Renk Seçimi
+ + + + + + + + + + + + + + X

Klasik Batı Müziği'inden Bir Beste / Bir Besteci

Konusu 'Müzik' forumundadır ve sovalye tarafından 6 Nisan 2011 başlatılmıştır.

  1. sovalye

    sovalye Aktif

    Katılım:
    16 Şubat 2009
    Mesajlar:
    320
    Beğenileri:
    3
    Ödül Puanları:
    630



    Adagio* In G Minor (Albinoni’nin Adagio'su)
    Beste:
    Tomaso Giovanni ALBINONI, 1708

    * Adagio, Klasik Batı Müziği'nde parçanın yavaş seslendirileceğini bildiren terim ve sanatçıların bu tarzda yazdıkları eserlerin adıdır.






    **********
    Tomaso Giovanni ALBINONI


    [​IMG]

    Barok dönem bestecisi, ses ve keman sanatçısı.


    - Yaşamı:
    1671 yılında Venedikte doğdu.

    "Dilettante Veneto" ile müziğe amatör olarak adım attı, "Musico de Violino" ile kariyerine devam etti.

    Opera sanatçısı Margherita Raimondi ile evlendi. Eşi 1721 yılında öldü

    1740'da Fransa'da "Albinoni keman sonatları"nı kapsayan bir eser yayınlandı ve bu eserin başlığında Albinoni'nin ölümünden sonra yayınlandığı ifade edildi. Bundan dolayı muzik bilimcileri bestecinin 1740'tan hemen önce öldüğü varsayımını kabul etmekteydiler.

    Ancak, Albinoni'nin 17 Ocak 1751'de diyabet hastalığından yaşama veda ettiği, Venedik San Barnaba kilisesi mahalle yaşam kayıtlarında bulundu.

    - Yapıtları ve Sanatı hakkında:
    Tomaso Giovanni Albinonitoplam 50 kadar opera yazmışsa da en çok obua konçertolarıyla tanınır.

    Yaşadığı dönemde yalnızca sahne müzikleri değerli bulunan bestecinin entrümental yapıtları, ölümünden sonra beğenilmeye başlandı. Günümüzde ise yeni bir ilgiyle karşılanmaktadır. Zamanında Bach, onun kimi temalarını yeniden işledi.

    Eserlerinin çoğunun orijinal partisyon notaları II. Dünya Savaşı'nda Dresden bombardımanında yok oldu.

    İtalyan müzikolog Remo Giazotto 1945 yılında Tomaso Albinoni’nin biyografisini tamamlamak için Dresden’e gittiğinde, el yazması bir kağıt parçası buldu. Sadece bas hattı ile altı ölçü melodiye, o gün bu kağıt parçasıyla böylece ulaşılabilindi. Bulunan şey büyük olasılıkla trio sonata’ ın bir bölümüydfü. Giazotto özgün yapıtın kilisede çalınmış olabileceğini düşündüğü için org ekleyerek yapıtı yeniden yazdı. "Albinoni’nin Adagio'su" olarak da bilinen "Adagio In G Minor" işte böyle doğdu.

    Albinoni’nin opus sayısı belli olmayan sol minör üçlü sonatının bir bölümü, «adagio» idi. Bu bölümden sadece basılmış numaralanmış bir bas partisyonu ile 1. kemanın el ile yazılmış iki partisi elde bulunmaktadır. Birinci keman partisinde numaralanmış olan bas partisi, son savaştan hemen sonra Dresdner Milli Kütüphane’since prof. Giazotto’ya gönderildi. Buna göre Albinoni’nin yapıtlarının konularına göre bir fihristi yapılarak yayınlandı.

    Remo Giazotto önce bas partisyonunu ele aldı, (onu kısa bir girişle tamamladı) . Bu ana temel üzerine elde var olan partileri kullanarak (tümü 6 takt «mezür») melodik bir birlik sağladı. Yapıta tam bağlı kalarak bas’ın hakkını veren armonik bir bütünlük kurdu. Numaralanmış olan «bas» partisyonunun mistik yanı ağır bastığından, çembalo yerine org bas’ını temel almayı yerinde buldu.

    - Yapıtlarından:
    Op. 1 : 12 Suonate a tre, Venedik 1694;
    Op. 2 : 6 Sinfonie & 6 concerti a 5, Venedik 1700;
    Op. 3 : 12 Baletti a tre, Venedik 1701;
    Op. 4 : 6 Sonate da chiesa pour violon & B.C., Roger'de yayınlanmış Amsterdam 1709 civarı;
    Op. 5 : 12 Concerti a cinque (& B.C.), Venedik 1707;
    Op. 6 : 12 Trattenimenti armonici per camera pour violon, violone et clavecin, Amsterdam 1712 civarı;
    Op. 7 : 12 Concerti a cinque pour un ou deux hautbois & cordes, Amsterdam 1715;
    Op. 8 : 6 Balletti e 6 Sonate a tre, Amsterdam 1722;
    Op. 9 : 12 Concerti a cinque pour un ou deux hautbois & cordes, Amsterdam 1722;
    Op. 10 : 12 Concerti a cinque pour 3 violons, alto, violoncelle & B.C., Amsterdam (1735-36);

    Bestecinin bunlardan başka elyazısı halinde saklanan yaklaşık yirmi adet eseri daha vardır.

    (yalcinguran.com, tr.wikipedia.org)
     
    Son düzenleyen: Moderatör: 26 Ocak 2014
  2. sovalye

    sovalye Aktif

    Katılım:
    16 Şubat 2009
    Mesajlar:
    320
    Beğenileri:
    3
    Ödül Puanları:
    630



    Adagio from Oboe Concerto in D minor
    Beste: Alessandro Marcello, 1717

    Yorum: Frank Pourcel ve Orkestrası






    **********
    Alessandro MARCELLO


    [​IMG]

    İtalyan, şair, filozof, matematikçi, besteci.

    1669 yılında Venedik'te doğdu.

    Hukuk öğrenimi yaptı.

    Az sayıda eseri olmasına karşın önemli bir besteci olarak kabul edilir.
    Aryalar, keman sonatları, kantatlar( bir çalgı eşliğinde söylenen ve birden fazla bölüm içeren sözlü beste), kanzonetler(kısa, hafif ve neşeli şarkı) yanısıra, başta 6 parçadan oluşan La Cetra olmak üzere konçertolar besteleyen Marcello'nun en ünlü eseri obua, yaylı çalgılar ve sürekli bas için bestelediği D minor konçertosudur. Eser Johann Sebastian Bach tarafından çok değerli bulunarak düzenlenmiştir.

    Bir İtalyan soylusu ve Antonio Vivaldi'nin çağdaşı olan sanatçının kardeşi Benedetto Marcello da besteciydi.

    Alessandro Marcello 19 haziran 1747 günü Padova'da yaşama veda etti.

    Kimi kaynaklarda, bestecinin 1684 - 1750 yılları arasında yaşadığı belirtilse de 1669 – 1747 tarihleri genel bir kabul görmektedir.

    - Yapıtlarından:
    Adagio from Oboe Concerto in D minor
    Concerto decimo con l'eco
    Concerto in C minor for Oboe and Strings
    Concerto in D minor for Trumpet (orig. oboe), strings & continuo
    Concerto in re minore (Concerti a cinque, Amsterdam, ca.1716)
    Concerto XIV in La maggiore, per due oboi, archi e continuo
    Concerto XVI in Fa maggiore, per due oboi, archi e continuo
    Irene sdegnata
    La Cetra Concertos Nos. 1-6
    La Lontananza
    Oboe Concerto arr Guitar
    Oboe Concerto in C minor
    Oboe Concerto in D Minor
    Trumpet Concerto in C minor
    Violin Concerto in B flat major

    (en.wikipedia.org)
     
    Son düzenleyen: Moderatör: 26 Ocak 2014
  3. sovalye

    sovalye Aktif

    Katılım:
    16 Şubat 2009
    Mesajlar:
    320
    Beğenileri:
    3
    Ödül Puanları:
    630



    Concierto de Aranjuez ( "Rodrigo'nun Gitar Konçertosu")
    Beste:
    Joaquín RODRIGO, 1939





    **********
    Joaquín RODRIGO


    [​IMG]

    Klasik müzik bestecisi ve piyano virtüözü.

    - Yaşamı:
    1901 yılında Valencia, Sagunto / İspanya 'da doğdu.
    Tam adı, Joaquín Rodrigo Vidre'dir.

    Difteriye yakalandıktan sonra yaklaşık üç yaşında görme yetisini kaybetti.
    Sekiz yaşında solfej, piyano ve keman eğitimine başladı. On altı yaşında armoni ve kompozisyon dersleri aldı.

    Erken bir yaşta kör olmasına rağmen, büyük başarılar kazandı.
    İlk bestesi, 1923 tarihini taşıyan "Piyano İçin Suit" oldu. Bundan bir yıl sonra, orkestra için ilk bestesi olan "Juglares"i yaptı ve dikkat çekmeye başladı.

    19 Ocak 1933'de , Valencia'da, Türk piyanist Victoria Kamhi ile evlendi.
    İspanya İç Savaşı'nın gölgesinde ve çok zor şartlar Fransa ve Almanya'da yaşamaya çalışan çift, savaşın sona ermesiyle birlikte, 1939'da İspanya'ya döndü. Rodrigo'nun yanında, kendisini dünya çapında üne kavuşturacak olan "Aranjuez Konçertosu"nun el yazması da vardı. Madrid'in güneydoğusundaki küçük bir kasabanın adını taşıyan konçerto, ilk kez Barcelona'da, 1940 yılında icra edildi.

    'The History of Music at the Complutense University of Madrid'de profesörlük, İspanyol Radyosu Müzik Yayınları Başkanlığı, birçok gazete için müzik eleştirmenliği ve İspanyol Ulusal Organizasyonu Sanat Bölümü Başkanlığı, Rodrigo'nun bulunduğu önemli pozisyonlardan bazılarıdır.

    Aynı zamanda konferansçı ve piyanist olarak, tüm İspanya' da, İspanya dışındaki Avrupa ülkelerinde, Latin amerika' da, ABD'de ve Japonya' da turlara davet edildi. Sık sık tüm dünyada kendisinin müziğine adanmış yarışmalara ve festivallere eşi Victoria' nın refakatinde katıldı.

    Joaquín Rodrigo 6 Temmuz 1999 günü Madrid'de yaşama veda etti.

    - Sanatı:
    Rodrigo'nun müziği ve özgün armonileri, "rafine, aydınlık ve iyimser" olarak tanımlanır. "İçimizde üstün olan şeyin bir gün galip geleceğine inanırım" diyen Rodrigo, beste yaparken hissettiklerini de "Güzel olan herşeyin ve insan ruhunun, asla yok edilemeyeceğini düşünürüm" sözleriyle anlatıyordu.
    Rodrigo'nun klasik gitar çalışmalarının ünlü bestecilerin arasında özel olduğu düşünülür.

    "Rodrigo'nun Gitar Konçertosu" olarak da bilinen "Concierto de Aranjuez" isimli repertuarı İspanyol müzik ve gitar konçerto arasında önemli bir yeri vardır. Rodrigo, İspanya İç Savaşı üzerine ve klasik gitar için yazdığı bu bestesini 1939yılının başlarında Paris'te II.Dünya savaşının gerilimli ortamında yaptı.

    "Rodrigo'nun Gitar Konçertosu", Deniz Gezmiş'in idam edilmeden önce son istekleri arasında olmasıyla da anımsanır.

    - Orkestra için çalışmaları:
    Symphonic Wind Ensemble
    Adagio Para Orquesta de Instrumentos de Viento - First public performance in Pittsburgh, Pennsylvania in 1966
    Orchestra
    Soleriana- First performance by the Berlin Philharmonic, on August 22, 1953 in Berlin.
    Per la flor del Lliri Blau (1934); First prize, Círculo de Bellas Artes symphonic poem

    - Konçertoları:
    Cello
    Concierto en modo galante (1949)
    Concierto como un divertimento (1978–1981)
    Flute
    Concierto pastoral (1978)
    Guitar
    Concierto de Aranjuez (1939)
    Concierto Andaluz (1991)
    Concierto para una fiesta (1990)
    Fantasía para un gentilhombre (1954)
    Concierto heroico (1990) — National Music Prize
    Concierto madrigal (1988)
    Harp
    Concierto serenata (1954)
    Piano
    Juglares (1923); first public performance: 1924, Valencia
    Concierto heroico (1943)
    Violin
    Concierto de estío (1944)

    - Enstrümental çalışmaları:
    Guitar
    Invocación y danza (1961) — First prize, Coupe International de Guitare, awarded by Office de Radiodiffusion-Télévision Française (ORTF)
    Three Spanish Pieces - Tres Piezas Espanolas (Fandango,Passacaglia,Zapateado)
    Elogio de la guitarra (1971)
    Two Preludes
    En Los Trigales
    Sonata Giocosa

    - Vocal / Choral:
    Ausencias de Dulcinea (1948); First prize, Cervantes Competition
    Cuatro Madrigales Amatorios (1948)
    Tres viejos aires de danza (1994)
    Villancicos y canciones de navidad (1952); Ateneo de Madrid Prize;
    Cuatro canciones sephardies (1965);
    El Hijo Fingido, Zarzuela

    - Guitar and Voice:
    Coplas del Pastor Enamorado (1935)
    Tres Canciones Espanola (1951)
    Tres Villancicos (1952)
    Romance de Durante (1955)
    Folías Canarias (1958)
    Aranjuez, ma pensée (1988)

    (en.wikipedia.org, aleviforumlari.com, hakancezhifi.stereomecmuasi.com)
     
    Son düzenleyen: Moderatör: 26 Ocak 2014
  4. sovalye

    sovalye Aktif

    Katılım:
    16 Şubat 2009
    Mesajlar:
    320
    Beğenileri:
    3
    Ödül Puanları:
    630



    Concerto No. 1 in E major, Op. 8, RV 269, "La primavera" (Spring)
    [Dört Mevsim Konçertosu (İlkbahar)]
    Beste : Antonio VIVALDI, 1723





    **********
    Antonio VIVALDI


    [​IMG]

    İtalyan barok besteci.

    - Yaşamı:
    Barok çağının en büyük kemancı ve bestecilerinden sayılan Antonio Vivaldi 1678 yılında Venedik’te dünyaya geldi.
    Tam adı Antonio Lucio Vivaldi'dir.

    Önceleri berberlik yapan, daha sonra ise başarılı bir kemancı olan babası, Antonio Vivaldi'ye ilk müzik eğitimini veren kişidir.

    İleriki yaşlarında papaz eğitimi alan Vivaldi 1703 yılında resmi ilk görevine atandı.Aynı yıl başka bir işe daha girdi. Ospedale della Pietà adındaki bir kızlar yetimhanesinde keman öğretmeni oldu.1709 yılında bu görevinden ayrıldı.

    Bu dönemde besteci olarak dikkat çekmeye başladı. Op. 1 sonat seti 1705 yılında yayımlandı.
    1709'da Op. 2 keman sonatı'nı Danimarka Kralı IV. Frederik'e ithaf eden Vivaldi, bu sıralarda konçerto yazmaya başladı. Hollandalı yayıncı Estienne Roger, Vivaldi’nin 12 konçertodan oluşan L'estro Harmonico adlı eserini yayımladı. Bu, dönemin en etkili müziksel yayını oldu.

    Almanya dışına hiç çıkmayan Bach’in müziğinin İtalyan yanının oluşmasında önemli bir yeri vardır. 1714’te Vivaldi’nin konçertolarını duyan Quantz, Albinoni ile birlikte Vivaldi’ye konçertoda reform yapmaları için ödenek bağladı.

    1723 ile 1724’te Roma’daki karnaval mevsimi için üç opera yazdı. Yine 1723’te Vivaldi, Pieta’nın yöneticileriyle ayda iki konçerto besteleme konusunda anlaştı. 1725’te yazdığı eseri Op. 8, Il cimento dell'armonico e dell'inventione ile ünü daha da yayıldı. Bu yıllarda opera sanatçısı Anna Giraud ile ilişkisi başladı.

    1737’de görevde yaptığı Ferrara’nın yöneticileriyle, sergilenecek operaların seçimi konusunda çıkan anlaşmazlık işinden olmasına yol açtı.

    Antonio Vivaldi, 28 Temmuz 1741 günü Viyana'da yaşama veda etti.

    - Sanatı :
    Vivaldi’nin 500’den fazla konçertosu vardır. Yazdığı konçertolarıyla konçertonun babası diye anılır. Farklı enstrümanlardan yararlanmayı çok seviyordu. Hiç kimse viyolonsel'den solo enstrüman olarak onun yararlandığı kadar yararlanmamıştır. Fransız Barok müziğinde nefesli çalgılar ağırlıktayken, onun müziğinde yaylı çalgılar önem kazanır. 230 keman konçertosunun yanında, flüt, obua, çello, viyola, mandolin konçertoları vardır. Klasik müzikle ilgisi olmayanların bile bildiği Dört Mevsim Konçertosu en sevilen eseridir.

    Kendisinin 94 tane opera yazdığını söylemesine karşın, bunların ancak 50’si günümüze ulaşabilmiştir. Bitmek tükenmek bilmeyen bir müzik dehası olan Vivaldi’nin hırslı ve güçlü kişiliği, müziğine de yansımıştır.

    Vivaldi'nin adı yüzyılımıza dek pek tanınmadı. Ancak 1920'den sonra yapılan araştırmalar sonucunda Vivaldi'nin yüzlerce eseri gün ışığına çıkmaya başladı.

    - Konçertoları :
    II Cımento dell’Armonia a dell’Invenzione, op.8 (Dört Mevsim)
    La Cetra, op.9
    VI Concerti a flauto traverso, op.10
    Çello ve orkestra için konçertolar (RV-398-424)
    Mandolin ve orkestra için konçertolar (RV-425)
    İkili konçertolar (RV-531-548)

    - Operaları :
    Bajazet (RV 703)
    Cantone in Utica (RV-705)
    Dorilla in Tempo (RV-709)
    La fida Ninfa (RV-714)
    Giustino (RV-717)
    L’Incoronazione di Dario (RV-719)
    L’Olimpiade (RV-725)
    Orlando finto Pazzo (RV-727)
    Orlando furioso (RV-728)
    La verita in Cimento (RV-739)
    Tito Manlio (RV-738)

    - Oratoryo :
    Juditha Triumhans Devicta Holofernis Barbarie

    (tr.wikipedia.org)
     
    Son düzenleyen: Moderatör: 26 Ocak 2014
  5. sovalye

    sovalye Aktif

    Katılım:
    16 Şubat 2009
    Mesajlar:
    320
    Beğenileri:
    3
    Ödül Puanları:
    630


    Concerto No. 2 in G minor, Op. 8, RV 315, "L'estate" (Summer)
    [Dört Mevsim Konçertosu (Yaz)]
    Beste: Antonio VIVALDI, 1723


    Bilgi: Antonio VIVALDI'nin yaşam öyküsü yukarıdadır.
     
    Son düzenleyen: Moderatör: 26 Ocak 2014
  6. sovalye

    sovalye Aktif

    Katılım:
    16 Şubat 2009
    Mesajlar:
    320
    Beğenileri:
    3
    Ödül Puanları:
    630


    Concerto No. 3 in F major, Op. 8, RV 293, "L'autunno" (Autumn)
    Dört Mevsim Konçertosu (Sonbahar)
    Beste: Antonio VIVALDI, 1723


    Bilgi: Antonio VIVALDI'nin yaşam öyküsü yukarıdadır.
     
    Son düzenleyen: Moderatör: 26 Ocak 2014
  7. sovalye

    sovalye Aktif

    Katılım:
    16 Şubat 2009
    Mesajlar:
    320
    Beğenileri:
    3
    Ödül Puanları:
    630


    Concerto No. 4 in F minor, Op. 8, RV 297, "L'inverno" (Winter)
    Dört Mevsim Konçertosu (Kış)
    Beste: Antonio VIVALDI, 1723


    Bilgi: Antonio VIVALDI'nin yaşam öyküsü yukarıdadır.
     
    Son düzenleyen: Moderatör: 26 Ocak 2014
  8. sovalye

    sovalye Aktif

    Katılım:
    16 Şubat 2009
    Mesajlar:
    320
    Beğenileri:
    3
    Ödül Puanları:
    630


    Lebedinoye Ozero (Swan Lake Ballet)
    (Kuğu Gölü Balesi)
    Beste: Pyotr İlyiç ÇAYKOVSKi, 1871


    * Kuğu Gölü Balesi, dört perdelik baledir. Eserde büyücü Rodhart tarafından kuğuya dönüştürülen Prenses Odette sadece geceleri kısa bir süre insana dönüşür. Sonra tekrar güzel bir kuğu olur. Bir gün Prens Siegfried bu kuğuyu takip eder ve gizemi öğrenir. Prensese aşık olur, büyüyü bozar.






    **********
    Pyotr İlyiç ÇAYKOVSKi


    [​IMG]

    Romantik Dönem Rus klasik müzik bestecisi.

    1840 yılında Ural Dağlarında bir maden kenti olan Votkinsk'te doğdu.

    İyi bir öğrenim gördü ve özel müzik dersleri aldı.

    14 yaşındayken çok bağlı olduğu annesini kaybetti ve bu daha sonra eserlerinde bile kendisini gösterecek olan depresif yanının gelişmesine katkıda bulundu.

    21 yaşındayken Sonradan Petersburg Konservatuvarı’na dönüşecek yeni bir müzik okuluna kaydoldu. 1865 yılında mezun oldu ve Moskova Konservatuvarı’nda müzik öğretmenliğine başladı. Bu kurumda çalıştığı 11 yıl boyunca birçok büyük eser yaratan Çaykovski, ilk defa Alınyazısı adlı senfonik şiirde tutku ve özlem dolu küçük şarkıları yeğleyen kendi bestecilik üslubunu ortaya koydu.

    1877’de konservatuvardan bir öğrencisi ile evlenen Çaykovski’nin bu evliliği çok başarısız oldu ve intihar girişiminde bulunmasına yol açtı. Dokuz hafta sonra eşini ve Moskova’yı terk eden ancak boşanamayan besteci 1878’de varlıklı bir müziksever olan Nadezhda von Meck ile tanıştı. Onbir çocuklu bu genç kadın Çaykovski'yi maddi olarak destekledi ancak ilişkileri sadece mektuplaşma yoluyla sürdü, birbirlerinin yüzünü görmediler. Aldığı maddi destek sayesinde Çaykovski öğretmenlikten ayrılıp kendisini bestelerine verdi.

    1878 - 1885 yıllarını Avrupa-Rusya arasında gidip gelerek geçiren besteci, gittiği ülkelerde orkestralar yönetti. 1891’de ise ABD'ye giderek kendi eserlerinden oluşan dinletiler gerçekleştirdi.

    Çaykovski, 1875’de ilk kez seslendirilen 1. Piyano Konçertosu ve 1876’da sahnelenen Kuğu Gölü balesi ile büyük başarı kazandı.
    En başarılı operası olan Eugene Onegin'i 1879’da tamamladı. 1880'de 1812 Yılı Uvertürü 'nü yazdı; 1881’de ilk kez seslendirilen Keman Konçertosu zamanla keman dağarcığının en gözde eserlerinden birisi oldu.

    5. Senfoni 1888’deki ilk seslendirilişinden itibaren büyük başarı kazandı.
    1889’da Uyuyan Güzel balesi sahnelendi.
    1890’da yazdığı Maça Kızı, o yıl Çarlık Operaevi’nde sahnelendi.

    Sanatının doruğuna çıktığı sırada Nadezhda von Meck onu parasal olarak desteklemeyi ve mektuplaşmayı kesti. Ancak Çaykovski beste çalışmalarını sürdürdü ve 1892’de Rusya’da bir turne gezisine çıktı. Moskova yakınlarında bir ev alarak burada Patetik Sonat ’ı besteledi, Fındıkkıran balesini yazmaya başladı.

    Pyotr İlyiç Çaykovski 6 Kasım1893 günü Petersburg’da yaşama veda etti.

    Sekiz senfoni, on bir opera, üç bale, üçü piyano, biri keman olmak üzere dört konçerto, üç yaylı dördül, en ünlüsü Andante Cantabile (1. yaylı dördülün ağır bölümü) olan çeşitli oda müziği eserleri besteyen Çaykovski, 'Patetik Senfoni'yi bestelerken "Tarifsiz bir melankoliyi sürekli içimde taşıyorum. Öyle bir duygu ki, kelimelerle açıklanamaz..." diyordu.

    Oysa ilk piyano konçertosu da benzer duygularla doluydu.
    Belli ki, Çaykovski'nin başından sonuna kadar tüm yaşamı, melankoli ile geçmişti.

    - Eserlerinden:
    Senfoni no 1 (Kış Rüyaları)
    Senfoni no 2 (Küçük Rus)
    Senfoni no 3 (Polish)
    Senfoni no 4
    Senfoni no 5
    Senfoni no 6 (Pathétique)
    Manfred Senfonisi
    Francesca da Rimini
    Fındıkıran
    Uyuyan Güzel
    Kuğu Gölü
    Maça Kızı
    Eugene Onegin
    Keman Koncertosu
    Piyano Koncertosu No 1
    Romeo ve Juliet
    Rokoko Çeşitlemeleri
    Valse Scherzo
    Mozartiana

    (tr.wikipedia.org)
     
    Son düzenleyen: Moderatör: 26 Ocak 2014
  9. sovalye

    sovalye Aktif

    Katılım:
    16 Şubat 2009
    Mesajlar:
    320
    Beğenileri:
    3
    Ödül Puanları:
    630



    Symphony No. 40 in G minor, KV. 550 (40. Senfoni)
    Beste: Wolfgang Amadeus MOZART, 1788






    **********
    Wolfgang Amadeus MOZART


    [​IMG]

    Klasik müziğin, "dahi" olarak adlandırılan en verimli, en tanınmış bestecisi.

    - Yaşamı:
    1756 yılında Avusturya'da Salzburg şehrinde doğdu.
    Tam adı Johannes Chrysostomus Wolfgangus Theophilus Mozart'tır.

    Wolfgang üç yaşına geldiğinde kendisinden beş yaş büyük olan kızkardeşi Maria Anna (Nannerl)'ın çaldığı klavsen parçalarını belleğine yerleştirip kendi kendine çalmaya başlayınca Salzburg Başpiskoposluğu Saray Orkestrası'nda keman çalan baba Leopold Mozart, ona klavsen dersleri vermeye başladı.

    Gerçekten de Wolfgang'ın iyi bir müzikçi olmak için doğuştan olağanüstü özellikleri vardı; kulağı bir kemanda bir notanın sekizde bir kadar akort düşüklüğünü farkedecek derecede hassastı ve çirkin seslere, gürültülere karşı tepkisi ise baygınlık geçirecek ölçüde şiddetlenebiliyordu.

    Zaman geçtikçe Mozart'ın müzik yanında aritmetik ve resime de yeteneği olduğu ortaya çıkıyordu. Çevrede bu harika çocuğa karşı ilginin artması üzerine, babası bu durumdan faydalanmak, çocuklarının sayesinde para ve şöhret sağlayabilmek için, oğlunu ve kızını yanına alarak Avrupa kentlerini dolaşmaya, konserler vermeye başladı.

    Wolfgang klavsen, keman ve org çalmadaki ustalığıyla, her şeyden fazla doğaçtan çalışlarıyla dinleyicilerini hayrette bırakıyordu. Müzik aletlerini çalmakta gösterdiği kolaylığa denk bir kolaylıkla beste de yapmaya başladı. Beş yaşında menuet, yedi yaşında konçerto ve sekiz yaşında senfoni meydana getirdi.

    Yaşamının ilk oniki yılında babası ve kızkardeşi ile birlikte konserler vererek boydan boya dolaştığı Avrupa'da geçtikleri her kentte hayranlık ve ilgi topladı, saraylarda krallar ve kraliçeler önünde çaldı. Soylular, her defasında yeni bir eserle ortaya çıkan harika çocuk Wolfgang'ı dinlemek için yarıştılar, çağın ünlü ressamları Mozart'ların portre ve resimlerini yaptılar.

    O günlerde Wolfgang'ı dinleyen ünlü düşünürler Voltaire ve Goethe, bu küçük çocuğun bir gün sanatının en büyük ustaları arasına katılacağından söz ediyorlardı.

    Ondört yaşında iken, ilk opera eseri "Lucia Silla" Milano'da çalındığı zaman Mozart kendini opera sahnelerine de, üstelik operanın vatanı İtalya'da, kabul ettirmiş bulunuyordu. Papa tarafından kabul edilerek ona, o güne kadar sadece büyük ustalara layık görülen "Altın Mahmuz" nişanı ve şövalyelik beratı verildi.

    Mozart, bilinci salt şarkı ve müzikten oluştuğu için kendisini o günlerdeki bu ihtişamlı olayların cazibesine kaptırmadı; sadece besteleri ile uğraştı, bu uğraşını durmadan inatla, ısrarla yürüttü.

    1781'de Viyana'ya yerleşti ve 1782'de Constanze Weber ile evlendi.

    Yirmibeş yaşına kadar rahat ve huzur görmeden o kentten bu kente dolaştı, han köşelerinde barındı, bazen yiyeceksiz kaldı, kar ve yağmur yağarken atlı yolcu arabalarında titreyip durdu. Bu meşakkatli yolculuklar esasen sağlıksız ve zayıf olan bünyesini oldukça yıprattı.

    Mozart'ın hayret uyandırıcı; bir başka yönü de birbiri ardına geçirdiği tifo, çiçek ve mafsal romatizması gibi o zamana göre ölümcül olan hastalıkları atlatması, ama buna rağmen ürün vermeye devam etmesi ve çizgisini hiç bozmamasıdır.

    Ablası Nannerl onun bu yolculuklarında "Ben ülkesini teftişe çıkan küçük bir kralım" diyerek kendince bir eğlence yarattığını, geçtikleri kasaba ve köylere bir takım uydurma adlar taktığını anlatır anılarında.

    Kariyeri, onur ve şan yönünden parlak biçimde sürmesine rağmen maddi durumunu düzeltmedi. Yaşamı boyunca sonu gelmeyen para sıkıntısı çekti. Ona övgüler yağdıran krallar bile hasis davrandılar. Sadece dersler vererek ve halk konserleriyle yetinerek hayatını kazanmaya çalıştı.

    Wolfgang Amadeus Mozart, otuzaltı yaşını doldurmadan 5 Aralık 1791 günü Viyana'da yaşama veda etti.

    Cenazesi fakir cenazeler için uygulanan biçimde kaldırıldı. Mezarının nerede olduğu ise bilinmemektedir. Söylenenlere göre, Mozart'ın tanıdığı insanlar arasından sadece altı kişinin katıldığı katedraldeki cenaze duasından sonra bu küçük kafile şiddetli yağmur nedeniyle mezarlığa kadar tabuta eşlik edemeyince cenaze aceleye getirilerek dilenciler için ayrılan bir mezara gömüldü. En kötüsü, bütün araştırmalara rağmen bu mezarın yeri öğrenilemedi, tabutun nasıl olup da sahipsiz kaldığı ise ölüm sebebi gibi hiç bir zaman anlaşılamadı.

    - Sanatı:
    600'den fazla eser besteledi. 41 senfoni, 27 piyano konçertosu, 5 keman konçertosu, en ünlüleri Saraydan kız kaçırma, Sihirli Flüt, Don Giovanni olan operalar, oda müziği eserleri ve yarım kalan bir Requiem (ölüler için dua) besteledi.

    Sahtelik, riyakarlık ve göz boyamaktan nefret eden besteci, konçertolar ve operalarda büyük başarı sağlamıştır. Mozart’ın bu denli kısa yaşam süresine karşın, Sihirli Flüt adlı eseri olmak üzere diğerlerine bakıldığında müzik adına yapılabileceklerinin tümünü yaptığı ve gerçek bir üstünlüğe ulaştığı görülebilir. Zekası özellikle lirik ve dramatik sanata eğilimliydi. Mozart’ı benzerlerinden ayıran en önemli özellik, duygular ve aklı tam bir uyum ile biraraya getirmesidir. “Benim en büyük zevkim çalışmak” diyen ünlü besteci yaşadığı pek çok olumsuz duruma karşın eserlerinde depresif ögelere yer vermedi ve hiçbir eseri bir diğerinin tekrarı olmadı.

    Eserlerinde yeni bir tür oluşturmamış, ancak başkalarının yazdığı yeni türde eserleri inceleyerek, bu türleri mükemmellik düzeyine getirmiştir. Müzikte romantik ekolün başlangıcına damgasını vurmuş, eserlerindeki canlılık ve çocuksu sevimlilik nedeniyle günümüz ve sonrasının beğenilerini kazanmıştır. Eserleri arasında bulunan Türk Marşı’nda Viyana kuşatması sırasında Osmanlı askerlerinin mehter marşından esinlenmiştir.

    - Operaları:
    apollo et hyacinthus (1767), bastien ve bastienne (1768), la finta semplice (1768), mitridate (1770), ascanio in alba(1771), il signo di scipione (1772), lucia silla (1772), la finta giardiniera (1775), il re pastore (1775), zaide (1780), idomeneo 1781), saraydan kız kaçırma (1782), loca de cairo ve la suposo delluso (1783), tiyatro müdürü (1786), figaro'nun düğünü (1786), don juan (1787), cosi fan tutte (1790), sihirli flüt (1791), titus (1791). ayrıca ses için 47 düet, kuartet, 6 oratoryo ve kantat, kilise müziği için; 15 orkestra duası, "requiem" motetler, himmler, 15 orkestra ve org sonatı. bunlardan başka 38 lied, iki terset ve 22 kann.

    - Orkestra için eserleri:
    48 senfoni. en meşhurları: re majör (1786), mi bemol majör, sol minör ve do majör jupiter (1788), 33 divermenti ve
    serenad, 29 orkestra parçası, 41 dans.

    - Konçertoları:
    7 tane keman için, 1 tane iki keman ve 1 tane de keman ve viyola için sinfonia konsertante, 1'er tane fagot, obua, klarnet için ve 1 tane flüt ve arpa için, 3 tane flüt, 5 tane korno için, 25 tane piano için konçerto, 1'er tane de iki ve üç piano için konçerto.

    - Piyano eserleri:
    22 sonat ve fantazi, 15 varyasyon, 25 parça piano konçertoları için kadans, dört el için sonat, varyasyon ve füg.

    - Oda müziği eserleri:
    45 piano ve keman için sonat ve varyasyon, 8 tane pianolu trio, 2 tane pianolu kuartet, 3 tane yaylı sazlar triosu, 28 tane yaylı kuarteti; iki flütle, bir obuayla, bir yaylı kentet ve klarnet kenteti.

    (denizce.com, gezgin.com)
     
    Son düzenleyen: Moderatör: 26 Ocak 2014
  10. sovalye

    sovalye Aktif

    Katılım:
    16 Şubat 2009
    Mesajlar:
    320
    Beğenileri:
    3
    Ödül Puanları:
    630



    Dla Elizy / Für Elise (Elise İçin)
    Beste: Ludwig van Beethoven, 1810





    **********
    Ludwig van BEETHOVEN


    [​IMG]

    Alman klasik müzik bestecisi Ludwig van Beethoven 1770 yılında Bonn’da doğdu.

    İlk müzik öğretmeni babasıdır. Alkolik bir müzisyen olan babasının Beethooven’a piyano eğitiminde çok sert ve acımasız davrandığı bilinir. Mutsuz bir çocukluk geçiren Beethoven, küçük yaşlarda ailesinin geçimine katkıda bulunmak için kilisede piyano çalarak çalışma hayatına atıldı.

    1792 yılında Viyana’ya giden Beethoven klasik müziğin ünlü bestecisi Joseph Haydn’ın yanında çalışmaya başladı. Joseph Haydn kısa sürede Beethoven’ın üstün yeteneğini fark etti ve her konuda ona destek oldu.

    Beethoven, başlarda besteci olarak değil piyanist olarak adını duyurdu. Daha sonra yaptığı bestelerle klasik müziğin 19. yüzyılın sonuna kadar yaşayan tüm müzisyenlerini etkiledi.

    Beethoven’ın dokuz senfonisi, beş piyano konçertosu, bir keman konçertosu, bir piyano, keman ve çello için üçlü konçerto, otuz iki piyano sonatı ve birçok oda müziği eseri bulunmaktadır. Sadece bir opera, Fidelio, besteledi. İlk senfonisini 1800 yılında yaptı.

    Eroica olarak da bilinen 3. senfonisini, "Avrupa’ya demokrasi getirdiği" için Napolyon’a adadı. Ancak daha sonra Napolyon kendini İmparator ilan ettiğinde bu adamayı geri aldı.

    Beethoven çok titiz çalışan bir müzisyendi. Müziği, ifade gücü ve teknik olarak çok üst seviyedeydi. Beethoven, Haydn ve Mozart’tan devraldığı prensipleri geliştirdi, daha uzun besteler yazdı ve daha tutkulu, dramatik eserler oluşturdu. Özellikle Op. 109 piyano sonatıyla Klasik müziğin Romantik Dönemini başlattı.

    Yaşamı boyunca sağlık problemleri çeken Beethoven 1801’de işitme problemleri yaşamaya başladı ve 1817’de tamamen sağır oldu. Sağır olmak, bir müzikçi için, felâketlerin en büyüğüydü. Ama o, sıkıntıları atlatmayı başardı; bir kere intihara kalkıştıktan sonra, en büyük eserlerini besteledi.

    Ve sessizliğe, yalnızlığa gömülmüş, bestelediği müziği artık ancak kafasının içinde dinleyebilen Beethoven, insanlığa ses yoluyla olağanüstü bir kardeşlik ve mutluluk bildirisi aktardı: Schiller'in bir şiiri üzerine bestelediği Neşeye Övgü...Bu, ünlü 9. Senfoni'siydi. Bugün Avrupa Birliği marşı da olan 9. senfoni onun en çok bilinen ve en çarpıcı senfonisidir.

    Beethoven, büyük modern bestecilerin ilkidir.
    Senfoninin ve sonatın klasik biçimlerini altüst etti, onları nasıl söylemek istiyorsa öyle yoğurdu, sert kalıplara uymağa yanaşmadı. Böylece kendisiyle birlikte başlayan romantik müziğin ötesinde, günümüz bestecilerinin her türlü cesur girişimlerine yol açmış oldu.

    Ludwig van Beethoven 26 Mart 1827 günü yaşama veda etti.

    - Senfonilerinden:
    No.1, Do Majör, Op.21 ; No.2, Re Majör, Op.36 ; No.3-Eroika-Mi Bemol Majör,Op.55 ; No.4, Si Bemol Majör, Op.60 ; No. 5, Do Minör, Op.67 ;No.6-Pastoral- Fa Majör, Op.68 ; No.7, La Majör, Op.92 ; No.8, Fa Majör,Op.93 ; No.9-Koral-Re Minör, Op.125

    - Konçertolarından:
    5 piyano konçertosu: No.1, Do Majör, Öp.15 ; No.2, Si Bemol Majör, Op.19 ,IMo.3, Do Majör, Op.37 ; No.4, Sol Majör, Op.58 ; No.5, Mi BemolMajör-imparator-Op.73 ; Keman konçertosu, Re Majör, Op.61 ;Piyano-keman-çello için Üçlü Konçerto, Do Majör, Op.56

    - Koral müzik:
    Missa Solemnis Re Majör, Öp.123 ; Do Majör Missa, Op.86; İsa Zeytin DağındaOratoryosu (Christus am Olberg) Op.85 ; Koral Fantezi, Op.80

    - Uvertürler ve tiyatro müziği:
    Prometheus, Op.43 ; Coriolan, Op.62 ; Leonora uvertürleri no.1,2,3, Op.138 ;Egmont, Op.84 ; Atina Harabeleri (Ruinen vonAthen) Op.113

    - Yaylı çalgılar kuvartetleri:
    Op.18:1-6 ; Op.59 Razumovski kuvartetleri ; Öp.74 Arp ; Op.95 ; Op.127 ;Op.132 ; Op.130 ; Op.133, Grosse Fuge ; Op.131 ; Op.135

    - Piyano müziği:
    32 piyano sonatı-no.8 Pathetique Öp. 13 ; no.14 Ayışığı (Moonlight) Op.27,no.2 ; no.21 Waldstein Öp.53 ; no.23 Appassionata ; no.26 Veda sonatı(Farewell) Op.81 a ; no.29 Hammerklavier Op.106 ; Diabelli ÇeşitlemeleriOp.120 ; çeşitlemeler, bagateller.

    - Diğer oda müzikleri:
    Arşidük Piyano Triosu Op.97 ; Yaylı Çalgılar Kenteti; Piyanolu Kentet;Piyano-keman sonat-Iarı-Op.24 İlkbahar Sonatı (Spring) ; Op.47 KreutzerSonatı ; Üfleme Çalgılar Sekizlisi

    - Opera: Fidelio, Op.72

    (turkcebilgi.com)
     
    Son düzenleyen: Moderatör: 26 Ocak 2014

Sayfayı Paylaş

Gelen aramalar...

  1. artik poslednija nadezhda piano