Çocuğunuz ilkokula hazır mı?

Okulların açıldığı şu dönemde anne babalar çocuklarının okula alışıp alışamayacağı konusunda bir parça da olsa endişeli olabilirler. Okulların açıldığı dönemde anne babaların en büyük kaygıları şunlardır...

* Çocuğum seçtiğimiz okula alışabilecek mi?
* Çocuğum okula hazır mı?
* Çocuğumun okula hazır olup olmadığını nasıl anlarım?
* Çocuğumun okula uyum sürecinde nasıl davranmalıyım? gibi birçok sorunun cevabını arıyorlar.


Anne babalar bu sorularında oldukça haklılar çünkü çocuk hem okula başlamaya hem de öğrenmeye hazır ise çocuğun okulda hem akademik hem de sosyal olarak başarılı olma potansiyeli daha yüksektir.

İlkokula başlamada yaşa göre ailelerin karar verebileceği birkaç durum bulunmaktadır.

Okula Başlama yaşını konunun sonundaki tablodan öğrenebilirsiniz. Tablo 2016-2017 Eğim Öğretim yılını kapsamaktadır.

TdvcIaU.jpg

Çocuğunuzun okula hazır olup olmadığını anlamak için ise 4 ana konu önemlidir.

Çocuğunuzun okula;
  1. Fiziksel olarak hazır olması,
  2. Sosyal ve duygusal olarak hazır olması,
  3. Dil gelişimi olarak hazır olması,
  4. Bilişsel olarak hazır olması gerekir.

1. Okula fiziksel olarak hazır olma
* İnce motor beceriler yönünden:
* Çocuğunuz;
* Kendi başına üzerini değiştirebiliyorsa,
* Kıyafetlerinin fermuarlarını çekebiliyor ve düğmelerini ilikleyebiliyorsa,
* Makas ile bir şeyleri kesebiliyorsa

Kaba motor beceriler yönünden:
* Çocuğunuz;
* Top sürebiliyorsa,
* Sıçrayabiliyorsa,
* Yükseğe tırmanabiliyorsa,
* Atlayabiliyorsa fiziksel yönden okula hazır demektir.

Fiziksel olarak okula hazır olmayan çocuklar sosyalleşmede de problem yaşayabilirler.

2. Okula duygusal ve sosyal olarak hazır olma
Çocuğunuz;
* Yaşıtları ile iletişim kurabiliyorsa,
* Anne babadan bağımsız davranabiliyorsa,
* Duygularını ifade edebiliyorsa,
* Arkadaşlarının duygularını anlayabiliyorsa,
* Yaşına uygun sorumluluk alabiliyorsa duygusal ve sosyal olarak okula hazır demektir.

3. Okula dil gelişimi yönünden hazır olma
Çocuğunuz;
* Kendisine bir kelime grubu verildiğinde bu kelime grubundan bir hikaye oluşturabiliyorsa,
* Benzer ve zıt kavramları açıklayabiliyorsa,
* Soru sormaya meraklı ise,
* Dolayısı ile öğrenmeye meraklı ise çocuğunuz dil gelişimi yönünden okula hazır demektir.

4. Okula bilişsel olarak hazır olma
Çocuğunuz;
* 1'den 20'ye kadar sayabiliyorsa,
* Zaman kavramını (dün, bugün) doğru kullanabiliyorsa,
* Zıtlıkları ve benzerlikleri biliyorsa,
* Bir resimdeki en az 4 nesneyi hatırlayabiliyorsa bilişsel olarak okula hazır demektir.
* Çocuğun bilişsel olarak okula hazır olması akademik başarısını da etkiler.

Çocuğunuzun okula hazır olup olmadığını anlamak için çocuğunuzu çok iyi gözlemlemeniz gerekir. Ancak bu yeterli değildir. Çocuğunuzun okul öncesi öğretmenleri ile de işbirliği yapmanız çocuğunuzun becerilerini doğru değerlendirmeniz açısından önemlidir çünkü bazen anne babalar bazen çocuklarının becerilerini abartabildikleri gibi indirgeme de yapabilirler. Bu sebeple iyi bir gözlem ve çocuğunuzun öğretmenleri ile işbirliği içerisinde olmak çocuğunuzu okula ve dolayısıyla hayata hazırlamak daha kolay olacaktır.
 

Egtmci

Katılımcı
2016-2017 EĞİTİM ÖĞRETİM YILI İLKOKUL VE OKUL ÖNCESİ KAYIT YAŞI TABLOSU

Doğum TarihiYaş (Ay)DurumAna okulu ve uygulama sınıfıAna Sınıfı
Eylül201336-Gidebilir-
Ağustos201337-Gidebilir-
Temmuz201338-Gidebilir-
Haziran201339-Gidebilir-
Mayıs201340-Gidebilir-
Nisan201341-Gidebilir-
Mart201342-Gidebilir-
Şubat201343-Gidebilir-
Ocak201344-Gidebilir-
Aralık201245-Gidebilir-
Kasım201246-Gidebilir-
Ekim201247-Gidebilir-
Eylül201248-GidebilirGidebilir
Ağustos201249-GidebilirGidebilir
Temmuz201250-GidebilirGidebilir
Haziran201251-GidebilirGidebilir
Mayıs201252-GidebilirGidebilir
Nisan201253-GidebilirGidebilir
Mart201254-GidebilirGidebilir
Şubat201255-GidebilirGidebilir
Ocak201256-GidebilirGidebilir
Aralık201157-GidebilirGidebilir
Kasım201158-GidebilirGidebilir
Ekim201159-GidebilirGidebilir
Eylül201160İsteğe bağlıGidebilirGidebilir
Ağustos201161İsteğe bağlıGidebilirGidebilir
Temmuz201162İsteğe bağlıGidebilirGidebilir
Haziran201163İsteğe bağlıGidebilirGidebilir
Mayıs201164İsteğe bağlıGidebilirGidebilir
Nisan201165İsteğe bağlıGidebilirGidebilir
Mart201166Zorunlu ancak dilekçeyle kayıt erteleyebilir.GidebilirGidebilir
Şubat201167Zorunlu ancak dilekçeyle kayıt erteleyebilir.GidebilirGidebilir
Ocak201168Zorunlu ancak dilekçeyle kayıt erteleyebilir.GidebilirGidebilir
Aralık201069Zorunlu ancak raporla kayıt erteleyebilir.GidebilirGidebilir
Kasım201070Zorunlu ancak raporla kayıt erteleyebilir.GidebilirGidebilir
Ekim201071Zorunlu ancak raporla kayıt erteleyebilir.GidebilirGidebilir
Eylül201072Zorunlu--

Not: Okul Öncesi Eğitim ve İlköğretim Kurumları Yönetmeliği M-11(1) Okul öncesi eğitim ve ilköğretim kurumlarında yeni kayıtlar, haziran ayının üçüncü haftasının ilk iş gününde (15/06/2015) başlar. Kayıt işlemi, 25/4/2006 tarihli ve 5490 sayılı Nüfus Hizmetleri Kanunu hükümlerince oluşturulan ulusal adres veri tabanındaki adres bilgileri esas alınarak, e-Okul sistemi üzerinden yapılır. Kayıt işlemleri sırasında herhangi bir belge talep edilmez.[/th]
 

YoRuMSuZ

Biz işimize bakalım...
Konuya güncel ek olarak...


İlkokula başlayacak çocukların hangi becerileri kazanmış olması gereklidir? Çocuğunuzun ilkokula başlamaya uygun olup olmadığını nasıl anlarsınız?

Özbakım becerileri: Tuvaletini yalnız başına yapabilir, elbiselerini ıslatmadan yüzünü yıkayıp, kurulayabilir, dişlerini fırçalayabilir, kendisi yemek yiyebilir, düğmelerini ilikleyip çözer, kendi başına giyinip soyunabilir. Defteri, çantası, ceketi gibi kendi eşyalarına sahip çıkabilir, toplayabilir.

Sosyal- duygusal gelişim: Kurallara uygun davranışlar sergileyebilir, arkadaşlık başlatabilir ve sürdürebilir, belli ölçüde gerilim ve öfkeyle baş edebilir, bir oyun için gerekli kuralları anlayabilir, sırasını bekleyebilir, sosyal kuralların nedenlerini anlayabilir.

İnce motor -küçük kasların motor gelişim: çocukların yazı yazabilmesi için ince motor becerilerinin gelişmesi gereklidir.1′den 10′a kadar rakamları kopya edebilir, daire, kare, dikdörtgen, üçgen şekillerini çizebilir, dikey, yatay, eğik, eğri çizgileri çizebilir, kopya edebilir, şekillerin sınırını taşırmadan boyayabilir, baş, vücut, kollar, bacaklar, ağız ve gözlerden oluşan insan çizimi yapabilir, su gibi akıcı maddeleri bir kaptan diğerine boşaltabilir, verilen sıralamaya göre (renk, büyüklük gibi..) ipe boncuk dizebilir.

Kaba motor- büyük kasların motor gelişimi: 5 kez üst üste sekerek sıçrama hareketi yapabilir, öne doğru takla atabilir, kendine atılan küçük bir topu elleriyle tutabilir.

Bilişsel Gelişim; Algılama, dil ve kavram alanındaki gelişimleri içerir.

Algılama gelişimi: 10-12 kadar ana ve ara rengi tanır ve bunları eşleştirebilir,1 den 20′ye kadar olan rakamları tanıyabilir, dokunarak nesneleri sayabilir, 1′den 10′a kadar olan sayılarla toplama ve çıkarma işlemleri yapabilir, sıra ile haftanın günlerini sayabilir, aynı anda birbirini takip eden 2-3 emri yerine getirebilir. (“Suyu mutfaktan al, sonra bana getir ve yanıma otur” gibi), anlatılan bir öyküdeki detayları hatırlayabilir, sebep -sonuç ilişkilerini kurabilir.

Dil gelişimi: Adını soyadını söyleyebilir, ailedeki kişilerin isimlerini söyleyebilir, niçin sorusunu açıklayarak cevaplayabilir, geçmiş şimdiki ve gelecek zaman ile ilgili konuşurken kelimeleri (dün, bugün, yarın) doğru kullanır, dilbilgisi kurallarına uygun konuşur, zıt anlamlı kelimeleri söyleyebilir (şişman-zayıf, sert-yumuşak ağır-hafif, gece-gündüz).

Kavram gelişimi ölçütleri: Büyük- küçük kavramlarını, sağını, solunu bilir, nesneleri büyüklük, genişlik ve uzunluk özelliklerine göre sınıflandırabilir.


Okul fobisi yaşayan ailelere öneriler?
  • Okulda olduğu zamanlardaki ayrılığın geçici olduğunu anlatılmalıdır.
  • Çocuk okula gideceği gün, aile üyelerinin sıradan bir günmüş gibi davranmaları, korkuyu çağrıştıracak ya da tetikleyecek davranımlardan uzak durmaları gerekmektedir.
  • Vedalaşmaları çabuk ve kısa süreli tutarak, gerekli açıklamaları yapıp, ayrılıkların doğal olduğu hissettirilebilir.
  • Sabırlı, tutarlı ve kararlı bir tavır içinde olunuz. Sorunu görmezlikten gelmek ve bir sonraki yıla havale etmek; ancak çözümü zorlaştırır.
  • Okul korkusuyla baş etmede yapılacak ilk iş çocuğun olabildiğince çabuk okula geri dönmesidir.
  • Çocuğu okula gitme zorluğu nedeniyle cezalandırmayın, küçük düşürücü sözlerle aşağılamayın. Çocuğun bunaltısı ile oluşan belirtileri şımarıklık, ilgi çekme arzusu ya da sizi kızdırmak için yapılan davranışlar gibi yanlış yorumlamaktan kaçının.
  • Çocuğunuz okula geç kaldığında, servisi kaçırdığında, mutlaka onu okula göndermek için başka çözümler geliştirin ve en kısa zamanda okula gönderin. Bazen çocuğunuz kendiliğinden eve dönebilir, bu durumda da yapmanız gereken onu okula geri göndermektir.
  • Okula gitmediği için çocuk suçlanmamalıdır. Bu sıkıntılı durumun geçici olduğunu, bazı başka çocuklarda da görüldüğünü ve destekle kolaylıkla iyileştiğini çocuğa anlatılmalı.

Güncel: OKULÖNCESİ VE İLKOKUL KAYIT YAŞI TABLOSU (2018-2019 EĞİTİM-ÖĞRETİM YILI İÇİN)
yas-tablou.png

(*) Milli Eğitim Bakanlığı Temel Eğitim Genel Müdürlüğünün 17/03/2017 tarihli ve 3630212 sayılı yazısı gereğince; 54 ay ve üzeri çocukların %100 okullaşması için gerekli tedbirlerin alınması gerekmektedir.​
 
Top