Forumlar
Yeni Mesajlar
CerezExtra
EĞLENCE ↓
Şans Kurabiyesi
Renk Falınız
ÇerezRADYO
Sevgiliye Özel
ÇerezDERGİ
Hızlı Okuma Testleri
Pratik Çözümler
Yeniler
Yeni Mesajlar
Yeni ürünler
Yeni kaynaklar
Son Aktiviteler
İndir
En son incelemeler
Dükkan
Giriş
Kayıt
Yeniler
Yeni Mesajlar
Menu
Giriş
Kayıt
Uygulamayı yükle
Yükle
Forumlar
Eğitim
Öğrenci Salonu
Çıkmış KPSS Sorularıyla Desteklenmiş Ayrıntılı Konu Anlatımı
JavaScript devre dışı bırakıldı. Daha iyi bir deneyim için, devam etmeden önce lütfen tarayıcınızda JavaScript'i etkinleştirin.
You are using an out of date browser. It may not display this or other websites correctly.
You should upgrade or use an
alternative browser
.
Konuya cevap yaz
Mesaj
<blockquote data-quote="YoRuMSuZ" data-source="post: 882981" data-attributes="member: 1"><p><strong><span style="font-size: 18px">Ölçme ve Değerlendirme</span></strong></p><p><strong></strong></p><p><strong>Ölçek Nedir?</strong></p><p></p><p>* Ölçek; nesnelerdeki özellikleri ve farkları ortaya çıkarmaya çalışan araçlardır.</p><p>* Ölçek incelenen özelliğin niteliğini ve ya niceliğini belirlemek için kullanılan araçlardır.</p><p>* Hem günlük hayatta hem de eğitimde kullandığımız dört tür ölçek vardır.</p><p>Ölçek Türleri Nelerdir?</p><p></p><p>1-SINIFLAMA (ADLANDIRMA-NOMİNAL) ÖLÇEKLERİ</p><p>* Gözlemin en basit biçimi, nesneleri belli bir yönden benzeyip benzemediklerine göre sınıflamaktır.</p><p>* Bu, nesneler arasındaki farklılık ve benzerliklerin çok kaba bir biçimde saptanması işlemidir. Her bir sınıf üyesi diğer sınıftaki üyelerden ayıran bir özelliğe sahiptir.</p><p>* Ölçme sonuçları sembol, sayı veya sıfatlara dönüştürülür.</p><p>* Bu ölçekte nesnelere verilen sayıların sayısal anlamları yoktur, miktar belirtmezler.</p><p>* Bu nedenle bu ölçekteki sayılarla hiçbir matematiksel işlem yapılamaz.</p><p>* Ölçmenin basit, ilkel bir türüdür.</p><p>* Bu ölçeklere sözde ölçek de denir.</p><p></p><p><strong>Sınıflama Ölçek Örnekleri</strong></p><p>* Esmer-sarışın-kumral</p><p>* Evli-bekar-dul</p><p>* İyi-orta-zayıf</p><p>* Başarılı-başarısız</p><p>* Beyaz-sarı-yeşil</p><p>* Türkiye’nin bölgeleri</p><p>* Ayakkabı markaları</p><p>* Türkiye’deki üniversiteler</p><p>* İllerin telefon kodları</p><p>* illere plaka numarası verme</p><p>* KPSS’ deki puan türleri</p><p>* Öğrencilere numara verme</p><p>* Futbolculara sırt numarası verme</p><p>* Sınıflama ölçek Adlandırma = kodlama</p><p></p><p>1-SINIFLAMA (ADLANDIRMA-NOMİNAL) ÖLÇEKLERİNDE</p><p>* İstatistiksel olarak frekans tablosu yapılabilir ve mod (tepe değer =en çok tekrar eden ölçüm) bulunabilir.</p><p>* İlk olarak bu ölçeklerin yansıma özelliği vardır: yani farklı iki objeye “a” kodu verilmişse a=a’dır.</p><p>* İkinci olarak bu ölçeklerin simetri özelliği vardır: yani aynı kümede bir objeye “a” diğerine “b” kodu verilmişse ve a=b ise b=a’dır.</p><p>* Üçüncü olarak bu ölçeklerin geçişme özelliği vardır: yani a=b ve b=c ise a=c’dir.</p><p></p><p><em>KPSS-2006</em></p><p>İş birliğine dayalı bir öğrenme uygulamasında gruplar öğrencilerin soyadlarının baş harfleri kullanılarak oluşturulmuştur.</p><p><strong>Bu uygulamadaki gruplara ayırma, bir ölçme işlemi olarak kabul edilirse kullanılan ölçek türü aşağıdakilerden hangisidir?</strong></p><p>A) Sıralama</p><p>B) Eşit oranlı</p><p><strong>C) Sınıflama</strong></p><p>D) Dereceleme</p><p>E) Eşit aralıklı</p><p><em><strong>Cevap</strong>: Öğrenciler bir benzerlik baz alınarak gruplandırılmışlardır. (Soyadlarının baş harfleri) Burada yapılan uygulamada kullanılan ölçek sınıflamadır. Cevap C</em></p><p></p><p>2-SIRALAMA (DERECELEME) ÖLÇEKLERİ</p><p>* Belirli bir nitelik bakımından büyükten küçüğe ya da küçükten büyüğe sıraya koyma işidir.</p><p>* Kullanılan sayılar sıra sayılarıdır. </p><p>* Öğrenciler boy sırasına ya da herhangi bir sınavdan aldıkları puana göre başarı sırasına konulabilir.</p><p>* Bir öğrencinin, boy uzunluğu ya da başarı miktarı bakımından grup içinde kaçıncı olduğu da belirlenir. </p><p>Sıralama (dereceleme) ölçekleri örnekleri</p><p></p><p>2-SIRALAMA (DERECELEME) ÖLÇEKLERİNDE</p><p>* Asimetrik özelliği: A>B ise B>A değildir. B<A ‘dır.</p><p>* Geçişlilik özelliği: A>B ve B>C ise A>C şeklinde gösterilir.</p><p>* İstatistiksel olarak frekans tablosu, mod, medyan (ortanca) ve yüzdelikler hesaplanabilir.</p><p>* İlişki ölçülerinden sıra farkları korelasyonu bulunabilir.</p><p></p><p>3-EŞİT ARALIKLI ÖLÇEKLER</p><p>* Eşit aralıklı ölçek, ya iki noktası belirlenip, bu iki nokta arası eşit aralıklarla bölünerek ya da bir noktası belirlenip bu noktadan itibaren tanımlanmış bir birimle böl melenerek geliştirilir.</p><p>* Termometre, takvim ve standart puanlar bu anlamda eşit aralıklı ölçek ya da ölçme aracıdır.</p><p>* Eşit aralıklı ölçeklerde başlangıç (sıfır) noktası keyfi olarak belirlenir</p><p>* Bu tür ölçeklerdeki sıfır noktası saymaca bir sıfır noktasıdır.</p><p>* Kolayca anlaşılacağı gibi, eşit aralıklı ölçeklerdeki sıfır, o noktada ölçülen özelliğin gerçekten hiç bulunmadığı anlamına gelmez.</p><p></p><p>3-EŞİT ARALIKLI ÖLÇEKLER</p><p>* Bir sıcaklık ölçüldüğünü düşünelim. Kullanılan ölçekteki sıfır noktasından sağa doğru ölçülen özellik artarak gitmekte,sola doğru azalarak gitmektedir.</p><p>* Yani alınan sıfır noktası ölçülen özelliğin hiç bulunmadığını göstermez.</p><p>* Sıfırdan önce de sıcaklık var fakat eksi değerde bir sıcaklık.</p><p>* İşte bu tür ölçekler eşit aralıklı ölçeklerdir.</p><p>* Eşit aralıklı ölçekteki sıfır noktası, ölçülen özelliğin mutlak yoğunluğunu göstermediği için, bu tür ölçeklerle elde edilen ölçme sonuçları üzerinde toplama ve çıkarma işlemi yapılmasına rağmen oran belirtmek, çarpma ve bölme işlemleri yapmak imkansızdır.</p><p>* Yapılırsa hatalı olur. (Aritmetik ortalama, standart sapma, korelasyon hesaplanabilir)</p><p></p><p>3-EŞİT ARALIKLI ÖLÇEKLERE ÖRNEKLER</p><p>* Takvimler</p><p>* Zeka testleri</p><p>* Tutum ölçekleri</p><p>* Öğrencilere uygulanan sınavlar</p><p>* Başarı testlerindeki standart puanlar</p><p>* Sıcaklık ölçümleri</p><p></p><p><em>KPSS-2007</em></p><p><strong>Aşağıdaki örneklerin hangisinde sözü edilen ölçme işleminde bağıl (keyfî, itibari) sıfır söz konusu değildir?</strong></p><p>A) Ankara ili Çankaya ilçesinin deniz seviyesinden yüksekliği 870 metredir.</p><p>B) Öğrencilerin felsefe dersine karşı tutum puanları ortalaması 207 dir.</p><p>C) Tarih sorularından en az dört tanesine doğru cevap veremeyenler sıfır puan almıştır.</p><p>D) Bugün hava sıcaklığı 15 ºC dir.</p><p><strong>E) Bu kitabın ilk 4 sayfasında kitabın kapsamı tanıtılmaktadır.</strong></p><p></p><p></p><p>4-ORANLI ÖLÇEKLER</p><p>* Aralıklı ölçek üzerindeki saymaca sıfır noktası yerine doğal yada gerçek sıfır noktası konulabilirse ,elde edilen yeni ölçeğe oranlı ölçek adı verilir.</p><p>* Metre, kilogram, saat gibi ölçme araçları bu tür ölçek esasına uygun olarak geliştirilmiştir.</p><p>* Bu araçlardaki sıfır noktası ölçülen özelliğin hiçliğini, yokluğunu gösterir.</p><p>* Örneğin, bir bir şeyin uzunluğu sıfır metredir demek, aslında ortada ölçülecek bur uzunluk yok demektir.</p><p>Oranlı Ölçekte</p><p>* Başlangıç noktası gerçek (mutlak) sıfırdır. Eşit bir birimi vardır. Bu ölçeklerle elde edilen verilerde her türlü matematiksel ve istatistiksel işlemler yapılabilir.</p><p><strong>Not</strong></p><p>* Oranlı ölçeklerde Ölçme sonuçları arasında oranlama işlemi yapılabilir. Örneğin 100kg olan bir cismin ağırlığı, 50kg olan bir cismin ağırlığının 2 katıdır diyebiliriz.</p><p>* Eşit ağırlıklı ölçeklerde oranlama yapılamaz.</p><p></p><p><em>KPSS-2006</em></p><p><strong>Yabancı dil sınavında Duru 80, Berke 40 puan almıştır.Duru’nun yabancı dil bilgisinin Berke’nin yabancı dil bilgisinin iki katı kadar olduğunu öne süren bir kişi, bu ölçme sonuçlarının aşağıdaki ölçek türlerinin hangisiyle elde edildiğini kabul etmektedir?</strong></p><p>A) Eşit aralıklı</p><p>B) Sıralama</p><p>C) Dereceleme</p><p>D) Sınıflama</p><p><strong>E) Eşit oranlı </strong></p><p><em><strong>Cevap</strong>: sınavlardan alınan notlar eşit aralıklı ölçek türü ile ölçülmesine rağmen burudaki durum şudur. Duru 80 puan, Berke 40 puan almıştır. Cümlenin devamında Duru’nun yabancı dil bilgisinin Berke’nin yabancı dil bilgisinin iki katı kadar olduğunu öne süren ifadesi vardır. Ölçüm sonuçlarının birisinin diğerinin iki katı ifadesi ancak Eşit oranlı ölçeklerde kullanılabilir. Cevap E</em></p><p></p><p><em>KPSS-2004</em></p><p>Bir ölçme işleminde elde edilen ölçülerden biri 90 diğeri 45’tir.</p><p><strong>Bu ölçülerden 90 ile ifade edilen büyüklük gerçekten de 45 ile ifade edilenin iki katı ise bu ölçme işleminde aşağıdaki ölçek türlerinden hangisi kullanılmış olabilir?</strong></p><p>A ) sınıflama türü</p><p>B ) sıralama türü</p><p>C ) adlandırma</p><p>D ) eşit aralıklı tür</p><p><strong>E ) eşit oranlı tür</strong></p><p></p><p><em>KPSS-2003</em></p><p><strong>Aşağıdaki ölçme sonuçlarından hangisi “oranlı ölçek” le elde edilmiş olabilecek ölçülere bir örnektir?</strong></p><p>A) anne babaların eğitim düzeyi</p><p>B) okulların üniversiteye giriş sınav sonuçlarına göre sıraları</p><p>C) akademik başarı ve okula yönelik tutum arasındaki ilişki</p><p><strong>D) öğrencilerin boyları (UZUNLUK)</strong></p><p>E) sınıfların genel başarı düzeyleri</p><p></p><p>* Tablo . Ölçek türleri özet tablosu</p><p>NOT</p><p>Eğitimde Kullanılan Ölçek Türleri</p><p>* Sıralama ve</p><p>* Eşit aralıklı ölçeklerdir.</p><p></p><p><em>ÖRNEK SORU</em></p><p><strong>Aşağıdakilerden hangisi ölçmenin eğitimde kullanılma amacıdır?</strong></p><p><strong>A) Değerlendirmeye temel oluşturması</strong></p><p>B) Kolay ve nesnel puanlamayı sağlamsı</p><p>C) Maliyeti azaltarak kullanışlığı artırması</p><p>D) Bireyleri başarıya göre sıralaması</p><p>E) Davranışa sahip olanla olmayanı ayırması</p><p></p><p><em>ÖRNEK SORU</em></p><p><strong>Ölçmede araç kullanmanın faydasını aşağıdakilerden hangisi en iyi açıklar?</strong></p><p>A) Puanlamayı kolaylaştırır.</p><p>B) Kapsam geçerliğini artırır.</p><p>C) Tesadüfî hataları kontrol eder.</p><p>D) Yorumlamaya olanak verir.</p><p><strong>E) Gözlemi duyarlı hale getirir.</strong></p><p></p><p><em>ÖRNEK SORU</em></p><p><strong>Aşağıdakilerden hangisi temel (doğrudan) ölçmedir?</strong></p><p><strong>A) Bir daktilo yazısındaki hataları saymak</strong></p><p>B) Başarı testi ile öğrenci başarısını ölçmek</p><p>C) Yaylı kantar ile ağırlık ölçmek</p><p>D) Bir zekâ testi ile zekâ yaşını hesaplamak</p><p>E) Termometreyle havanın ısısını ölçmek</p><p></p><p><em>ÖRNEK SORU</em></p><p><strong>Aşağıdakilerden hangisinde birimlerde bulunması gereken özellikler tam ve doğru olarak verilmiştir?</strong></p><p>A) Geçerlik, doğruluk, duyarlık</p><p>B) Geçerlik, güvenirlik, tutarlık</p><p>C) Hatasızlık, iç-tutarlık, yeterlik</p><p><strong>D) Eşitlik, genellik ve uygunluk</strong></p><p>E) Genellik, kullanışlılık, niteliklilik</p><p></p><p><em>ÖRNEK SORU</em></p><p>“Daktilo kursuna giden Özge’nin yeterlik belgesi almaya hak kazanmak için 100 üzerinden en az 50 puan alması gerekiyordu. Özge 70 puan aldı ve yeterlik belgesini kazandı.”</p><p><strong>“50 puan” neyi gösterir?</strong></p><p>A) Güvenirlik</p><p>B) Ölçme</p><p>C) Değerlendirme </p><p><strong>D) Ölçüt</strong></p><p>E) Geçerlik</p><p></p><p><em>ÖRNEK SORU</em></p><p>“Daktilo kursuna giden Özge’nin yeterlik belgesi almaya hak kazanmak için 100 üzerinden en az 50 puan alması gerekiyordu. Özge 70 puan aldı ve yeterlik belgesini kazandı”</p><p><strong>“70 puan” neyi gösterir?</strong></p><p>A) Güvenirlik</p><p><strong>B) Ölçme</strong></p><p>C) Değerlendirme </p><p>D) Ölçüt</p><p>E) Geçerlik</p><p></p><p><em>ÖRNEK SORU</em></p><p>“Daktilo kursuna giden Özge’nin yeterlik belgesi almaya hak kazanmak için 100 üzerinden en az 50 puan alması gerekiyordu. Özge 70 puan aldı ve yeterlik belgesini kazandı</p><p><strong>“Yeterlik belgesini kazanması” neyi gösterir?</strong></p><p>A) Güvenirlik</p><p>B) Ölçme </p><p><strong>C) Değerlendirme</strong></p><p> D) Ölçüt </p><p>E) Geçerlik</p><p></p><p><em>ÖRNEK SORU</em></p><p><strong>Bir sınavda çıkan soruların tamamını doğru cevaplandıran bir öğrencinin tam puan alması ile ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi kesinlikle söylenebilir?</strong></p><p><strong>A) Öğrenci sınıfında üst sıralarda yer alabilir.</strong></p><p>B) Öğrenci dersteki konuların hepsini bilmektedir.</p><p>C) Sınavın güvenirliği çok düşük çıkacaktır.</p><p>D) Sınıfın çoğunluğu bu sınavda başarılı olmuştur.</p><p>E) Sınavın kapsam geçerliği düşüktür.</p><p></p><p><em>ÖRNEK SORU</em></p><p><strong>Aşağıdaki ölçme sonuçlarının hangisinde doğal birim yoktur?</strong></p><p>A) Veli 5 çift ayakkabı aldı.</p><p><strong>B) Ceren’in boyu 1,68 metredir.</strong></p><p>C) Fatma sorulardan 28’ini doğru cevapladı.</p><p>D) Bu lokantada 7 garson var.</p><p>E) Galeride satılmayan 3 araba kaldı.</p><p></p><p><em>ÖRNEK SORU</em></p><p>Aşağıdakilerden hangisi bir dolaylı ölçmedir?</p><p>A) Giyimine bakarak kişinin sevdiği rengi belirlemek</p><p>B) Öğrencilerin kitaplarından ciltlenmiş olanlarını seçmek.</p><p>C) Ders kitabını sınıfa getirmeyen öğrencileri saymak</p><p><strong>D) Öğrencilerin akademik benlik tasarımlarını ölçmek</strong></p><p>E) Sınıftaki esmer ve sarışın öğrencileri belirlemek.</p><p></p><p><em>ÖRNEK SORU</em></p><p>Bir üniversitenin Spor Bilimleri bölümüne öğrenci seçme sınavında öğrencilerin 10 saniyede kaç metre koştukları belirlenerek puan verilmektedir.</p><p><strong>Öğrencilere puan vermek için yapılan ölçme işlemi hangi ölçektedir?</strong></p><p>A) Adlandırma</p><p>B) Sınıflama </p><p>C) Sıralama</p><p>D) Eşit Aralıklı</p><p><strong>E) Oranlı (UZUNLUK)</strong></p><p></p><p><em>ÖRNEK SORU</em></p><p><strong>Eğitimde hangi ölçek türünde ölçme yapılamaz?</strong></p><p>A ) Sıralama</p><p>B ) Aralık</p><p><strong>C ) Oran</strong></p><p>D ) Sınıflama</p><p>E ) Adlandırma</p><p></p><p></p><p><strong>Değişken ve Sabit Değişken Nedir?</strong></p><p>* En az iki değer alan veya bir durumdan diğerine farklılık gösteren, çeşitli değerler alabilen insana, olaylara, eşyaya ait niteliklere-özelliklere denir.</p><p>* Yani, durumdan duruma, yerden yere, zamandan zamana farklılaşan özelliklerin tümüne değişken adı verilebilir.</p><p><em>Ör: Boy uzunluğu, ağırlık, hava sıcaklığı, matematik yeteneği vb.</em></p><p>* Çevremizdeki çoğu şeyin değişmesine rağmen sabit olan özelliklere de rastlamaktayız. Bir durumdan diğerine değişmeyen veya ikiden az değer alan özelliklere sabit denir. Ör. Maddenin özgül ağırlığı, pi sayısı vb.</p><p></p><p><strong>Değişkenler</strong></p><p>* Değişkenler araştırmanın amacına göre bağımlı ya da bağımsız değişkenler olarak sınıflanabilir. Doğası gereği kendi başına bağımlı ya da bağımsız bir değişken yoktur. Yani araştırmacının amacına bağlı olarak bir araştırmada bağımlı değişken olan bir özellik başka bir araştırmada bağımsız değişken ya da ara değişken olabilir.</p><p>* Örneğin, bir araştırmacı tarih dersine karşı tutumun tarih başarısını etkileyip etkilemediğini araştırdığında bağımlı değişkenimiz tarih başarısı iken, bağımsız değişkenimiz tarih dersine karşı tutumdur. Ancak aynı araştırmacı tarih dersine çalışmak için ayrılan sürenin tarih başarısını etkileyip etkilemediğini araştırırken, tarih dersine karşı tutumu derse çalışılan süreyi artıran ve azaltan bir ara değişken olarak düşünebilir. Veya yine aynı araştırmacı bir başa çalışmasında tarih öğretmeninin öğrencileri ile sürdürdüğü iletişim biçiminin, öğrencilerin tarih dersine karşı tutumu nasıl etkilediğini araştırabilir. Görüldüğü gibi tutum, birinci araştırmada tutum bağımsız; ikinci araştırmada ara ve üçüncü araştırmada bağımlı değişken olarak işleme alınmaktadır. Bu nedenle değişkenleri bağımlı, bağımsız ve ara değişken olarak sınıflamak istediğimizde araştırmacının amacını dikkate almak zorunluluğumuz vardır.</p><p></p><p><em>KPSS-2006</em></p><p>Bir öğretmen fen bilgisi öğretiminde performans değerlendirme yaklaşımını kullanmanın öğrencilerin bilimsel yöntem süreç becerilerine etkisini incelemektedir.</p><p><strong>Bu araştırmadaki bağımlı değişken aşağıdakilerden hangisidir?</strong></p><p><strong>A) Bilimsel yöntem süreç becerileri</strong></p><p>B) Fen bilgisi dersi</p><p>C) Öğretmen</p><p>D) Öğrenciler</p><p>E) Performans değerlendirme</p><p></p><p><em>ÖRNEK SORU</em></p><p>Değişken kavramını aşağıdakilerden hangisi daha iyi açıklar?</p><p>A) Gözlenen özellikler </p><p>B) Etkisi araştırılan nitelikler</p><p>C) Bir sonucu ulaştıran nitelik </p><p>D) Etkilenme düzeyi araştırılan nitelikler</p><p><strong>E) Aldığı değerler farklılaşan nitelikler</strong></p></blockquote><p></p>
[QUOTE="YoRuMSuZ, post: 882981, member: 1"] [B][SIZE=5]Ölçme ve Değerlendirme[/SIZE] Ölçek Nedir?[/B] * Ölçek; nesnelerdeki özellikleri ve farkları ortaya çıkarmaya çalışan araçlardır. * Ölçek incelenen özelliğin niteliğini ve ya niceliğini belirlemek için kullanılan araçlardır. * Hem günlük hayatta hem de eğitimde kullandığımız dört tür ölçek vardır. Ölçek Türleri Nelerdir? 1-SINIFLAMA (ADLANDIRMA-NOMİNAL) ÖLÇEKLERİ * Gözlemin en basit biçimi, nesneleri belli bir yönden benzeyip benzemediklerine göre sınıflamaktır. * Bu, nesneler arasındaki farklılık ve benzerliklerin çok kaba bir biçimde saptanması işlemidir. Her bir sınıf üyesi diğer sınıftaki üyelerden ayıran bir özelliğe sahiptir. * Ölçme sonuçları sembol, sayı veya sıfatlara dönüştürülür. * Bu ölçekte nesnelere verilen sayıların sayısal anlamları yoktur, miktar belirtmezler. * Bu nedenle bu ölçekteki sayılarla hiçbir matematiksel işlem yapılamaz. * Ölçmenin basit, ilkel bir türüdür. * Bu ölçeklere sözde ölçek de denir. [B]Sınıflama Ölçek Örnekleri[/B] * Esmer-sarışın-kumral * Evli-bekar-dul * İyi-orta-zayıf * Başarılı-başarısız * Beyaz-sarı-yeşil * Türkiye’nin bölgeleri * Ayakkabı markaları * Türkiye’deki üniversiteler * İllerin telefon kodları * illere plaka numarası verme * KPSS’ deki puan türleri * Öğrencilere numara verme * Futbolculara sırt numarası verme * Sınıflama ölçek Adlandırma = kodlama 1-SINIFLAMA (ADLANDIRMA-NOMİNAL) ÖLÇEKLERİNDE * İstatistiksel olarak frekans tablosu yapılabilir ve mod (tepe değer =en çok tekrar eden ölçüm) bulunabilir. * İlk olarak bu ölçeklerin yansıma özelliği vardır: yani farklı iki objeye “a” kodu verilmişse a=a’dır. * İkinci olarak bu ölçeklerin simetri özelliği vardır: yani aynı kümede bir objeye “a” diğerine “b” kodu verilmişse ve a=b ise b=a’dır. * Üçüncü olarak bu ölçeklerin geçişme özelliği vardır: yani a=b ve b=c ise a=c’dir. [I]KPSS-2006[/I] İş birliğine dayalı bir öğrenme uygulamasında gruplar öğrencilerin soyadlarının baş harfleri kullanılarak oluşturulmuştur. [B]Bu uygulamadaki gruplara ayırma, bir ölçme işlemi olarak kabul edilirse kullanılan ölçek türü aşağıdakilerden hangisidir?[/B] A) Sıralama B) Eşit oranlı [B]C) Sınıflama[/B] D) Dereceleme E) Eşit aralıklı [I][B]Cevap[/B]: Öğrenciler bir benzerlik baz alınarak gruplandırılmışlardır. (Soyadlarının baş harfleri) Burada yapılan uygulamada kullanılan ölçek sınıflamadır. Cevap C[/I] 2-SIRALAMA (DERECELEME) ÖLÇEKLERİ * Belirli bir nitelik bakımından büyükten küçüğe ya da küçükten büyüğe sıraya koyma işidir. * Kullanılan sayılar sıra sayılarıdır. * Öğrenciler boy sırasına ya da herhangi bir sınavdan aldıkları puana göre başarı sırasına konulabilir. * Bir öğrencinin, boy uzunluğu ya da başarı miktarı bakımından grup içinde kaçıncı olduğu da belirlenir. Sıralama (dereceleme) ölçekleri örnekleri 2-SIRALAMA (DERECELEME) ÖLÇEKLERİNDE * Asimetrik özelliği: A>B ise B>A değildir. B<A ‘dır. * Geçişlilik özelliği: A>B ve B>C ise A>C şeklinde gösterilir. * İstatistiksel olarak frekans tablosu, mod, medyan (ortanca) ve yüzdelikler hesaplanabilir. * İlişki ölçülerinden sıra farkları korelasyonu bulunabilir. 3-EŞİT ARALIKLI ÖLÇEKLER * Eşit aralıklı ölçek, ya iki noktası belirlenip, bu iki nokta arası eşit aralıklarla bölünerek ya da bir noktası belirlenip bu noktadan itibaren tanımlanmış bir birimle böl melenerek geliştirilir. * Termometre, takvim ve standart puanlar bu anlamda eşit aralıklı ölçek ya da ölçme aracıdır. * Eşit aralıklı ölçeklerde başlangıç (sıfır) noktası keyfi olarak belirlenir * Bu tür ölçeklerdeki sıfır noktası saymaca bir sıfır noktasıdır. * Kolayca anlaşılacağı gibi, eşit aralıklı ölçeklerdeki sıfır, o noktada ölçülen özelliğin gerçekten hiç bulunmadığı anlamına gelmez. 3-EŞİT ARALIKLI ÖLÇEKLER * Bir sıcaklık ölçüldüğünü düşünelim. Kullanılan ölçekteki sıfır noktasından sağa doğru ölçülen özellik artarak gitmekte,sola doğru azalarak gitmektedir. * Yani alınan sıfır noktası ölçülen özelliğin hiç bulunmadığını göstermez. * Sıfırdan önce de sıcaklık var fakat eksi değerde bir sıcaklık. * İşte bu tür ölçekler eşit aralıklı ölçeklerdir. * Eşit aralıklı ölçekteki sıfır noktası, ölçülen özelliğin mutlak yoğunluğunu göstermediği için, bu tür ölçeklerle elde edilen ölçme sonuçları üzerinde toplama ve çıkarma işlemi yapılmasına rağmen oran belirtmek, çarpma ve bölme işlemleri yapmak imkansızdır. * Yapılırsa hatalı olur. (Aritmetik ortalama, standart sapma, korelasyon hesaplanabilir) 3-EŞİT ARALIKLI ÖLÇEKLERE ÖRNEKLER * Takvimler * Zeka testleri * Tutum ölçekleri * Öğrencilere uygulanan sınavlar * Başarı testlerindeki standart puanlar * Sıcaklık ölçümleri [I]KPSS-2007[/I] [B]Aşağıdaki örneklerin hangisinde sözü edilen ölçme işleminde bağıl (keyfî, itibari) sıfır söz konusu değildir?[/B] A) Ankara ili Çankaya ilçesinin deniz seviyesinden yüksekliği 870 metredir. B) Öğrencilerin felsefe dersine karşı tutum puanları ortalaması 207 dir. C) Tarih sorularından en az dört tanesine doğru cevap veremeyenler sıfır puan almıştır. D) Bugün hava sıcaklığı 15 ºC dir. [B]E) Bu kitabın ilk 4 sayfasında kitabın kapsamı tanıtılmaktadır.[/B] 4-ORANLI ÖLÇEKLER * Aralıklı ölçek üzerindeki saymaca sıfır noktası yerine doğal yada gerçek sıfır noktası konulabilirse ,elde edilen yeni ölçeğe oranlı ölçek adı verilir. * Metre, kilogram, saat gibi ölçme araçları bu tür ölçek esasına uygun olarak geliştirilmiştir. * Bu araçlardaki sıfır noktası ölçülen özelliğin hiçliğini, yokluğunu gösterir. * Örneğin, bir bir şeyin uzunluğu sıfır metredir demek, aslında ortada ölçülecek bur uzunluk yok demektir. Oranlı Ölçekte * Başlangıç noktası gerçek (mutlak) sıfırdır. Eşit bir birimi vardır. Bu ölçeklerle elde edilen verilerde her türlü matematiksel ve istatistiksel işlemler yapılabilir. [B]Not[/B] * Oranlı ölçeklerde Ölçme sonuçları arasında oranlama işlemi yapılabilir. Örneğin 100kg olan bir cismin ağırlığı, 50kg olan bir cismin ağırlığının 2 katıdır diyebiliriz. * Eşit ağırlıklı ölçeklerde oranlama yapılamaz. [I]KPSS-2006[/I] [B]Yabancı dil sınavında Duru 80, Berke 40 puan almıştır.Duru’nun yabancı dil bilgisinin Berke’nin yabancı dil bilgisinin iki katı kadar olduğunu öne süren bir kişi, bu ölçme sonuçlarının aşağıdaki ölçek türlerinin hangisiyle elde edildiğini kabul etmektedir?[/B] A) Eşit aralıklı B) Sıralama C) Dereceleme D) Sınıflama [B]E) Eşit oranlı [/B] [I][B]Cevap[/B]: sınavlardan alınan notlar eşit aralıklı ölçek türü ile ölçülmesine rağmen burudaki durum şudur. Duru 80 puan, Berke 40 puan almıştır. Cümlenin devamında Duru’nun yabancı dil bilgisinin Berke’nin yabancı dil bilgisinin iki katı kadar olduğunu öne süren ifadesi vardır. Ölçüm sonuçlarının birisinin diğerinin iki katı ifadesi ancak Eşit oranlı ölçeklerde kullanılabilir. Cevap E[/I] [I]KPSS-2004[/I] Bir ölçme işleminde elde edilen ölçülerden biri 90 diğeri 45’tir. [B]Bu ölçülerden 90 ile ifade edilen büyüklük gerçekten de 45 ile ifade edilenin iki katı ise bu ölçme işleminde aşağıdaki ölçek türlerinden hangisi kullanılmış olabilir?[/B] A ) sınıflama türü B ) sıralama türü C ) adlandırma D ) eşit aralıklı tür [B]E ) eşit oranlı tür[/B] [I]KPSS-2003[/I] [B]Aşağıdaki ölçme sonuçlarından hangisi “oranlı ölçek” le elde edilmiş olabilecek ölçülere bir örnektir?[/B] A) anne babaların eğitim düzeyi B) okulların üniversiteye giriş sınav sonuçlarına göre sıraları C) akademik başarı ve okula yönelik tutum arasındaki ilişki [B]D) öğrencilerin boyları (UZUNLUK)[/B] E) sınıfların genel başarı düzeyleri * Tablo . Ölçek türleri özet tablosu NOT Eğitimde Kullanılan Ölçek Türleri * Sıralama ve * Eşit aralıklı ölçeklerdir. [I]ÖRNEK SORU[/I] [B]Aşağıdakilerden hangisi ölçmenin eğitimde kullanılma amacıdır? A) Değerlendirmeye temel oluşturması[/B] B) Kolay ve nesnel puanlamayı sağlamsı C) Maliyeti azaltarak kullanışlığı artırması D) Bireyleri başarıya göre sıralaması E) Davranışa sahip olanla olmayanı ayırması [I]ÖRNEK SORU[/I] [B]Ölçmede araç kullanmanın faydasını aşağıdakilerden hangisi en iyi açıklar?[/B] A) Puanlamayı kolaylaştırır. B) Kapsam geçerliğini artırır. C) Tesadüfî hataları kontrol eder. D) Yorumlamaya olanak verir. [B]E) Gözlemi duyarlı hale getirir.[/B] [I]ÖRNEK SORU[/I] [B]Aşağıdakilerden hangisi temel (doğrudan) ölçmedir? A) Bir daktilo yazısındaki hataları saymak[/B] B) Başarı testi ile öğrenci başarısını ölçmek C) Yaylı kantar ile ağırlık ölçmek D) Bir zekâ testi ile zekâ yaşını hesaplamak E) Termometreyle havanın ısısını ölçmek [I]ÖRNEK SORU[/I] [B]Aşağıdakilerden hangisinde birimlerde bulunması gereken özellikler tam ve doğru olarak verilmiştir?[/B] A) Geçerlik, doğruluk, duyarlık B) Geçerlik, güvenirlik, tutarlık C) Hatasızlık, iç-tutarlık, yeterlik [B]D) Eşitlik, genellik ve uygunluk[/B] E) Genellik, kullanışlılık, niteliklilik [I]ÖRNEK SORU[/I] “Daktilo kursuna giden Özge’nin yeterlik belgesi almaya hak kazanmak için 100 üzerinden en az 50 puan alması gerekiyordu. Özge 70 puan aldı ve yeterlik belgesini kazandı.” [B]“50 puan” neyi gösterir?[/B] A) Güvenirlik B) Ölçme C) Değerlendirme [B]D) Ölçüt[/B] E) Geçerlik [I]ÖRNEK SORU[/I] “Daktilo kursuna giden Özge’nin yeterlik belgesi almaya hak kazanmak için 100 üzerinden en az 50 puan alması gerekiyordu. Özge 70 puan aldı ve yeterlik belgesini kazandı” [B]“70 puan” neyi gösterir?[/B] A) Güvenirlik [B]B) Ölçme[/B] C) Değerlendirme D) Ölçüt E) Geçerlik [I]ÖRNEK SORU[/I] “Daktilo kursuna giden Özge’nin yeterlik belgesi almaya hak kazanmak için 100 üzerinden en az 50 puan alması gerekiyordu. Özge 70 puan aldı ve yeterlik belgesini kazandı [B]“Yeterlik belgesini kazanması” neyi gösterir?[/B] A) Güvenirlik B) Ölçme [B]C) Değerlendirme[/B] D) Ölçüt E) Geçerlik [I]ÖRNEK SORU[/I] [B]Bir sınavda çıkan soruların tamamını doğru cevaplandıran bir öğrencinin tam puan alması ile ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi kesinlikle söylenebilir? A) Öğrenci sınıfında üst sıralarda yer alabilir.[/B] B) Öğrenci dersteki konuların hepsini bilmektedir. C) Sınavın güvenirliği çok düşük çıkacaktır. D) Sınıfın çoğunluğu bu sınavda başarılı olmuştur. E) Sınavın kapsam geçerliği düşüktür. [I]ÖRNEK SORU[/I] [B]Aşağıdaki ölçme sonuçlarının hangisinde doğal birim yoktur?[/B] A) Veli 5 çift ayakkabı aldı. [B]B) Ceren’in boyu 1,68 metredir.[/B] C) Fatma sorulardan 28’ini doğru cevapladı. D) Bu lokantada 7 garson var. E) Galeride satılmayan 3 araba kaldı. [I]ÖRNEK SORU[/I] Aşağıdakilerden hangisi bir dolaylı ölçmedir? A) Giyimine bakarak kişinin sevdiği rengi belirlemek B) Öğrencilerin kitaplarından ciltlenmiş olanlarını seçmek. C) Ders kitabını sınıfa getirmeyen öğrencileri saymak [B]D) Öğrencilerin akademik benlik tasarımlarını ölçmek[/B] E) Sınıftaki esmer ve sarışın öğrencileri belirlemek. [I]ÖRNEK SORU[/I] Bir üniversitenin Spor Bilimleri bölümüne öğrenci seçme sınavında öğrencilerin 10 saniyede kaç metre koştukları belirlenerek puan verilmektedir. [B]Öğrencilere puan vermek için yapılan ölçme işlemi hangi ölçektedir?[/B] A) Adlandırma B) Sınıflama C) Sıralama D) Eşit Aralıklı [B]E) Oranlı (UZUNLUK)[/B] [I]ÖRNEK SORU[/I] [B]Eğitimde hangi ölçek türünde ölçme yapılamaz?[/B] A ) Sıralama B ) Aralık [B]C ) Oran[/B] D ) Sınıflama E ) Adlandırma [B]Değişken ve Sabit Değişken Nedir?[/B] * En az iki değer alan veya bir durumdan diğerine farklılık gösteren, çeşitli değerler alabilen insana, olaylara, eşyaya ait niteliklere-özelliklere denir. * Yani, durumdan duruma, yerden yere, zamandan zamana farklılaşan özelliklerin tümüne değişken adı verilebilir. [I]Ör: Boy uzunluğu, ağırlık, hava sıcaklığı, matematik yeteneği vb.[/I] * Çevremizdeki çoğu şeyin değişmesine rağmen sabit olan özelliklere de rastlamaktayız. Bir durumdan diğerine değişmeyen veya ikiden az değer alan özelliklere sabit denir. Ör. Maddenin özgül ağırlığı, pi sayısı vb. [B]Değişkenler[/B] * Değişkenler araştırmanın amacına göre bağımlı ya da bağımsız değişkenler olarak sınıflanabilir. Doğası gereği kendi başına bağımlı ya da bağımsız bir değişken yoktur. Yani araştırmacının amacına bağlı olarak bir araştırmada bağımlı değişken olan bir özellik başka bir araştırmada bağımsız değişken ya da ara değişken olabilir. * Örneğin, bir araştırmacı tarih dersine karşı tutumun tarih başarısını etkileyip etkilemediğini araştırdığında bağımlı değişkenimiz tarih başarısı iken, bağımsız değişkenimiz tarih dersine karşı tutumdur. Ancak aynı araştırmacı tarih dersine çalışmak için ayrılan sürenin tarih başarısını etkileyip etkilemediğini araştırırken, tarih dersine karşı tutumu derse çalışılan süreyi artıran ve azaltan bir ara değişken olarak düşünebilir. Veya yine aynı araştırmacı bir başa çalışmasında tarih öğretmeninin öğrencileri ile sürdürdüğü iletişim biçiminin, öğrencilerin tarih dersine karşı tutumu nasıl etkilediğini araştırabilir. Görüldüğü gibi tutum, birinci araştırmada tutum bağımsız; ikinci araştırmada ara ve üçüncü araştırmada bağımlı değişken olarak işleme alınmaktadır. Bu nedenle değişkenleri bağımlı, bağımsız ve ara değişken olarak sınıflamak istediğimizde araştırmacının amacını dikkate almak zorunluluğumuz vardır. [I]KPSS-2006[/I] Bir öğretmen fen bilgisi öğretiminde performans değerlendirme yaklaşımını kullanmanın öğrencilerin bilimsel yöntem süreç becerilerine etkisini incelemektedir. [B]Bu araştırmadaki bağımlı değişken aşağıdakilerden hangisidir? A) Bilimsel yöntem süreç becerileri[/B] B) Fen bilgisi dersi C) Öğretmen D) Öğrenciler E) Performans değerlendirme [I]ÖRNEK SORU[/I] Değişken kavramını aşağıdakilerden hangisi daha iyi açıklar? A) Gözlenen özellikler B) Etkisi araştırılan nitelikler C) Bir sonucu ulaştıran nitelik D) Etkilenme düzeyi araştırılan nitelikler [B]E) Aldığı değerler farklılaşan nitelikler[/B] [/QUOTE]
Alıntıları ekle...
İsim
Spam kontrolü
Turizmin başkenti olarak bilinen güneydeki ilimiz?
Cevapla
Forumlar
Eğitim
Öğrenci Salonu
Çıkmış KPSS Sorularıyla Desteklenmiş Ayrıntılı Konu Anlatımı
Top