Atatürk'ün Yurt Gezilerinde Kullandığı Vagon

wien06

V.I.P
V.I.P
Atatürk'ün yurt gezilerinde (1935-1938) yılları arasında kullandığı Beyaz Tren'in özgün tek örneği olan vagon; Ankara Garda "Kurtuluş Savaşında Atatürk Konutu ve Demiryolları Müzesi" yanında 1964 yılından günümüze sergilenmektedir. Kültür Bakanlığı Anıtlar ve Müzeler Genel Müdürlüğünce 1991 yılında "Atatürk'e ait korunması gerekli kültür varlığı" olarak tescil edilmiştir.

Vagonun teknik özellikleri:
Darası: 46.3 ton
Uzunluğu: 14.8 m.
İmalatçı firma: LHV Linke Hofmann-Werke, Breslau,1935


Atatürk'ün 1935-1938 yılları arasında yaptığı tüm yurt gezilerinde kullandığı bu vagon O'nun son yolculuğunda da yine "ev sahipliği" yapmıştır.

19 Kasım 1938 Cumartesi günü Ata'nın naaşı Dolmabahçe Sarayından alınarak Sarayburnu'nda Yavuz Zırhlısına yerleştirildi. İzmit'te bekleyen "Beyaz Tren"in bu vagonundaki orta masaya törenle konuldu. Saat 20.23 idi. Naaşın çevresinde altı meşale yakılmıştı ve altı subayda kılıçlarıyla saygı duruşuna geçerek nöbete başlamışlardı. Tümen bandosu matem marşına geçtiğinde de saat 20.32'de tren garda toplananların gözyaşları arasında Ankara'ya doğru harekete geçmişti.

Tren Ankara'ya 20 Kasım 1938 Pazar günü saat 10.04'de vardı. İstasyonda İnönü, milletvekilleri, asker, polis, memur, öğrenciler ve halk beklemekteydi. Ata'nın tabutu 10.26'da vagonun penceresinden alınarak Kurtuluş Savaşını yönettiği ünlü "Direksiyon Binası"nın önünde bekleyen top arabasına yerleştirilerek kurduğu kurtardığı ulusuna vedasını, son yolculuğunu da "Beyaz Tren"le yapmış oldu.


Vagon;

1.Mutfak

2.Muhafız/Maiyet tuvaleti
3.Muhafız/Maiyet kompartımanı
4.Bayan kompartımanı
5.Banyo
6.Atatürk'ün yatak odası
7.Salon
8.Dinlenme

bölümlerinden oluşmaktadır


8mOU6ed.jpg

Vagon üzerinde firma, üretim yeri ve tarihini gösteren plaket.

Dokuz vagonlu dizinin birinci vagonu olan 101 numara.

gB9hJMO.jpg

Vagonun dışında dört dilde vagon hakkında bilgi veren plaketler ve Atatürk’ün vagon penceresinde çekilmiş fotoğrafı.
 
Top