Forumlar
Yeni Mesajlar
CerezExtra
EĞLENCE ↓
Şans Kurabiyesi
Renk Falınız
ÇerezRADYO
Sevgiliye Özel
ÇerezDERGİ
Hızlı Okuma Testleri
Pratik Çözümler
Yeniler
Yeni Mesajlar
Yeni ürünler
Yeni kaynaklar
Son Aktiviteler
İndir
En son incelemeler
Dükkan
Giriş
Kayıt
Yeniler
Yeni Mesajlar
Menu
Giriş
Kayıt
Uygulamayı yükle
Yükle
Forumlar
Eğitim
Öğrenci Salonu
LYS edebiyat çalışma soruları
JavaScript devre dışı bırakıldı. Daha iyi bir deneyim için, devam etmeden önce lütfen tarayıcınızda JavaScript'i etkinleştirin.
You are using an out of date browser. It may not display this or other websites correctly.
You should upgrade or use an
alternative browser
.
Konuya cevap yaz
Mesaj
<blockquote data-quote="dderya" data-source="post: 746742" data-attributes="member: 112565"><p>11. Bu eller miydi kesen mavi serçeyi,</p><p></p><p>Birkaç damla kan ki zafer ve kahramanlık.</p><p></p><p>Yorganın altına saklanarak</p><p></p><p>Bu eller miydi sevmeyen geceyi?</p><p></p><p>Bu dizelerdeki söz sanatının açıklaması aşağıdakilerden hangisidir?</p><p></p><p>A) Geçmişte yaşanmış bilinen bir olayı anımsatma</p><p></p><p>B) Olayları gerçek nedeni dışında daha güzel bir nedene bağlama</p><p></p><p>C) Atasözleri veya deyimleri kullanma</p><p></p><p>D) Bildiği bir gerçeği bilmez görünme</p><p></p><p>E) Sözcükleri hem gerçek hem mecaz anlama gelecek biçimde kullanma</p><p></p><p> </p><p></p><p>12. Aşağıdakilerden hangisi, Türklerin ulusal edebiyatlarında</p><p></p><p>kullandığı alfabelerden biri değildir?</p><p></p><p>A) Göktürk alfabesi B) Uygur alfabesi</p><p></p><p>C) Çin alfabesi D) Arap alfabesi</p><p></p><p>E) Latin alfabesi</p><p></p><p> </p><p></p><p>13. Aşağıdakilerden hangisinde bilgi yanlışı vardır?</p><p></p><p>A) Türklerin kullandıkları alfabelerin en eskisi Orhun Yazıtları’ndaki Göktürk alfabesidir.</p><p></p><p>B) Orhun alfabesinin, beşinci yüzyıldan dokuzuncu yüzyıla değin kullanıldığı sanılır.</p><p></p><p>C) Divan-ü Lügati’t-Türk’teki manzum parçalar, savlar; Budizm ve Maniheizm’le ilgili metinler, eski Türk şiiri ve edebiyatı hakkında bizi aydınlatır.</p><p></p><p>D) Sözlü gelenek; ölçü, tür, konu bakımlarından değişerek yazılı edebiyata geçildiğinde ortadan kalkmıştır.</p><p></p><p>E) Eski Türk topluluklarında ozanların şiir söylemek dışında büyücülük ve hekimlik gibi görevleri de vardır.</p><p></p><p> </p><p></p><p>14. Mani, Anonim Halk şiirinin en yaygın türüdür, yedi heceli ve dört dizeli</p><p></p><p> I II III</p><p></p><p>3 veya 7 dörtlükten meydana gelir. İlk iki dize giriş niteliğindedir. Dörtlüğün</p><p></p><p> IV</p><p></p><p>anlam yükünü üçüncü ve dördüncü dizeler taşır.</p><p></p><p> V</p><p></p><p>Bu cümlede altı çizili bölümlerden hangisinde bilgi yanlışı vardır?</p><p></p><p>A) I. B) II. C) III. D) IV. E) V.</p><p></p><p> </p><p></p><p>15. Orta oyunuyla ilgili aşağıdaki bilgilerden hangisi yanlıştır?</p><p></p><p>A) Palanga denen orta oyunu alanı daire ya da elips biçiminde olur, izleyiciler bu alanın çevresinde sıralanırdı.</p><p></p><p>B) Başlıca dekoru, yeni dünya denen ve kafesli bir paravan ile iki kanatlı daha küçük bir paravan ve arkalıksız bir iskemleydi.</p><p></p><p>C) Klasik bir orta oyunu Karagöz oyunundakine benzer biçimde giriş, karşılıklı konuşma, fasıl ve bitiş bölümlerinden oluşurdu.</p><p></p><p>D) Alana önce çalgı eşliğinde oyunun iki ana tipinden biri olan Pişekâr girip oyunun adını söyleyerek gösteriyi başlatırdı.</p><p></p><p>E) İkinci ana tip olan Meddah’ın gene çalgı eşliğinde alana girmesiyle karşılıklı konuşma başlardı.</p><p></p><p>16. Servet-i Fünûn edebiyatı özelliklerinin belirtildiği aşağıdaki cümlelerden hangisi Divan edebiyatı özelliği olarak da sayılabilir?</p><p></p><p>A) Zerreden Güneş’e her şey şiirin konusu olabilir.</p><p></p><p>B) Şiirde ahenk öğesi olarak aruz ölçüsü kullanılır.</p><p></p><p>C) Kulak için uyak anlayışı savunulur ve benimsenir.</p><p></p><p>D) Sone ve Terza-rima gibi nazım biçimleri kullanılır.</p><p></p><p>E) Edebiyatta düz yazı ağırlık kazanır.</p><p></p><p> </p><p></p><p>17. Şeyh Galip eserin, yazma nedenini açıkladığı kısmında, bir toplantıda Nâbi’nin Hayrâbâd isimli eserinin fazla övülmesinden rahatsız olarak eseri yazmaya karar verdiğini belirtir. Şeyh Galip, Nâbi’nin eserinin özgün olmadığını öne sürmüş ve kendisi hem edebi anlamda gelişmiş hem de özgün olan bir eser kaleme almak istemiştir. Ayrıca eserdeki tasavvuf ağırlığı göz önüne alınırsa, eserin yazılış amaçlarından biri de önemli bir tasavvufi eser yazmak istemesidir.</p><p></p><p>Bu parçada sözü edilen mesnevi aşağıdakilerden hangisidir?</p><p></p><p>A) Leyla ve Mecnun</p><p></p><p>B) Hüsn ü Aşk</p><p></p><p>C) Harname</p><p></p><p>D) Risalet’ün-Nushiye</p><p></p><p>E) Hüsrev ü Şirin</p><p></p><p> </p><p></p><p>18. Her beytinin kendi arasında kafiyelenmesi hem yazma kolaylığı sağlar hem de daha uzun metinlerin bu şekle uygun olarak kaleme alınmasına imkân tanır. Diğer nazım şekillerindeki kafiye bulma zorluğu Divan şairlerini uzun metinlerde bu şekli kullanmaya teşvik etmiştir. Bu nedenle uzun aşk, kahramanlık, şehir güzellikleri ve eğlenceleri gibi konularda bu nazım biçimi kullanılmıştır.</p><p></p><p>Bu parçada tanıtılan nazım biçimi aşağıdakilerden hangisidir?</p><p></p><p>A) Murabba B) Mesnevi C) Kaside</p><p></p><p>D) Destan E) Müstezat</p><p></p><p> </p><p></p><p>19. Aşağıdaki Divan edebiyatı şairleriyle ilgili açıklamaların hangisinde bilgi yanlışı vardır?</p><p></p><p>A) Fuzuli, çok derin ve etkili lirizmiyle bu edebiyat içinde bir zirve olarak yer alır.</p><p></p><p>B) Baki, renkli hayat tablolarıyla gözleri kamaştırır.</p><p></p><p>C) Nef’i hicivlerinin yanında muhteşem ahengiyle parlak kahramanlık sahneleri yaşatan şiirler yazar.</p><p></p><p>D) Nedim, kendine özgü edası ve ince ruhuyla Divan şiirini neredeyse halka mal edecek derecede millileştirir.</p><p></p><p>E) Şeyh Galip, öğretici tutumuyla ders veren ve düşündüren gazeller yazar.</p><p></p><p> </p><p></p><p>20. Halk şiirinde, belirli kurallara bağlı nazım biçimleri yoktur. Halk şiirinde nazım biçimleri değil, türler vardır. Saz şairleri için önemli olan, bir örneğe uygun deyişler söylemek değil, doğaçlamanın gerektirdiği hava içinde duygularını hiçbir kurala bağlı olmaksızın dile getirmektir. Cönklerde koşma, destan, türkü, Türkmani, varsağı diye adlandırılan parçalar, her zaman aynı yapıda ve biçimde değildir.</p><p></p><p>Bu parçada, Halk şiiriyle ilgili, hangisinden söz edilmemiştir?</p><p></p><p>A) Halk şiiri nazım biçimlerinin kurallara bağlı olmadığından</p><p></p><p>B) Doğaçlama söyleyişin ön planda olduğundan</p><p></p><p>C) Şiirlerin heceyle söylendiğinden</p><p></p><p>D) Aynı nazım biçimlerinin farklı yerlerde farklı yapıda olduğundan</p><p></p><p>E) Şiirlerin belli kalıplar örnek alınarak söylenmediğinden</p><p></p><p>CEVAPLAR:</p><p></p><p>11. D </p><p>12. C </p><p>13. D </p><p>14. D </p><p>15. E </p><p>16. B </p><p>17. B </p><p>18. B </p><p>19. E </p><p>20. C</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="dderya, post: 746742, member: 112565"] 11. Bu eller miydi kesen mavi serçeyi, Birkaç damla kan ki zafer ve kahramanlık. Yorganın altına saklanarak Bu eller miydi sevmeyen geceyi? Bu dizelerdeki söz sanatının açıklaması aşağıdakilerden hangisidir? A) Geçmişte yaşanmış bilinen bir olayı anımsatma B) Olayları gerçek nedeni dışında daha güzel bir nedene bağlama C) Atasözleri veya deyimleri kullanma D) Bildiği bir gerçeği bilmez görünme E) Sözcükleri hem gerçek hem mecaz anlama gelecek biçimde kullanma 12. Aşağıdakilerden hangisi, Türklerin ulusal edebiyatlarında kullandığı alfabelerden biri değildir? A) Göktürk alfabesi B) Uygur alfabesi C) Çin alfabesi D) Arap alfabesi E) Latin alfabesi 13. Aşağıdakilerden hangisinde bilgi yanlışı vardır? A) Türklerin kullandıkları alfabelerin en eskisi Orhun Yazıtları’ndaki Göktürk alfabesidir. B) Orhun alfabesinin, beşinci yüzyıldan dokuzuncu yüzyıla değin kullanıldığı sanılır. C) Divan-ü Lügati’t-Türk’teki manzum parçalar, savlar; Budizm ve Maniheizm’le ilgili metinler, eski Türk şiiri ve edebiyatı hakkında bizi aydınlatır. D) Sözlü gelenek; ölçü, tür, konu bakımlarından değişerek yazılı edebiyata geçildiğinde ortadan kalkmıştır. E) Eski Türk topluluklarında ozanların şiir söylemek dışında büyücülük ve hekimlik gibi görevleri de vardır. 14. Mani, Anonim Halk şiirinin en yaygın türüdür, yedi heceli ve dört dizeli I II III 3 veya 7 dörtlükten meydana gelir. İlk iki dize giriş niteliğindedir. Dörtlüğün IV anlam yükünü üçüncü ve dördüncü dizeler taşır. V Bu cümlede altı çizili bölümlerden hangisinde bilgi yanlışı vardır? A) I. B) II. C) III. D) IV. E) V. 15. Orta oyunuyla ilgili aşağıdaki bilgilerden hangisi yanlıştır? A) Palanga denen orta oyunu alanı daire ya da elips biçiminde olur, izleyiciler bu alanın çevresinde sıralanırdı. B) Başlıca dekoru, yeni dünya denen ve kafesli bir paravan ile iki kanatlı daha küçük bir paravan ve arkalıksız bir iskemleydi. C) Klasik bir orta oyunu Karagöz oyunundakine benzer biçimde giriş, karşılıklı konuşma, fasıl ve bitiş bölümlerinden oluşurdu. D) Alana önce çalgı eşliğinde oyunun iki ana tipinden biri olan Pişekâr girip oyunun adını söyleyerek gösteriyi başlatırdı. E) İkinci ana tip olan Meddah’ın gene çalgı eşliğinde alana girmesiyle karşılıklı konuşma başlardı. 16. Servet-i Fünûn edebiyatı özelliklerinin belirtildiği aşağıdaki cümlelerden hangisi Divan edebiyatı özelliği olarak da sayılabilir? A) Zerreden Güneş’e her şey şiirin konusu olabilir. B) Şiirde ahenk öğesi olarak aruz ölçüsü kullanılır. C) Kulak için uyak anlayışı savunulur ve benimsenir. D) Sone ve Terza-rima gibi nazım biçimleri kullanılır. E) Edebiyatta düz yazı ağırlık kazanır. 17. Şeyh Galip eserin, yazma nedenini açıkladığı kısmında, bir toplantıda Nâbi’nin Hayrâbâd isimli eserinin fazla övülmesinden rahatsız olarak eseri yazmaya karar verdiğini belirtir. Şeyh Galip, Nâbi’nin eserinin özgün olmadığını öne sürmüş ve kendisi hem edebi anlamda gelişmiş hem de özgün olan bir eser kaleme almak istemiştir. Ayrıca eserdeki tasavvuf ağırlığı göz önüne alınırsa, eserin yazılış amaçlarından biri de önemli bir tasavvufi eser yazmak istemesidir. Bu parçada sözü edilen mesnevi aşağıdakilerden hangisidir? A) Leyla ve Mecnun B) Hüsn ü Aşk C) Harname D) Risalet’ün-Nushiye E) Hüsrev ü Şirin 18. Her beytinin kendi arasında kafiyelenmesi hem yazma kolaylığı sağlar hem de daha uzun metinlerin bu şekle uygun olarak kaleme alınmasına imkân tanır. Diğer nazım şekillerindeki kafiye bulma zorluğu Divan şairlerini uzun metinlerde bu şekli kullanmaya teşvik etmiştir. Bu nedenle uzun aşk, kahramanlık, şehir güzellikleri ve eğlenceleri gibi konularda bu nazım biçimi kullanılmıştır. Bu parçada tanıtılan nazım biçimi aşağıdakilerden hangisidir? A) Murabba B) Mesnevi C) Kaside D) Destan E) Müstezat 19. Aşağıdaki Divan edebiyatı şairleriyle ilgili açıklamaların hangisinde bilgi yanlışı vardır? A) Fuzuli, çok derin ve etkili lirizmiyle bu edebiyat içinde bir zirve olarak yer alır. B) Baki, renkli hayat tablolarıyla gözleri kamaştırır. C) Nef’i hicivlerinin yanında muhteşem ahengiyle parlak kahramanlık sahneleri yaşatan şiirler yazar. D) Nedim, kendine özgü edası ve ince ruhuyla Divan şiirini neredeyse halka mal edecek derecede millileştirir. E) Şeyh Galip, öğretici tutumuyla ders veren ve düşündüren gazeller yazar. 20. Halk şiirinde, belirli kurallara bağlı nazım biçimleri yoktur. Halk şiirinde nazım biçimleri değil, türler vardır. Saz şairleri için önemli olan, bir örneğe uygun deyişler söylemek değil, doğaçlamanın gerektirdiği hava içinde duygularını hiçbir kurala bağlı olmaksızın dile getirmektir. Cönklerde koşma, destan, türkü, Türkmani, varsağı diye adlandırılan parçalar, her zaman aynı yapıda ve biçimde değildir. Bu parçada, Halk şiiriyle ilgili, hangisinden söz edilmemiştir? A) Halk şiiri nazım biçimlerinin kurallara bağlı olmadığından B) Doğaçlama söyleyişin ön planda olduğundan C) Şiirlerin heceyle söylendiğinden D) Aynı nazım biçimlerinin farklı yerlerde farklı yapıda olduğundan E) Şiirlerin belli kalıplar örnek alınarak söylenmediğinden CEVAPLAR: 11. D 12. C 13. D 14. D 15. E 16. B 17. B 18. B 19. E 20. C [/QUOTE]
Alıntıları ekle...
İsim
Spam kontrolü
Ülkemizin kuzeyindeki deniz hangisidir? (bitişik yazınız)
Cevapla
Forumlar
Eğitim
Öğrenci Salonu
LYS edebiyat çalışma soruları
Top