><p>B) Orhan Kemal: Hayatına girmiş yüzlerce kişinin kader ve direnişlerini yazdı. Sürükleyicilik, tabiilik, gerçeklik eserlerinin özelliğidir. Eserleri: Murtaza, Hanımın Çiftliği…</p><p></p><p>C) Yaşar Kemal: Genellikle Çukurova insanının hayat savaşlarını şiirli bir dille yazdı. Folklor unsurları ve güçlü doğa tasvirleri görülür. Eserleri: İnce Memed, Yer Demir Gök Bakır, Teneke…</p><p></p><p>D) Fakir Baykurt: İçinde doğup yetiştiği köylülerin hayatını yazmıştır. Eserleri: Yılanların Öcü, Tırpan…</p><p></p><p>E) Sait Faik Abasıyanık: Konularını daima Ege ve Akdeniz kıyılarından çıkardı; balıkçıları, sünger avcılarını… işledi. Eserleri: Merhaba Akdeniz, Deniz Gurbetçileri…</p><p></p><p></p><p></p><p><strong>45. Aşağıdakilerden hangisi Garip (I. Yeni) şiirinin özelliklerinden değildir?</strong></p><p></p><p>A) Şiirde ölçüyü bırakıp serbest şiir yazma yoluna gittiler.</p><p></p><p>B) Uyağın şiir için gerekli ve önemli olduğunu savundular.</p><p></p><p>C) Her şeyi şiirin konusu hâline getirdiler, böylece şairane duyguları şiirden uzaklaştırdılar.</p><p></p><p>D) Gündelik küçük sorunlar, halktan kişiler, sokak… şiire girdi.</p><p></p><p>E) Dilin sanatlardan arındırılmış olarak doğal biçimde kullanılması gerektiğini savundular.</p><p></p><p><strong>46. </strong>Bu akım; bir meseleyi, bir derdi ortaya koyarak, topluma faydalı olmak istiyordu. İlk ürünleri, Anadolu köy romancılığıdır. Konuları işçi-ırgat hayatı, sınıf çatışmaları, grev-lokavt gibi durumlar, toprak-su kavgaları…</p><p></p><p><strong>Bu parçada </strong>“bu akım” <strong>olarak belirtilen Türk edebiyatı sanatçılarına verilen ad aşağıdakilerden hangisidir?</strong></p><p></p><p>A) İkinci Yeniciler</p><p>B) Maviciler</p><p>C) Hisarcılar</p><p>D) Toplumcu Gerçekçiler</p><p>E) Yedi Meşaleciler</p><p></p><p><strong>47. Aşağıdaki tür-yazar-eser eşleştirmelerinden hangisi yanlıştır?</strong></p><p></p><p>A) Psikolojik roman – Peyami Safa – Dokuzuncu Hariciye Koğuşu</p><p></p><p>B) Romantik roman – N. Kemal – İntibah</p><p></p><p>C) Realist roman – Dostoyevski – Suç ve Ceza</p><p></p><p>D) Natüralist roman – Emile Zola – Meyhane</p><p></p><p>E) Klasik roman – Victor Hugo – Sefiller</p><p></p><p><strong>48. Aşağıdakilerin hangisinde cümlenin başına parantez içindeki sanatçı getirilirse bilgi yanlışı yapılmış olur?</strong></p><p></p><p>A) —- Hececiler’in en ünlü şairidir. Önce aruz ölçüsüyle aşk şiirleri yazmış daha sonra memleket edebiyatına yönelmiştir. Şiirlerinde Anadolu sevgisini anlatmıştır. (Faruk Nafiz Çamlıbel)</p><p></p><p>B) —-’ın şiirlerinde sembolistlerin etkisi vardır. Sanatçının şiirlerinde şuuraltı ve zaman önemli kavramlardır. (Ahmet Hamdi Tanpınar)</p><p></p><p>C) —-, bir çevirisi nedeniyle üç yıllığına Bodrum kalebentliğine gönderilir ve buraya yerleşir. Eserlerinde, denizler, balıkçılar, süngerciler vardır. (Halikarnas Balıkçısı)</p><p></p><p>D) —-, deneme türünün Türk edebiyatındaki en önemli kişisidir. Türkçeyi sadeleştirme çalışmalarının ateşli savunucusudur. Eserlerinde “ve” bağlacını Arapçadan geçti diye hiç kullanmaz. (Suut Kemal Yetkin)</p><p></p><p>E) —-, hikâyelerini oldukça sade bir dille yazmıştır. İşçileri, çocukları, aylak insanları özetle “küçük insanı” anlatır. Bu hikâyelerde deniz, adalar, İstanbul, sahiller vazgeçilmez mekânlardır. (Sait Faik Abasıyanık)</p><p></p><p></p><p><strong>49. </strong>Eserleriyle çağdaş edebiyatımızda deneme türünün gelişmesine büyük katkılarda bulunan yazarlarımız arasında Suut Kemal Yetkin’i, Orhan Veli Kanık’ı, Nurullah Ataç’ı, Sabahattin Eyüboğlu’nu, Mehmet Kaplan’ı gösterebiliriz.</p><p></p><p><strong>Yukarıda adları sayılan yazarlardan hangisinin parçada yer alması uygun değildir?</strong></p><p></p><p>A) Suut Kemal Yetkin</p><p></p><p>B) Orhan Veli Kanık</p><p></p><p>C) Nurullah Ataç</p><p></p><p>D) Sabahattin Eyüboğlu</p><p></p><p>E) Mehmet Kaplan</p><p></p><p></p><p><strong>50. </strong>Hayata karışan felsefe… Daha doğru söyleyişle hayatın felsefesi… İnsan düşüncesinin özgürleşmesini istiyor. “Sade, doğal, sıradan bir insanın” düşüncelerinin yansıması onunkiler. “Kitabımın konusu benim” diyor. İnsanların ortak duygularını, noktalarını yansıtıyor. Zaten başka türlü de eserinin bu denli kalıcı olması olanaksızdır.</p><p></p><p><strong>Bu parçada sözü edilen yazarın, kitabını hangi türde yazdığı söylenebilir?</strong></p><p></p><p>A) Deneme</p><p>B) Fıkra</p><p>C) Söyleşi</p><p>D) Makale</p><p>E) Anı</p><p></p><p>CEVAPLAR:</p><p><strong>40. A</strong></p><p><strong>41. A</strong></p><p><strong>42. E</strong></p><p><strong>43. D</strong></p><p><strong>44. E</strong></p><p><strong>45. B</strong></p><p><strong>46. D</strong></p><p><strong>47. E</strong></p><p><strong>48. D</strong></p><p><strong>49. B</strong></p><p><strong>50. A</strong></p></blockquote><p></p>
[QUOTE="dderya, post: 746748, member: 112565"] [B]41. [/B]Edebiyatımızda bugünkü anlamıyla deneme türünde ilk yazılar ancak 20. yüzyılın başlarında görülür. Bu alanda öncülük edenlerin başında —- geldiğini söyleyebiliriz. Onun, “Bize Göre” ve “Gurebahane-i Laklakan” adlı kitaplarında yer alan bazı parçalar birer örneksel deneme yazısıdır. [B]Bu parçada boş bırakılan yere aşağıdakilerden hangisi getirilmelidir?[/B] A) Ahmet Haşim’in B) Suut Kemal Yetkin’in C) Nurullah Ataç’ın D) Cemil Meriç’in E) Salah Birsel’in [B]42. [/B]• Genellikle dörtlük nazım birimi kullanılmıştır. • Kafiye örgüsünde çapraz ve sarma kafiyeler de yer almıştır. • Hece ölçüsü kullanıldı. Bunun yanında serbest nazım benimsenmeye başlanmıştır. • Şiirler sade, anlaşılır, açık bir dille yazılmıştır. [B]Aşağıdakilerden hangisi özellikleri verilen bu anlayışa uygun şiirleryazmamıştır?[/B] A) Faruk Nafiz Çamlıbel B) Yusuf Ziya Ortaç C) Orhan Seyfi Orhon D) Enis Behiç Koryürek E) Mehmet Akif Ersoy [B]43. [/B]Edebiyatımıza getirdiği en önemli yenilik, ele aldığı konuları büyük bir sadelikle işlemesidir. Bu konular, yine sıradan insanların yaşamları etrafında gezinir. Öykücülüğe başladığı ilk yıllarda, dilde sadeleşmenin öncüsü olan Ömer Seyfettin’in izinden gider; ustalık dönemine eriştiğinde, hem Ömer Seyfettin’den, hem de kendi çağdaşlarından daha sade ve düzgün bir dille yazmıştır. Üslubunda Çehov’un etkileri açıkça görülür. Ancak, Çehov’un karamsar bakışını tekrarlamaz. Kendi deyişiyle; insanlara yaşamak için ümit, kuvvet ve neşe veren yazılardan hoşlanır, insanları karamsarlığa düşüren yazılardan hoşlanmaz. [B]Bu parçada tanıtılan öykücü, aşağıdakilerden hangisidir?[/B] A) Hüseyin Cahit Yalçın B) Sabahattin Ali C) Refik Halit Karay D) Memduh Şevket Esendal E) Haldun Taner [B]44. Aşağıdakilerin hangisinde, yazar hakkında yanlış bilgi verilmiştir?[/B] A) Kemal Tahir: Konularını cezaevi yaşantılarından, Kurtuluş Savaşı’ndan, eşkıya menkıbelerinden aldı. Gerçek bir Anadolu romanı oluşturdu. Eserleri: Yorgun Savaşçı, Devlet Ana … B) Orhan Kemal: Hayatına girmiş yüzlerce kişinin kader ve direnişlerini yazdı. Sürükleyicilik, tabiilik, gerçeklik eserlerinin özelliğidir. Eserleri: Murtaza, Hanımın Çiftliği… C) Yaşar Kemal: Genellikle Çukurova insanının hayat savaşlarını şiirli bir dille yazdı. Folklor unsurları ve güçlü doğa tasvirleri görülür. Eserleri: İnce Memed, Yer Demir Gök Bakır, Teneke… D) Fakir Baykurt: İçinde doğup yetiştiği köylülerin hayatını yazmıştır. Eserleri: Yılanların Öcü, Tırpan… E) Sait Faik Abasıyanık: Konularını daima Ege ve Akdeniz kıyılarından çıkardı; balıkçıları, sünger avcılarını… işledi. Eserleri: Merhaba Akdeniz, Deniz Gurbetçileri… [B]45. Aşağıdakilerden hangisi Garip (I. Yeni) şiirinin özelliklerinden değildir?[/B] A) Şiirde ölçüyü bırakıp serbest şiir yazma yoluna gittiler. B) Uyağın şiir için gerekli ve önemli olduğunu savundular. C) Her şeyi şiirin konusu hâline getirdiler, böylece şairane duyguları şiirden uzaklaştırdılar. D) Gündelik küçük sorunlar, halktan kişiler, sokak… şiire girdi. E) Dilin sanatlardan arındırılmış olarak doğal biçimde kullanılması gerektiğini savundular. [B]46. [/B]Bu akım; bir meseleyi, bir derdi ortaya koyarak, topluma faydalı olmak istiyordu. İlk ürünleri, Anadolu köy romancılığıdır. Konuları işçi-ırgat hayatı, sınıf çatışmaları, grev-lokavt gibi durumlar, toprak-su kavgaları… [B]Bu parçada [/B]“bu akım” [B]olarak belirtilen Türk edebiyatı sanatçılarına verilen ad aşağıdakilerden hangisidir?[/B] A) İkinci Yeniciler B) Maviciler C) Hisarcılar D) Toplumcu Gerçekçiler E) Yedi Meşaleciler [B]47. Aşağıdaki tür-yazar-eser eşleştirmelerinden hangisi yanlıştır?[/B] A) Psikolojik roman – Peyami Safa – Dokuzuncu Hariciye Koğuşu B) Romantik roman – N. Kemal – İntibah C) Realist roman – Dostoyevski – Suç ve Ceza D) Natüralist roman – Emile Zola – Meyhane E) Klasik roman – Victor Hugo – Sefiller [B]48. Aşağıdakilerin hangisinde cümlenin başına parantez içindeki sanatçı getirilirse bilgi yanlışı yapılmış olur?[/B] A) —- Hececiler’in en ünlü şairidir. Önce aruz ölçüsüyle aşk şiirleri yazmış daha sonra memleket edebiyatına yönelmiştir. Şiirlerinde Anadolu sevgisini anlatmıştır. (Faruk Nafiz Çamlıbel) B) —-’ın şiirlerinde sembolistlerin etkisi vardır. Sanatçının şiirlerinde şuuraltı ve zaman önemli kavramlardır. (Ahmet Hamdi Tanpınar) C) —-, bir çevirisi nedeniyle üç yıllığına Bodrum kalebentliğine gönderilir ve buraya yerleşir. Eserlerinde, denizler, balıkçılar, süngerciler vardır. (Halikarnas Balıkçısı) D) —-, deneme türünün Türk edebiyatındaki en önemli kişisidir. Türkçeyi sadeleştirme çalışmalarının ateşli savunucusudur. Eserlerinde “ve” bağlacını Arapçadan geçti diye hiç kullanmaz. (Suut Kemal Yetkin) E) —-, hikâyelerini oldukça sade bir dille yazmıştır. İşçileri, çocukları, aylak insanları özetle “küçük insanı” anlatır. Bu hikâyelerde deniz, adalar, İstanbul, sahiller vazgeçilmez mekânlardır. (Sait Faik Abasıyanık) [B]49. [/B]Eserleriyle çağdaş edebiyatımızda deneme türünün gelişmesine büyük katkılarda bulunan yazarlarımız arasında Suut Kemal Yetkin’i, Orhan Veli Kanık’ı, Nurullah Ataç’ı, Sabahattin Eyüboğlu’nu, Mehmet Kaplan’ı gösterebiliriz. [B]Yukarıda adları sayılan yazarlardan hangisinin parçada yer alması uygun değildir?[/B] A) Suut Kemal Yetkin B) Orhan Veli Kanık C) Nurullah Ataç D) Sabahattin Eyüboğlu E) Mehmet Kaplan [B]50. [/B]Hayata karışan felsefe… Daha doğru söyleyişle hayatın felsefesi… İnsan düşüncesinin özgürleşmesini istiyor. “Sade, doğal, sıradan bir insanın” düşüncelerinin yansıması onunkiler. “Kitabımın konusu benim” diyor. İnsanların ortak duygularını, noktalarını yansıtıyor. Zaten başka türlü de eserinin bu denli kalıcı olması olanaksızdır. [B]Bu parçada sözü edilen yazarın, kitabını hangi türde yazdığı söylenebilir?[/B] A) Deneme B) Fıkra C) Söyleşi D) Makale E) Anı CEVAPLAR: [B]40. A 41. A 42. E 43. D 44. E 45. B 46. D 47. E 48. D 49. B 50. A[/B] [/QUOTE]
Alıntıları ekle...
İsim
Spam kontrolü
Turizmin başkenti olarak bilinen güneydeki ilimiz?
Cevapla
Forumlar
Eğitim
Öğrenci Salonu
LYS edebiyat çalışma soruları
Top