Renk Seçimi
+ + + + + + + + + + + + + + X

Nezaket İfadeleri

Konusu 'BilgiBANK' forumundadır ve YoRuMSuZ tarafından 4 Nisan 2013 başlatılmıştır.

  1. YoRuMSuZ

    YoRuMSuZ Biz işimize bakalım!

    Katılım:
    7 Haziran 2006
    Mesajlar:
    21.327
    Beğenileri:
    2.100
    Ödül Puanları:
    9.580
    Cinsiyet:
    Bay
    Dünyada en çok söylenen kelimenin "Teşekkür Ederim" kelimesi olduğunu biliyor musunuz? Artık bu kelime medeni dünyanın parolası ve şifresi olmuştur.

    [IMGalign=right]http://i.imgur.com/D07FUtw.jpg[/IMGalign]Tüm dünyanın kabul ettiği bir nezaket ifadesidir teşekkür etmek... Teşekkür etmek karşı tarafta olumlu etkiler bırakacaktır. Nezaket, bir çok ayrıntıdan meydana gelir. Bireylere gösterdiğimiz anlayış, saygı ve ilginin en büyük göstergesi nezakettir.

    Bazı Nezaket İfadeleri...
    • Teşekkür ederim
    • Size çok teşekkür ederim
    • Rica ederim (lütfen)
    • Bir şey değil, rica ederim
    • Merak etmeyin
    • Özür dilerim
    • Sizden özür dilerim
    • Önemli değil (Zararı yok)
    • Rahatsız ettiğim için özür dilerim
    • Sizi bir dakika rahatsız edebilir miyim
    • Bana bir iyilik yapabilir misiniz?
    • Buyurun, rica ederim(lütfen)
    • Lütfen, içeri girin.
    • Lütfen, sizi dinliyorum
    • Bir dakika bekleyin lütfen
    • Bana yardım edebilir misiniz?
    • İzin verirseniz...

    Nezaket İfadeleri Nelerdir?

    Nezaket ifade eden bir takım hareketler ve sözler ihmal edilmemelidir. Bunlar lütfen ve teşekkür sözcükleri başta olmak üzere, insanların isimlerini unutmadan onlara isimleriyle birlikte hitap etmek ilgi yoğunluğunu hissettirecektir. Karşılama esnasında ayağa kalkmak gerekir, medeni her insan konukları ve arkadaşlarını uğurlarken ve karşılarken ayakta bulunulması gerektiğini bilir. Selamlama her karşılaşma esnasında ihmal edilmemesi gereken davranıştır. Konuşmaya başlamadan önce çok kısada olsa karşılıklı selamlaşmak aradaki mesafenin daha kısa süre aşılmasını kolaylaştıracaktır. Selamlama konusunda küçükler büyük olanlara, araçta olanlar yayaları, yürüyenler oturanlara selam vermelidirler.

    Nezaket Kuralları Nelerdir?

    Günümüzde telefon yaşamımızın ayrılmaz bir parçası haline geldi. Karşılama ve hitap tarzı oldukça önemli karşıdaki insanı fazla oyalamak yerine selamlamadan sonra kendimizi ifade etmemiz gerekir. Karşıdaki insanın gereksiz yere zamanın çalmamaya özen göstermeliyiz[Linkleri görebilmek için ÜYE olmalısınız!..] Telefonu aceleyle kapatmaya çalışmak kabalık olacaktır. Bütün sohbetlerde iyi bir dinleyici olmak önemlidir. Bu durum karşımızdakine karşı ilgi olduğumuzu belirleyecektir. Yapılan hatalar ve istenmeyen durumların ortaya çıkması konusunda özür dilemek bir erdemdir, gerektiği zaman özür dilemek gerekir. Aynı şekilde karşımızdaki insanların özür dilemesi durumunda anlayışla yaklaşmak gerekir.

    Nazik Olmanın Yolları

    Yaşantımıza çeki düzen vermek insanlarla sıcak ilişkiler kurmak için nezaket son derece önemlidir. Bunun için karşıdaki insanların haklarına saygı gösterilmelidir. Planları sürekli ertelemeyi alışkanlık haline getirmek karşı tarafta güvensizlik oluşmasına neden olabilir. Ben teşekkür ederim, Rica ederim, Bir şey değil, Estağfurullah, Beni mahcup ediyorsunuz, sözlerini duymak kulağa hoş gelecek çevremizdeki insanların gönüllerini fethetmek için gereken sözlerdendir. Kişi emri altında olanlara dahi aynı şekilde onur kırıcı sözler sarf etmeden, yapar mısınız, gelir misiniz ve ilgilenir misiniz gibi sözler demek daha etkili ve karşılıklı güven duygusunu arttırabilecektir.

    Nasıl Nazik Konuşulur?

    Konuşmada ölçü son derece önemlidir. Herkesin konuşma tarzı farklıdır ancak her konuşma tarzında bir ölçü bir nezaket olmalıdır. Tıpatıp başkalarını rol model alarak konuşmaya çalışmak yapmacık davranıldığını ortaya koyacaktır. Konuşulurken seçilen kelimelere özen gösterilmelidir. Gereksiz ve kaba cümlelerin yavaş yavaş dağarcığımızdan çıkarılması ile birlikte sevgi ve saygıyı daha güçlü bir şekilde ifade eden cümleler önemlidir.

    [​IMG]

    TEŞEKKÜRE CEVAP VERMEK

    Nerede, ne için, ne sebeple olursa olsun, size teşekkür edildiğinde mutlaka cevap vermek gerekir. Susmak olmaz ! İçinizden sessizce cevap vermek de olmaz ! Samimi bir iki kelime ile cevap vermek şarttır. Susmak teşekkürü kabul etmemek demektir. Böyle bir kabalığı size yakıştıramayız. Teşekküre cevap vermek zor bir iş değildir; “ben teşekkür ederim”, “rica ederim”, “bir şey değil” gibi birkaç kelime söylemekle nezaket ve kibarlığınızı göstermiş olusunuz.

    Unutmayınız ! Başka hiçbir zaman bu kadar kısa bir, iki kelime ile nezaket ve kibarlığınızı gösterme şansını bulamazsınız.

    LÜTFEN! LÜTFEN! LÜTFEN!

    Lütfen, “LÜTFEN” siz hiçbir şey söylemeyiniz. Yaşadığınız müddetçe herhangi bir kimseden; maddi, manevi bir şey isterken, bir şey verirken, hatta emir verirken dahi söze mutlaka “Lütfen “ ile başlayınız. “Lütfen verir misiniz?” “Lütfen alır mısınız?” “Lütfen yapar mısınız?”. Lütfensiz konuşmak hiç kimseye bir şey kazandırmaz. Bir “ Lütfen “ ise size çok şey kazandırabilir. Çünkü lütfen kelimesi, kibarlığın ve nezaketin temelidir. Temelsiz bina olmaz. Lütfensiz kibarlık ve nezaket de olmaz. Gönülleri bir adet “ Lütfen “ ile ferahlatabilirsiniz.

    İSİM UNUTMAYINIZ !

    Yapılan incelemeler göstermiştir ki; insan kulağına en hoş gelen ses, kendi ismidir. Dünyada hiç kimse isminin unutulmasını veya yanlış söylenmesini hoş karşılamaz. Bu sebepledir ki, tanıştığınız kimsenin ismini unutmayınız. Eğer, tanıştığınız kimsenin ismini ilk söylenişte kaçırmış, anlayamamış ve öğrenememiş iseniz, tekrar sorunuz. Tekrar sormak kesinlikle ayıp değildir. Ayıp olan, tanıştığımız kimsenin ismini unutmak veya yanlış söylemektir. Konuşma esnasında yeri geldikçe karşınızdaki kimsenin ismini söylemek kibar bir komplimandır.

    AYAĞA KALKINIZ !

    Medeni insanlar yanlarına gelen ve yanlarından ayrılan herkese ayağa kalkarlar. Herkes sözüne size hizmet etmekle görevli olan kişiler dahil değildir. Ayrıca çalışma odanıza kim girerse girsin ayağa kalkılır ve oturması için yer gösterilir ve ziyaretçiniz oturmadan da oturulmaz. Ziyaretçiniz yanınızdan ayrılırken de ayağa kalkılır ve ayakta uğurlanır.

    Tanışmalarda, selamlaşmalarda ve vedalaşmalarda da ayağa kalkılır. (Oturan hanımlar, selamlaşmalarda ayağa kalkmayabilir. ) Lokanta ve benzeri yerlerde masanıza bir tanıdığınız gelirse ayağa kalkmak nezaket icabıdır. Yerinizden kalkmamak ise gelene hakarettir. Ancak kalabalık masalarda ve ayağa kalkılması zor bir yerde ve pozisyonda iseniz, başkalarını rahatsız etmemek için yerinizden yarım kalkmak yeterli olabilir.

    Umumi yerlerde, şeref misafirinin masadan her kalkışında ve her gelişinde ayağa kalkılır.

    SELAM VERMEK

    İnsanlar çok eski çağlardan beri selamlaşırlar. Selam vermek, sevgi, saygı ve nezaket ifade eden asil, kibar ve insancıl bir harekettir. Erkekler de, kadınlar da, başlarını hafifçe öne eğerek selam verirler. Şapkalı erkekler selamlaşmayı şapkalarını çıkararak yaparlar. Tanıdığınız bir kimse ile nerede olursa olsun karşılaştığınız zaman, o kimseye mutlaka ve mutlaka selam vermek lazımdır. Tanımadığınız kimselerle de herhangi bir nedenle konuşacak iseniz, bu şahsı da öncelikle selamlamak gerekir.

    Selam verirken yerine ve zamanına göre; günaydın, merhaba, iyi günler, iyi akşamlar gibi ifadeleri de kullanmak gerekir. Önce Kim Selam Verir ?

    Genç, yaşlıya (yani küçük büyüğe önce selam verir) ; aynı yaştakiler aynı anda; erkek, bayana (ancak sokakta önce bayan selam verir ) ; kıdemsiz, kıdemliye; gelen, orada bulunanlara; giden, toplantıda kalanlara önce selam verir. Bir toplantıya gidildiğinde önce ev sahibesi selamlanır. Diğer şahıslar bundan sonra selamlanır. Bir toplantıya gelen erkek, orada bulunan karısını; toplantıdaki bütün bayanlardan sonra ve bütün erkeklerden önce selamlar. Bir toplantıya gelen kadın, orada bulunan kocasını; toplantıdaki bütün bayanları ve sonra da erkekleri selamladıktan sonra kocasını selamlar.

    TELEFON ETMEK

    Telefon ettiğinizde ilk konuşma hakkı karşı tarafındır. Bu sebepledir ki, karşı tarafın telefonu açıp kendisini tanıtmasını bekleyiniz ve konuşmaya bundan sonra başlayınız. Eğer karşı taraf bu kuralı bilmediği için telefonu açınca hemen kendini tanıtmıyor ve sizin konuşmanızı bekliyor ise, konuşmaya siz başlayabilirsiniz.
    Telefonla konuşmaya başlamadan önce tanımadığınız bir kimse ile konuşacak iseniz; iyi günler veya iyi akşamlar demek gerekir. Tanıdığınız bir kimse ile konuşacak iseniz, öncelikle selamlayıp sonra da çok kısa olarak hal hatır sormak şarttır. Ancak bundan sonra diğer şeyler söylenir. Telefonla konuşurken dikkat edilecek hususlar :


    1. Yanlış numara çevirmeyiniz. Karşı tarafı rahatsız etmiş olursunuz. Yanlış numara çevirince de mutlaka özür dilemelisiniz.
    2. Çok önemli ve zorunlu bir sebep olmadıkça, sabahları çok erken, geceleri çok geç ve yemek saatlerinde kimseye telefon etmeyiniz.
    3. Telefonla konuşurken bağırmayınız.
    4. Hızlı bir tempo ile konuşmayınız.
    5. Kelimeleri açık ve anlaşılır bir şekilde söyleyiniz.
    6. Nazik ve kibar konuşunuz.
    7. Telefonla uzun konuşmayınız.
    8. Telefonu kimsenin yüzüne kapatmayınız.
    9. Konuşmanız bitince telefonu sert şekilde kapatmayınız.
    10. Telefonu kapatmadan önce mutlaka; “tekrar görüşelim”, “sizi tekrar ararım”, “görüştüğümüze memnun oldum”, “hoşça kalın”, “güle güle” gibi bir iki nazik kelime ile vedalaşın.
    11. Bir bayanla, amirinizle, sizden yaşça veya makamca büyük bir kimse ile telefon konuşması yaptığınızda, telefonu ilk kapatan siz olmayınız.

    TELEFONA CEVAP VERMEK

    Telefona cevap vermek bir terbiye ve nezaket meselesidir ve bütün dünyada geçerli olan bir kuralı vardır. Örf ve adetlere göre değişen bir şey değildir. Evinizde telefon çaldığı zaman, telefonu kulağınıza götürüp ilk yapacağınız iş; adınızı ve soyadınızı söyleyerek kendinizi tanıtmaktır. Diğer konuşmalar bundan sonra yapılır. İş yerinde telefon çaldığı zaman, öncelikle, iş yerinin veya firmanın adını söylemek gerekir. Diğer konuşmalar bundan sonra yapılır.

    Evinizde veya işyerinizde telefon çaldığı zaman, kendinizi veya firmanızı tanıtmadan önce; Siz kimsiniz? Kimi arıyorsunuz? Hangi numarayı aradınız? Nereyi arıyorsunuz? gibi sorular sormak telefon adabına aykırıdır ve zaman kaybıdır.

    KONUŞURKEN DİKKAT EDİLECEK HUSUSLAR

    Konuşurken pek çok kimse, konuşmada görgü ve nezaket kurallarını unutmaktadır. Halbuki özellikle konuşurken bu kurallara uymak gerekir. Herhangi bir kimseye hitap etmede ilk kural, ifadelerin gayet nazik ve saygılı olmasıdır. Bayanlarla konuşurken çok nazik olmayı ihmal etmemeli ve sert deyimler kullanmaktan kaçınılmalıdır.


    • Dedikodudan kaçınınız. Dedikodunun yüzde yüz doğru olduğunu bilseniz dahi, sizden duyulması hoş değildir.
    • Hiç kimseye duymasını istemediği bir şeyi söylemeyiniz. Bunu iyi teşhis ediniz.
    • Şişmanlıktan şikayeti olanlara kesinlikle “ Biraz kilo almışsın” demeyiniz.
    • Hiç kimseye “Anladınız mı?” demeyiniz, “Anlatabildim mi?” deyiniz.
    • Bu gün sizi çok iyi gördüm deyiniz.
    • Konuşmayı tekelinize almayınız.
    • İmkan dahilinde sıkıcı konuşma konularını değiştirmeye çalışınız.
    • Çok susmayın. Nerede, ne zaman ve nasıl konuşulacağını biliniz.
    • Konuşmaya başlayınca kendi kendinizi kontrol etmeyi ve dinleyenleri tesiriniz altında tutmayı biliniz.
    • “İyi dinleyici, iyi konuşmacıdır!” sözünü hiç unutmayınız.
    • Yeni tanıştıklarınızla konuşurken resmiyeti hiç ihmal etmeyiniz.
    • Konuşanın sözünü kesmeyiniz.
    • Çatışmaya girilebilecek konuları ilk fırsatta değiştiriniz.
    • Özel olarak konuşan iki kişiye kulak misafiri olmanın çok ayıp olduğunu biliniz.
    • Bir toplulukta kendi zenginliğinizden bahsetmenin doğru olmadığını unutmayınız.
    • Bir bayana istemediği müddetçe ismiyle hitap etmeyiniz.
    • Davranışlarınızın, tavır ve hareketlerinizin daima mütevazi, hoş ve zarif olması gerektiğini aklınızdan hiç çıkarmayınız.
    • Bütün konuşmalarınızda “Sen” yerine “Siz” diye hitap ediniz. (Ancak çok yakın, samimi ve yaşıtınız olan kimselere “sen” diye hitap edilebilir.)
    • Bir kişiye de çok sayıda kişiye de emir verirken “Siz” şeklinde ve “Soru” şeklinde emir verilmelidir. Yapar mısınız? Gider misiniz? kelimeleri, karşınızdaki kişiye sorulmuş bir soru değil, kibar ve nazikçe verilmiş birer “Emir”dir.

    İYİ BİR DİNLEYİCİ OLMAK

    “Söz gümüş ise sükut altındır. ”Atasözü, susmanın ve dinlemenin değerini ne güzel anlatmaktadır. Kibar ve nazik insanlar iyi bir dinleyici olmak zorundadırlar. Kibar ve nazik bir insan kimsenin sözünü kesmez, bunun bir kabalık olduğunu bilir. İyi bir dinleyici olmak, sadece görgü ve nezaketin gereği değil, hayatta başarılı olmanın da şartıdır. Etrafınıza bakınız, sevilen, sayılan, takdir ve hayranlık duyulan insanların iyi bir dinleyici olduğunu göreceksiniz. İyi bir dinleyici olmak doğuştan getirilen bir özellik değildir. İstek ve irade ile kazanılan üstün bir özelliktir. Dinlerken, yalnız kulağınızla değil, beyin ve ruhla da dinlenmeli ve kendisini dinlediğiniz kimse bunu fark etmelidir.
     
  2. patik

    patik Özel Üye Özel üye

    Katılım:
    24 Aralık 2009
    Mesajlar:
    2.162
    Beğenileri:
    63
    Ödül Puanları:
    2.080
    Cinsiyet:
    Bayan
    Meslek:
    Hemşire
    Yer:
    Kayseri
    Aslında nazik biri olduğumu düşünmüyorum ama bunların çoğunu yaptığımı farkettim. Bu benim nezaketimden değil de ailemin ve çevremin yönlendirmesi ile sanırım.
     
  3. eFSaNe_KaRTaL

    eFSaNe_KaRTaL | çArŞı | Özel üye

    Katılım:
    12 Şubat 2008
    Mesajlar:
    5.130
    Beğenileri:
    23
    Ödül Puanları:
    4.380
    Yer:
    Yaşanıp da bitenden daha acıdır yaşanmadan bitenle
    Evinizde veya işyerinizde telefon çaldığı zaman, kendinizi veya firmanızı tanıtmadan önce; Siz kimsiniz? Kimi arıyorsunuz? Hangi numarayı aradınız? Nereyi arıyorsunuz? gibi sorular sormak telefon adabına aykırıdır ve zaman kaybıdır.



    Mantıksız..Arayan adam bir kere tanıtacak kendini kimi aradığını söyleyecek..Deli olurum arayıpta kimsin diyenlere..
     

Sayfayı Paylaş

Gelen aramalar...

  1. nezaket sözleri

    ,
  2. günlük hayatta kullandığımız nezaket ifadeleri

    ,
  3. nezaket ifadeleri listesi

    ,
  4. nezaket sozu