Ergenlerde Soyut Düşünme

dderya

kOkOşŞ
V.I.P
Ergenlikteki, olasılıklar hakkında düşünme yetisinden sonraki ikinci belirgin yön, daha organize ve sistemli bir şekilde soyut düşünme özelliğini ortaya çıkmasıdır. Çocuklar görülebilir nesne ve ya olaylarla ilgilenip onlar hakkında düşünürken, ergenler duyu organlarıyla doğrudan algılanılamayan durum ve ya olaylara yönelmeye başlarlar.

  • Çocuklarla karşılaştırıldığında ergenler,
  • Kelimelerle ilgili oyunlarda daha başarılıdırlar.
  • Atasözleri ve deyimleri anlama ve algılamada daha başarıdırlar.
  • Mecaz anlamları ve imgeleri daha iyi kavrarlar.
  • Benzetme gidi edebi sanatları anlama ve oluşturmada daha başarıdırlar.
Çocuklar ergenlere oranla, soyut kavramsal ilişkilerden çok, somut bilinen ilişkilerle ilgilenip odaklanırlar.

Şu şekilde bir örnek verecek olursak:

Ay ….. uyumak?

A) yıldız

B) yatak

C) uyumak

D) gece

Yukarıdaki soruyu bir çocuğa sorduğumuzda yatak ya da gece cevabını verecektir. Bir ergene sorduğumuzda genel olarak uyumak cevabını verecektir. Bunun nedeniyse gece ve yatağın somut bir kavram olması. Çocukların somut kavramlarla ilgilenmesi ve kavraya bilmesidir. Ergenlikle soyut düşüncesinin gelişmesinden ötürü ergenler uyumak kelimesini çağrıştırdığını kavrayacaklardır.

Ergenin soyut düşünebilmesi geniş bir akıl yürütmenin yanı sıra toplumsal ve ideolojik konularda mantıksal süreçler uygulayabilmesini kolaylaştırmaktadır.

Ergenlerin arkadaş ve çevresi arasındaki ilişlileri, felsefe, politika, ahlak, din, demokrasi dürüstlük, hoşgörülük vb kavramlar soyut düşünmenin sonucunda geniş bir akıl yürütmenin bir sonucudur.
 
Top