Forumlar
Yeni Mesajlar
CerezExtra
EĞLENCE ↓
Şans Kurabiyesi
Renk Falınız
ÇerezRADYO
Sevgiliye Özel
ÇerezDERGİ
Hızlı Okuma Testleri
Pratik Çözümler
Yeniler
Yeni Mesajlar
Yeni ürünler
Yeni kaynaklar
Son Aktiviteler
İndir
En son incelemeler
Dükkan
Giriş
Kayıt
Yeniler
Yeni Mesajlar
Menu
Giriş
Kayıt
Uygulamayı yükle
Yükle
Forumlar
Bilgisayar & Cep & Teknoloji
Programlama Dilleri
Delphi İle Başlangıç
Pascal Giriş
JavaScript devre dışı bırakıldı. Daha iyi bir deneyim için, devam etmeden önce lütfen tarayıcınızda JavaScript'i etkinleştirin.
You are using an out of date browser. It may not display this or other websites correctly.
You should upgrade or use an
alternative browser
.
Konuya cevap yaz
Mesaj
<blockquote data-quote="merakettim" data-source="post: 239634" data-attributes="member: 113"><p>Pascal dilinin Yapısı:</p><p></p><p>Pascal dili yapı olarak 3 kısımdan oluşmuştur. Bunlar başlık, deklerasyon ve ana program kısımlarıdır.</p><p></p><p>1. Başlık kısmı : Programa yapılan işle ilgili olarak bir başlık yazılabilir. Eğer programda başlık kullanılacaksa satır program deyimi ile başlar ve program ismi yazılır. Başlık satırı ; ile sona erer.</p><p></p><p>Programda başlık kısmından sonra programda kullanılacak Pascal'a ait veya bizim tarafımızdan daha önceden oluşturulmuş olan Unitlerin tanımlaması yapılır.</p><p></p><p>Örnek :</p><p> program NotOrtalamasi;</p><p> Uses crt;</p><p></p><p>2. Deklerasyon(tanımlama) kısmı : Burada program boyunca kullanılacak sabit ve değişkenler tanımlanır. Sabit ve değişkenlerin tanımları farklı olur. </p><p></p><p>a) Sabit Tanımlanması: </p><p></p><p></p><p>Sabitler programın akışı boyunca değerleri değişmez. Const başlığı altında tanımlanırlar. Sabit ismi ile değeri arasına = yer almalıdır. Eşittir işaretinde sonra ise sabitin değeri yazılır. Eğer sabit metinse değeri tırnak içinde yazılmalıdır. Eğer sabitin değeri sayısal bir değer ise tırnak içine alınmasına gerek yoktur. </p><p></p><p>Örnek:</p><p> Const</p><p> isim:string[5]='Ali'; </p><p> notu=90;</p><p>b) Değişken Tanımlanması:</p><p></p><p>Programın akışı içinde değişkenlerin değeri değişebilir. Değişken tanımlama formatı şu şekildedir. Değişkenler Var başlığı altında toplanır. Yine değişken satırları ; ile sona erer.</p><p></p><p>Kullanım şekli:</p><p></p><p>Değişken ismi : değişken tipi;</p><p></p><p>Örnek : </p><p></p><p> Var</p><p> ders : string ; </p><p> derece:integer; </p><p> ortalama:real; </p><p></p><p>c) Özel Tip Tanımlanması:</p><p>Pascal'da bilinen tiplerin yardımıyla yeni tiplerin oluşturulduğu kısımdır.</p><p></p><p>Örnek : </p><p></p><p> Type </p><p> Ogr=Record</p><p> ders : string ; </p><p> derece:integer; </p><p> ortalama:real;</p><p> End;</p><p></p><p>d) Label Tanımlaması:</p><p>Program içinde programın akışına göre goto komutuyla dallanılacak kısımlar için kullanılır.(Pascal Programlamada Label Tercih Edilmez.)</p><p></p><p>4. Alt program kısmı: Program içinde belli işleri yerine getirmek üzere oluşturulmuş küçük program parçacıklarının (Procedure ve Functionlar) tanımlandığı kısımdır.</p><p></p><p>5. Ana program kısmı: Pascal deyimlerinin bulunduğu kısımdır. Ana program begin ile başlar ve end. ile sona erer. Bu ikisi arasına değişik pascal deyimleri yazılabilir. end. den sonraki hiçbir deyim dikkate alınmaz. </p><p></p><p>Örnek : </p><p></p><p> begin</p><p> writeln('www.cerezforum.com' ); </p><p> readln;</p><p> end.</p><p>Pascal programlama dilinde kullanılan semboller:</p><p></p><p>Pascal programlama dilinde ingiliz alfabesinin küçük ve büyük harfleri 0'dan 9'a kadar rakamlar(eğer onaltılık sayı sistemi kullanılacaksa 0'dan 9'a kadar olan harflerin yanında A'dan F'ye kadar olan ingiliz alfabesindeki küçük ve büyük harflerde kullanılır.)</p><p></p><p>Bunların haricinde aşağıdaki sembollerde pascal'da sıkça kullanılmaktadır.</p><p></p><p>> < ] [ ) ( - * + / . , } { ; : # ^ $ @ = </p><p></p><p>Bunlarla beraber birlikte kullanılan sembollerde vardır.</p><p></p><p>{ $ <> <= >= := (* *) (. .) .. </p><p></p><p>Pascal Programlamada Değişken isimleri ve atama işlemi: </p><p></p><p>Pascal Programlama dilinde isimlendirme yapılırken oluşturulacak isimlerin ilk karakteri ya bir harf olmalı yada altçizgi( _ ) olmalıdır. Pascal da kullanılan özel kelimeler isim olarak kullanılamaz. Oluşturulan isimlerin içinde yukarıdaki özel karakterler ve boşluk karakterleri bulunamaz</p><p></p><p>Pascal Programlamada atama işlemleri ( : = ) ile yapılır. Atama işlemi yapılırken atama işleminin sağındaki ve solundaki ifadenin aynı tipte olması gerekmektedir.Aksi halde (Type Mistmach) tip hatası oluşur. </p><p></p><p>Veri Tipleri:</p><p></p><p>Sabitler, değişkenler ve diğer veri tipleri için kullanılacak değerlerin belirli sınırları vardır. Pascal programlama dilinde kullanılan değişkenler ve sabitler için değişken ve sabit türleri sayısal, karakter, metin(karakter dizini) ve mantıksal olarak dörde ayrılabilir. Daha sonra bu temel tipler kullanılarak daha karmaşık veri tipleri oluşturulmaktadır. Şimdi sırasıyla bu veri tiplerini tanıyalım.</p><p></p><p>1.Tamsayı Tipler:</p><p>İsmindende anlaşılacağı üzerine tamsayı olacak değişken ve sabitlerin tanımlanması için kullanılır. Tamsayı tipleri değer aralığına göre göre 5 kısma ayrılmaktadır. </p><p></p><p>Tip Adı Değer Aralığı Boyutu </p><p>Byte</p><p> 0</p><p> 255</p><p> 1 Byte</p><p> </p><p>Shortint</p><p> -128</p><p> 127</p><p> 1 Byte</p><p> </p><p>Word</p><p> 0</p><p> 65535</p><p> Byte</p><p> </p><p>İnteger</p><p> -32768</p><p> 32767</p><p> 2 Byte</p><p> </p><p>Longint</p><p> -2147483643</p><p> 2147483647</p><p> 4 Byte</p><p> </p><p></p><p>Tamsayı tiplerden herhangi biriyle tanımlanmış bir değişken veya sabite tanımlandığı sınırın dışında bir değer atanırsa hata oluşur. Yukarıdaki tamsayı tiplerinden herhangi bir tanesiyle tanımlanmış olan bir değişken veya sabite, normal sayıların dışında Hexadecimal sayılarda atanabilir. Bu işlemi gerçekleştirmek için hexadesimal sayının baştarafına $ işareti eklemek yeterlidir.</p><p></p><p>2.Gerçek Sayı Tipleri:</p><p>Kesirli yani ondalık sayıların kullanıması için tanımlanması gereken veri tipidir. Gerçek sayı tipleri de değer aralığına göre 5 kısma ayrılır.</p><p></p><p></p><p>Single</p><p> 4 Byte</p><p> </p><p>Real</p><p> 6 Byte</p><p> </p><p>Comp</p><p> 8 Byte</p><p> </p><p>Double</p><p> 8 Byte</p><p> </p><p>Exteded</p><p> 10 Byte</p><p> </p><p></p><p>Real tipinin dışındaki diğer Gerçek sayı tiplerini kullanmak için Programın başına {$N+} yazmak gerekmektedir.</p><p></p><p>3. Karakter Tipi:</p><p>Sadece bir karakterlik alfasayısal tipindeki değişken veya sabitin tanımlanması için kullanılır. Sayısal işlemlerde kullanılamaz.ASCII karakter setindeki tüm karakterleri kabul eder. Atama yapılırken atama yapılacak bilgi ' ' kesme işaretlerinin arasında girilmelidir.</p><p></p><p> </p><p>Char</p><p> 1 Byte</p><p> </p><p></p><p>4.String Tipi:</p><p>Birden fazla karakterden oluşmuş alfasayısal tipdeki değişken ve sabitlerin tanımlanması için kullanılır. Maksimum 255 karakter atanabilir. ASCII karakter setindeki tüm karakterleri kabul eder. String değişken türüne bir sınırlama uygulanacaksa köşeli parantez ile saklanabilecek en uzun metin boyutu belirtilmelidir. Atama yapılırken atama yapılacak bilgi ' ' kesme işaretlerinin arasında girilmelidir.</p><p></p><p> </p><p>String</p><p> 255 Byte</p><p> </p><p>String [n]</p><p> n+1 Byte (maksimum 255)</p><p> </p><p></p><p>5.Mantıksal Tip:</p><p>Sadece Doğru(True) veya Yanlış(False) değerini alabilir.</p><p></p><p> </p><p>Boolean</p><p> 1 Byte</p><p> </p><p></p><p>6.Dizi Tipi:</p><p>Aynı tipten birçok bilginin birlikte tutulacağı değişken ve sabitlerin tanımlanması için kullanılır. </p><p></p><p>7.Kayıt Tipi:</p><p>Program içerisinde, farklı tipteki özellikleri tek bir isim altında bir tip olarak tanımlanması için kullanılır. Tek bir isim altında toplamak için ilkönce Type kısmında RECORD-END arasında alanlar ve tipleri tanımlanır ve bu yeni tipe bir isim verilir. </p><p>Kullanım şekli:</p><p></p><p>Type </p><p> YeniTipAdı=Record</p><p> AlanAdı1 : Tipi ; </p><p> AlanAdı2 : Tipi; </p><p></p><p></p><p> End;</p><p></p><p>Örnek :</p><p>Type </p><p> Ogr=Record</p><p> ders : string ; </p><p> derece:integer; </p><p> ortalama:real;</p><p> End;</p><p></p><p>Örnek : </p><p> Type </p><p> Ogr=Record</p><p> ders : string ; </p><p> derece:integer; </p><p> ortalama:real;</p><p> End;</p><p> Var </p><p> Ogrenci:Ogr;</p><p> Ogrenciler:Array [1..10] of Ogr; </p><p></p><p>Bu şekilde Type kısmında tip oluşturulduktan sonra VAR kısmında bu yeni tip kullanılabilir.</p><p></p><p>Örnek : </p><p></p><p> Type </p><p> Ogr=Record</p><p> ders : string ; </p><p> derece:integer; </p><p> ortalama:real;</p><p> End;</p><p> Var </p><p> Ogrenci:Ogr;</p><p> Ogrenciler:Array [1..10] of Ogr; </p><p></p><p>8.Küme Tipi:</p><p>Matematikteki kümeyle aynı işlevi görür. Aynı Tipteki bilgilerin oluşturduğu bir bütündür. Bir küme oluşturmak için Type kısmında oluşturulacak kümenin adı yazılır. Daha sonra SET OF ifadesinden sonra köşeli parantezler arasında kümenin elemanları girilir. Kümenin elemanları arasına virgül ( , ) konur. Eğer küme elemanları ardışık değerler içeriyorsa iki nokta kullanılır. </p><p>Kullanım şekli:</p><p></p><p>Type </p><p> KümeninAdı =Set Of [Kümenin Elemanları];</p><p></p><p>Örnek : </p><p></p><p> Type </p><p> Yon =Set Of ['Kuzey', 'Güney','Doğu','Batı'];</p><p> Yıl=Set Of [1990..2005];</p><p> Harf=Set Of ['a'..'k'];</p><p></p><p></p><p>Kümeler üzerinde matematikteki işlemler gerçekleştirilebilir. Bunun için;</p><p></p><p></p><p>Kesişim operatörü</p><p> : *</p><p> </p><p>Birleşim operatörü</p><p> : +</p><p> </p><p>Fark operatörü</p><p> : -</p><p> </p><p>İlişkisel operatörler</p><p> : =,<>,<=,>=,in </p><p> </p><p>Tanımlama:</p><p></p><p>Yukarıda açıkladığımız tipteki değişken ve sabitlerin program içerisinde kullanılması için tanımlama blokları içerisinde tanımlanmaları gerekmektedir. Bu tanımlama blokları aşağıda sıralanmıştır.</p><p></p><p>a) CONST: </p><p>Sabitler programın akışı boyunca değerleri değişmez. Const başlığı altında tanımlanırlar. Sabit ismi ile değeri arasına "= " yer almalıdır. Eşittir işaretinde sonra ise sabitin değeri yazılır. Eğer sabit metinse değeri tırnak içinde yazılmalıdır. Eğer sabitin değeri sayısal bir değer ise tırnak içine alınmasına gerek yoktur. </p><p></p><p>Kullanım şekli:</p><p></p><p>Sabit ismi[: tipi (bu kısım istenirse kullanılır.)]= Sabitin Değeri </p><p></p><p>Örnek: </p><p></p><p> Const</p><p> isim='Ali'; </p><p> notu=90;</p><p></p><p>Eğer Sabit daha sonra program içerisinde değiştirilecekse sabit isminden sonra ":" yer almalı sonra "=" olmalı ve sabitin değeri girilmelidir.</p><p></p><p>Örnek:</p><p></p><p> Const</p><p> isim:String='Ali'; </p><p> notu:Integer=90;</p><p> Renkler:Array [1..4] of String =('Sarı', 'Beyaz', 'Yeşil', 'Siyah');</p><p>b) VAR:</p><p></p><p>Programın akışı içinde değişkenlerin değeri değişebilir. Değişken tanımlama formatı şu şekildedir. Değişkenler Var başlığı altında toplanır. Yine değişken satırları ; ile sona erer. </p><p></p><p>Birden fazla değişken tanımlanacağı zaman aynı tipte değişkenler tanımlanırken araya virgül(,) konulur.</p><p></p><p>Kullanım şekli:</p><p></p><p>Değişken ismi : değişken tipi;</p><p></p><p>Örnek : </p><p> Var</p><p> ders : string[20] ; </p><p> toplam,derece:integer;</p><p> ortalama:real;</p><p> ogrenci:Array[1..20] of string;</p><p></p><p>c) TYPE </p><p>Pascal'da bilinen tiplerin yardımıyla Kullanıcılar kendi isteklerine göre yeni tipler oluşturabilirer. Bunu type bloğunda gerçekeştirirler. Bu kısımda oluşturdukları yeni tipleri VAR ve CONST bloklarında tanımlamalar için kullanabilirler.</p><p></p><p>Kullanım şekli:</p><p></p><p>Tip ismi = Tip;</p><p></p><p>Örnek </p><p> Type </p><p> Ogr=Record</p><p> ders : string ; </p><p> derece:integer; </p><p> ortalama:real;</p><p> End;</p><p></p><p>Örnek : </p><p> Type </p><p> Ogr=String[15] ; </p><p> Yıl=1990..2005; </p><p> Yon =Set Of ['Kuzey', 'Güney','Doğu','Batı'];</p><p></p><p></p><p>d) LABEL </p><p>Program içinde programın akışına göre goto komutuyla dallanılacak kısımlar için kullanılır.(Pascal Programlamada Label Tercih Edilmez.)</p><p>Operatörler :</p><p></p><p>Pascal programlama dilinde işlemleri gerçekleştirmek için operatörler kullanılır. Bunlardan bazıları aşağıda anlatılmıştır. </p><p>a) Aritmetik Operatörler:</p><p>Matematiksel işlemlerin yapılması sırasında kullanılırlar. Bunlar;</p><p></p><p>Operatör</p><p> İşlevi</p><p> </p><p>+</p><p> Toplama</p><p> </p><p>-</p><p> Çıkarma</p><p> </p><p>*</p><p> Çarpma</p><p> </p><p>/</p><p> Bölme</p><p> </p><p>Div</p><p> Tamsayı Bölme</p><p> </p><p>Mod</p><p> Tamsayı Bölümde Kalan</p><p> </p><p>Örnek: </p><p>16 Div 4 işleminin sonucu 4 tür. 4 Div 16 işleminin sonucu 0 dır. 16 Div 5 işleminin sonucu 3 tür.</p><p></p><p>16 Mod 4 işleminin sonucu 0 dır. 4 Mod 16 işleminin sonucu 4 tür. 16 Mod 5 işleminin sonucu 1 dir</p><p></p><p>b) Mantıksal Operatörler:</p><p>Mantıksal işlemlerin yapılması sırasında kullanılırlar. Bunlar;</p><p></p><p>Not</p><p> Değil</p><p> </p><p>And</p><p> Ve</p><p> </p><p>Or</p><p> Veya</p><p> </p><p>Xor</p><p> Veya Değil</p><p> </p><p>c) Karşılaştırma Operatörleri:</p><p>Karşılaştırma işlemlerinin yapılması sırasında kullanılırlar. Bunlar;</p><p></p><p><</p><p> Küçüktür.</p><p> </p><p>></p><p> Büyüktür.</p><p> </p><p><=</p><p> Küçük eşittir.</p><p> </p><p>>=</p><p> Büyük eşittir.</p><p> </p><p><></p><p> Eşit değildir.</p><p> </p><p>=</p><p> Eşittir.</p><p> </p><p></p><p>d) Küme Operatörleri:</p><p>Küme işlemleri yapılırken kullanılan operatörlerdir.</p><p></p><p>Kesişim operatörü</p><p> : *</p><p> </p><p>Birleşim operatörü</p><p> : +</p><p> </p><p>Fark operatörü</p><p> : -</p><p> </p><p>İlişkisel operatörler</p><p> : =,<>,<=,>=,in </p><p> </p><p></p><p></p><p>Açıklamalar :</p><p></p><p>Herhangi bir programlama dilinde program yazan usta bilgisayar programcıları, yazdıkları programı daha anlaşılır bir hale getirmek için değişik yerlerine açıklayıcı bilgiler yazarlar. </p><p></p><p>Pascal'da bunu değişik şekillerde yapmak mümkündür. Pascal programlama dilinde (* ile *) karakterleri veya { ile } karakterleri arasındaki kısımlar derleyici tarafından açıklayıcı bilgi olarak kabul edilir ve derleyici tarafından göz önüne alınmaz.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="merakettim, post: 239634, member: 113"] Pascal dilinin Yapısı: Pascal dili yapı olarak 3 kısımdan oluşmuştur. Bunlar başlık, deklerasyon ve ana program kısımlarıdır. 1. Başlık kısmı : Programa yapılan işle ilgili olarak bir başlık yazılabilir. Eğer programda başlık kullanılacaksa satır program deyimi ile başlar ve program ismi yazılır. Başlık satırı ; ile sona erer. Programda başlık kısmından sonra programda kullanılacak Pascal'a ait veya bizim tarafımızdan daha önceden oluşturulmuş olan Unitlerin tanımlaması yapılır. Örnek : program NotOrtalamasi; Uses crt; 2. Deklerasyon(tanımlama) kısmı : Burada program boyunca kullanılacak sabit ve değişkenler tanımlanır. Sabit ve değişkenlerin tanımları farklı olur. a) Sabit Tanımlanması: Sabitler programın akışı boyunca değerleri değişmez. Const başlığı altında tanımlanırlar. Sabit ismi ile değeri arasına = yer almalıdır. Eşittir işaretinde sonra ise sabitin değeri yazılır. Eğer sabit metinse değeri tırnak içinde yazılmalıdır. Eğer sabitin değeri sayısal bir değer ise tırnak içine alınmasına gerek yoktur. Örnek: Const isim:string[5]='Ali'; notu=90; b) Değişken Tanımlanması: Programın akışı içinde değişkenlerin değeri değişebilir. Değişken tanımlama formatı şu şekildedir. Değişkenler Var başlığı altında toplanır. Yine değişken satırları ; ile sona erer. Kullanım şekli: Değişken ismi : değişken tipi; Örnek : Var ders : string ; derece:integer; ortalama:real; c) Özel Tip Tanımlanması: Pascal'da bilinen tiplerin yardımıyla yeni tiplerin oluşturulduğu kısımdır. Örnek : Type Ogr=Record ders : string ; derece:integer; ortalama:real; End; d) Label Tanımlaması: Program içinde programın akışına göre goto komutuyla dallanılacak kısımlar için kullanılır.(Pascal Programlamada Label Tercih Edilmez.) 4. Alt program kısmı: Program içinde belli işleri yerine getirmek üzere oluşturulmuş küçük program parçacıklarının (Procedure ve Functionlar) tanımlandığı kısımdır. 5. Ana program kısmı: Pascal deyimlerinin bulunduğu kısımdır. Ana program begin ile başlar ve end. ile sona erer. Bu ikisi arasına değişik pascal deyimleri yazılabilir. end. den sonraki hiçbir deyim dikkate alınmaz. Örnek : begin writeln('www.cerezforum.com' ); readln; end. Pascal programlama dilinde kullanılan semboller: Pascal programlama dilinde ingiliz alfabesinin küçük ve büyük harfleri 0'dan 9'a kadar rakamlar(eğer onaltılık sayı sistemi kullanılacaksa 0'dan 9'a kadar olan harflerin yanında A'dan F'ye kadar olan ingiliz alfabesindeki küçük ve büyük harflerde kullanılır.) Bunların haricinde aşağıdaki sembollerde pascal'da sıkça kullanılmaktadır. > < ] [ ) ( - * + / . , } { ; : # ^ $ @ = Bunlarla beraber birlikte kullanılan sembollerde vardır. { $ <> <= >= := (* *) (. .) .. Pascal Programlamada Değişken isimleri ve atama işlemi: Pascal Programlama dilinde isimlendirme yapılırken oluşturulacak isimlerin ilk karakteri ya bir harf olmalı yada altçizgi( _ ) olmalıdır. Pascal da kullanılan özel kelimeler isim olarak kullanılamaz. Oluşturulan isimlerin içinde yukarıdaki özel karakterler ve boşluk karakterleri bulunamaz Pascal Programlamada atama işlemleri ( : = ) ile yapılır. Atama işlemi yapılırken atama işleminin sağındaki ve solundaki ifadenin aynı tipte olması gerekmektedir.Aksi halde (Type Mistmach) tip hatası oluşur. Veri Tipleri: Sabitler, değişkenler ve diğer veri tipleri için kullanılacak değerlerin belirli sınırları vardır. Pascal programlama dilinde kullanılan değişkenler ve sabitler için değişken ve sabit türleri sayısal, karakter, metin(karakter dizini) ve mantıksal olarak dörde ayrılabilir. Daha sonra bu temel tipler kullanılarak daha karmaşık veri tipleri oluşturulmaktadır. Şimdi sırasıyla bu veri tiplerini tanıyalım. 1.Tamsayı Tipler: İsmindende anlaşılacağı üzerine tamsayı olacak değişken ve sabitlerin tanımlanması için kullanılır. Tamsayı tipleri değer aralığına göre göre 5 kısma ayrılmaktadır. Tip Adı Değer Aralığı Boyutu Byte 0 255 1 Byte Shortint -128 127 1 Byte Word 0 65535 Byte İnteger -32768 32767 2 Byte Longint -2147483643 2147483647 4 Byte Tamsayı tiplerden herhangi biriyle tanımlanmış bir değişken veya sabite tanımlandığı sınırın dışında bir değer atanırsa hata oluşur. Yukarıdaki tamsayı tiplerinden herhangi bir tanesiyle tanımlanmış olan bir değişken veya sabite, normal sayıların dışında Hexadecimal sayılarda atanabilir. Bu işlemi gerçekleştirmek için hexadesimal sayının baştarafına $ işareti eklemek yeterlidir. 2.Gerçek Sayı Tipleri: Kesirli yani ondalık sayıların kullanıması için tanımlanması gereken veri tipidir. Gerçek sayı tipleri de değer aralığına göre 5 kısma ayrılır. Single 4 Byte Real 6 Byte Comp 8 Byte Double 8 Byte Exteded 10 Byte Real tipinin dışındaki diğer Gerçek sayı tiplerini kullanmak için Programın başına {$N+} yazmak gerekmektedir. 3. Karakter Tipi: Sadece bir karakterlik alfasayısal tipindeki değişken veya sabitin tanımlanması için kullanılır. Sayısal işlemlerde kullanılamaz.ASCII karakter setindeki tüm karakterleri kabul eder. Atama yapılırken atama yapılacak bilgi ' ' kesme işaretlerinin arasında girilmelidir. Char 1 Byte 4.String Tipi: Birden fazla karakterden oluşmuş alfasayısal tipdeki değişken ve sabitlerin tanımlanması için kullanılır. Maksimum 255 karakter atanabilir. ASCII karakter setindeki tüm karakterleri kabul eder. String değişken türüne bir sınırlama uygulanacaksa köşeli parantez ile saklanabilecek en uzun metin boyutu belirtilmelidir. Atama yapılırken atama yapılacak bilgi ' ' kesme işaretlerinin arasında girilmelidir. String 255 Byte String [n] n+1 Byte (maksimum 255) 5.Mantıksal Tip: Sadece Doğru(True) veya Yanlış(False) değerini alabilir. Boolean 1 Byte 6.Dizi Tipi: Aynı tipten birçok bilginin birlikte tutulacağı değişken ve sabitlerin tanımlanması için kullanılır. 7.Kayıt Tipi: Program içerisinde, farklı tipteki özellikleri tek bir isim altında bir tip olarak tanımlanması için kullanılır. Tek bir isim altında toplamak için ilkönce Type kısmında RECORD-END arasında alanlar ve tipleri tanımlanır ve bu yeni tipe bir isim verilir. Kullanım şekli: Type YeniTipAdı=Record AlanAdı1 : Tipi ; AlanAdı2 : Tipi; End; Örnek : Type Ogr=Record ders : string ; derece:integer; ortalama:real; End; Örnek : Type Ogr=Record ders : string ; derece:integer; ortalama:real; End; Var Ogrenci:Ogr; Ogrenciler:Array [1..10] of Ogr; Bu şekilde Type kısmında tip oluşturulduktan sonra VAR kısmında bu yeni tip kullanılabilir. Örnek : Type Ogr=Record ders : string ; derece:integer; ortalama:real; End; Var Ogrenci:Ogr; Ogrenciler:Array [1..10] of Ogr; 8.Küme Tipi: Matematikteki kümeyle aynı işlevi görür. Aynı Tipteki bilgilerin oluşturduğu bir bütündür. Bir küme oluşturmak için Type kısmında oluşturulacak kümenin adı yazılır. Daha sonra SET OF ifadesinden sonra köşeli parantezler arasında kümenin elemanları girilir. Kümenin elemanları arasına virgül ( , ) konur. Eğer küme elemanları ardışık değerler içeriyorsa iki nokta kullanılır. Kullanım şekli: Type KümeninAdı =Set Of [Kümenin Elemanları]; Örnek : Type Yon =Set Of ['Kuzey', 'Güney','Doğu','Batı']; Yıl=Set Of [1990..2005]; Harf=Set Of ['a'..'k']; Kümeler üzerinde matematikteki işlemler gerçekleştirilebilir. Bunun için; Kesişim operatörü : * Birleşim operatörü : + Fark operatörü : - İlişkisel operatörler : =,<>,<=,>=,in Tanımlama: Yukarıda açıkladığımız tipteki değişken ve sabitlerin program içerisinde kullanılması için tanımlama blokları içerisinde tanımlanmaları gerekmektedir. Bu tanımlama blokları aşağıda sıralanmıştır. a) CONST: Sabitler programın akışı boyunca değerleri değişmez. Const başlığı altında tanımlanırlar. Sabit ismi ile değeri arasına "= " yer almalıdır. Eşittir işaretinde sonra ise sabitin değeri yazılır. Eğer sabit metinse değeri tırnak içinde yazılmalıdır. Eğer sabitin değeri sayısal bir değer ise tırnak içine alınmasına gerek yoktur. Kullanım şekli: Sabit ismi[: tipi (bu kısım istenirse kullanılır.)]= Sabitin Değeri Örnek: Const isim='Ali'; notu=90; Eğer Sabit daha sonra program içerisinde değiştirilecekse sabit isminden sonra ":" yer almalı sonra "=" olmalı ve sabitin değeri girilmelidir. Örnek: Const isim:String='Ali'; notu:Integer=90; Renkler:Array [1..4] of String =('Sarı', 'Beyaz', 'Yeşil', 'Siyah'); b) VAR: Programın akışı içinde değişkenlerin değeri değişebilir. Değişken tanımlama formatı şu şekildedir. Değişkenler Var başlığı altında toplanır. Yine değişken satırları ; ile sona erer. Birden fazla değişken tanımlanacağı zaman aynı tipte değişkenler tanımlanırken araya virgül(,) konulur. Kullanım şekli: Değişken ismi : değişken tipi; Örnek : Var ders : string[20] ; toplam,derece:integer; ortalama:real; ogrenci:Array[1..20] of string; c) TYPE Pascal'da bilinen tiplerin yardımıyla Kullanıcılar kendi isteklerine göre yeni tipler oluşturabilirer. Bunu type bloğunda gerçekeştirirler. Bu kısımda oluşturdukları yeni tipleri VAR ve CONST bloklarında tanımlamalar için kullanabilirler. Kullanım şekli: Tip ismi = Tip; Örnek Type Ogr=Record ders : string ; derece:integer; ortalama:real; End; Örnek : Type Ogr=String[15] ; Yıl=1990..2005; Yon =Set Of ['Kuzey', 'Güney','Doğu','Batı']; d) LABEL Program içinde programın akışına göre goto komutuyla dallanılacak kısımlar için kullanılır.(Pascal Programlamada Label Tercih Edilmez.) Operatörler : Pascal programlama dilinde işlemleri gerçekleştirmek için operatörler kullanılır. Bunlardan bazıları aşağıda anlatılmıştır. a) Aritmetik Operatörler: Matematiksel işlemlerin yapılması sırasında kullanılırlar. Bunlar; Operatör İşlevi + Toplama - Çıkarma * Çarpma / Bölme Div Tamsayı Bölme Mod Tamsayı Bölümde Kalan Örnek: 16 Div 4 işleminin sonucu 4 tür. 4 Div 16 işleminin sonucu 0 dır. 16 Div 5 işleminin sonucu 3 tür. 16 Mod 4 işleminin sonucu 0 dır. 4 Mod 16 işleminin sonucu 4 tür. 16 Mod 5 işleminin sonucu 1 dir b) Mantıksal Operatörler: Mantıksal işlemlerin yapılması sırasında kullanılırlar. Bunlar; Not Değil And Ve Or Veya Xor Veya Değil c) Karşılaştırma Operatörleri: Karşılaştırma işlemlerinin yapılması sırasında kullanılırlar. Bunlar; < Küçüktür. > Büyüktür. <= Küçük eşittir. >= Büyük eşittir. <> Eşit değildir. = Eşittir. d) Küme Operatörleri: Küme işlemleri yapılırken kullanılan operatörlerdir. Kesişim operatörü : * Birleşim operatörü : + Fark operatörü : - İlişkisel operatörler : =,<>,<=,>=,in Açıklamalar : Herhangi bir programlama dilinde program yazan usta bilgisayar programcıları, yazdıkları programı daha anlaşılır bir hale getirmek için değişik yerlerine açıklayıcı bilgiler yazarlar. Pascal'da bunu değişik şekillerde yapmak mümkündür. Pascal programlama dilinde (* ile *) karakterleri veya { ile } karakterleri arasındaki kısımlar derleyici tarafından açıklayıcı bilgi olarak kabul edilir ve derleyici tarafından göz önüne alınmaz. [/QUOTE]
Alıntıları ekle...
İsim
Spam kontrolü
Sarı kırmızı renkleri ile ünlü futbol takımımız?
Cevapla
Forumlar
Bilgisayar & Cep & Teknoloji
Programlama Dilleri
Delphi İle Başlangıç
Pascal Giriş
Top